#سجين_ابنته
كان حبها وانجذابها للبحر كبيرا كوالدها لذا عندما بنى عمارته بالقرب من البحر خصص لنفسه الأدوار العلوية حتى تفتح ابنته الحبيبة نافذتها فترى البحر ممتدا على اتساعه أمامها وأصبحت رؤية البحر طقسها الصباحي اليومي تفتح عينيها فتسرع تقوم من فراشها لنافذتها تفتحها على مصراعيها
كان حبها وانجذابها للبحر كبيرا كوالدها لذا عندما بنى عمارته بالقرب من البحر خصص لنفسه الأدوار العلوية حتى تفتح ابنته الحبيبة نافذتها فترى البحر ممتدا على اتساعه أمامها وأصبحت رؤية البحر طقسها الصباحي اليومي تفتح عينيها فتسرع تقوم من فراشها لنافذتها تفتحها على مصراعيها
لترسل صباحها للبحر ولم يكتفي والدها بذلك فقط صنع لها سلما من غرفتها للسطح الذي جعله حديقة رائعة... بعد أن تقوم بطقوسها الصباحية وقبل أن تتناول إفطارها أو الذهاب إلى عملها تصعد لحديقتها فتسقي زرعها وتطمئن على زهورها وتنزل لتناول الفطور مع والدها...
كانت شقتهم دوبليكس على دورين نزلت على السلم الداخلي لها مبتسمة وهي ترى والدها بدر وهو يجلس على مائدة الافطار ومعه زوجته وابتسم بدوره ابتسامة واسعة عندما رآها قائلا: ايمي حبيبة بابا صباح الورد..
اتجهت نحوه بخطواتها العرجة مستندة لعصا انيقة وهي تبتسم بدورها : صباح الخير يا بابي..
اتجهت نحوه بخطواتها العرجة مستندة لعصا انيقة وهي تبتسم بدورها : صباح الخير يا بابي..
ثم جذبت مقعدها لتجلس وهي تخاطب زوجته: صباح الخير يا طنط مديحة..
ابتسمت مديحة: صباح الفل يا روحي...
بدأت إيمان بتناول طعام الفطور ومديحة تسألها باهتمام: انتي هتتأخري في الشغل النهاردة...
إيمان: أيوة عندي شغل كتير في المدرسة وهطلع بعدها على الدار...
مديحة: طيب ممكن تلغي مشوار الدار
ابتسمت مديحة: صباح الفل يا روحي...
بدأت إيمان بتناول طعام الفطور ومديحة تسألها باهتمام: انتي هتتأخري في الشغل النهاردة...
إيمان: أيوة عندي شغل كتير في المدرسة وهطلع بعدها على الدار...
مديحة: طيب ممكن تلغي مشوار الدار
ده النهاردة ولو ينفع بلاش تروحي الشغل كله...
سألها بدر: وليه كل ده يا مديحة؟
مديحة في حماس: أصلي اتعرفت من كام يوم على ست في النادي إنما إيه عيلة وأصل وعرفت امبارح انها بتدور على عروسة لابنها فقلت اني آخد إيمان معايا واعرفها بيها...
نظر بدر لإيمان قائلا: إيه رأيك في الكلام ده ؟
سألها بدر: وليه كل ده يا مديحة؟
مديحة في حماس: أصلي اتعرفت من كام يوم على ست في النادي إنما إيه عيلة وأصل وعرفت امبارح انها بتدور على عروسة لابنها فقلت اني آخد إيمان معايا واعرفها بيها...
نظر بدر لإيمان قائلا: إيه رأيك في الكلام ده ؟
بلعت الطعام الذي كان في فمها وقالت: أنا معنديش مشكلة ممكن الغي معاد الدار واجي مع حضرتك بعد المدرسة؟
مديحة: طيب ما تلغي المدرسة كمان عايزن نستعد كده نختار اللبس تعملي كام ماسك نجرب الميكب...
معترضا: وليه كل ده يا مديحة إيمان مش محتاجة كل ده؟
نظرت اليه زوجته وارادت أن تخبره
مديحة: طيب ما تلغي المدرسة كمان عايزن نستعد كده نختار اللبس تعملي كام ماسك نجرب الميكب...
معترضا: وليه كل ده يا مديحة إيمان مش محتاجة كل ده؟
نظرت اليه زوجته وارادت أن تخبره
أنها لو لم تكن تحتاج لهذا لتزوجت سريعا فلم تكن الاعاقة التي في قدمها والتي خرجت بها من تحت أنقاض منزلهم المتهدم وباع والدها نفسه ليحافظ عليها بعد الحادث السبب الوحيد لتأخرها في الزواج كما كانت زوجة أبيها تظن ..كانت عادية الشكل وجهها لا يحمل أي جاذبية كانت ملامحه هادئة طيبة ولكنها
لم تكن جذابة او ملفتة..
تنحنح مديحة وهي تقول:انا عارفة يا حبيبي إيمي مش محتاجة لكل ده لكن يعني شوية حركات كده علشان ربنا يعجل لها بالفرج
نظرت اليها إيمان في ضيق ثم هبت واقفة وهي تقول لها: أنا مش في كرب يا طنط علشان ربنا يعجلي بالفرج أنا عمري26 سنة مش 36 ومش مستعجلة عالجواز أصلا
تنحنح مديحة وهي تقول:انا عارفة يا حبيبي إيمي مش محتاجة لكل ده لكن يعني شوية حركات كده علشان ربنا يعجل لها بالفرج
نظرت اليها إيمان في ضيق ثم هبت واقفة وهي تقول لها: أنا مش في كرب يا طنط علشان ربنا يعجلي بالفرج أنا عمري26 سنة مش 36 ومش مستعجلة عالجواز أصلا
ثم نظرت لوالدها: انا همشي يا بابا علشان ما اتأخرش عالشغل..
قالتها وهي تغادر المائدة فاستوقفتها مديحة في توتر: جرا ايه يا ايمي ياحبيبتي انتي زعلتي ولا ايه انا ما اقصدش حاجة انا بس نفسي افرح بيكي..
ابتسمت إيمي قائلة: اطمني يا طنط ان شاء الله هتفرحي بيه قبل بابا مايفكر في جوازته
قالتها وهي تغادر المائدة فاستوقفتها مديحة في توتر: جرا ايه يا ايمي ياحبيبتي انتي زعلتي ولا ايه انا ما اقصدش حاجة انا بس نفسي افرح بيكي..
ابتسمت إيمي قائلة: اطمني يا طنط ان شاء الله هتفرحي بيه قبل بابا مايفكر في جوازته
اللي بعدك...بعد اذنكم ..بالمناسبة انا مش فاضية النهاردة ومش لاغية مواعيد شغلي حضرتك تقدري تحددي معاد تاني مع الهانم اللي هنقابلها...
قالتها وغادرت المكان فنظرت مديحة لبدر في غيظ: عاجبك اللي قالته ده...
ابتسم قائلا في برود: انا بنتي تقول اللي هيه عايزاه...
قالتها وغادرت المكان فنظرت مديحة لبدر في غيظ: عاجبك اللي قالته ده...
ابتسم قائلا في برود: انا بنتي تقول اللي هيه عايزاه...
مديحة: يعني ده جزائي اني عايزة افرحك بيها...
زفر بدر بقوة ثم قال لها: حبيبتي انا فرحان ببنتي جدا جدا وموضوع الجواز ده اصلا آخر حاجة بفكر فيها...صحيح بقابل ناس وعرسان بيتقدمولها كتير لكن الموضوع ده لو حصل خير لو ماحصلش خيرين...وياريت تاخدي بالك من كلامك مع إيمان شوية ومتضايقيهاش
زفر بدر بقوة ثم قال لها: حبيبتي انا فرحان ببنتي جدا جدا وموضوع الجواز ده اصلا آخر حاجة بفكر فيها...صحيح بقابل ناس وعرسان بيتقدمولها كتير لكن الموضوع ده لو حصل خير لو ماحصلش خيرين...وياريت تاخدي بالك من كلامك مع إيمان شوية ومتضايقيهاش
بالموضوع ده علشان انتي عارفة كويس اوي كل ست دخلت البيت ده قبلك خرجت منه ليه...
ابتلعت ريقها في قلق فاتسعت ابتسامته قائلا: كملي فطارك ياحبيبتي كملي...
أكملت تناولها الطعام وهي تتظاهر باللامبالاة وأسرعت أفكاره لعقله كانت أمنيته الكبرى هي أن يجد الرجل المناسب لابنته ..
ابتلعت ريقها في قلق فاتسعت ابتسامته قائلا: كملي فطارك ياحبيبتي كملي...
أكملت تناولها الطعام وهي تتظاهر باللامبالاة وأسرعت أفكاره لعقله كانت أمنيته الكبرى هي أن يجد الرجل المناسب لابنته ..
الذي يأتمنه عليها لو حدث له اي شيء ومنذ تخرجها من الجامعة وحتى أثناء دراستها بها وهو يسعى فعلا لتزويجها ولكن مع كل شاب تقدم حلت خيبة الأمل ...كان يظن أن أمواله والمركز الاجتماعي الكبير الذي وصل إليه سيجعل الناس تغض النظر عن أي عيب في ابنته ولكن بدا أن هذا صعب ولم يمنع ذلك رفضه
لبعض المتقدمين بنفسه بعد ان استشعر فيهم صفات سيئة أو طمعهم الواضح في أمواله...كانت معادلة صعبة يتمنى تحقيقها ولكنها أبدا لم تتحقق...
كان قتله لذلك الضابط تضحيته الأولى وعمله الأول مع الكومي لتتوالي بعد ذلك باقي عملياته.. القاتل الغامض الذي لا يعرفه أحد ..يتقاضى آلاف الجنيهات عن
كان قتله لذلك الضابط تضحيته الأولى وعمله الأول مع الكومي لتتوالي بعد ذلك باقي عملياته.. القاتل الغامض الذي لا يعرفه أحد ..يتقاضى آلاف الجنيهات عن
أرواح يزهقها ولا يعرفها ولم يهتم لأي شيء سوى أن يؤمن الحياة الكريمة لطفلته الأخيرة المتبقية له..تراكمت أمواله وأصبح ثريا بنى عمارة وفتح معرضا كبيرا لتجارة السيارات غطاء لعمله الغير شرعي والذي لم يتوقف عنه وتجاوز مرحلة أن يكون مجرد قاتل مأجور ليدخل في صفقات لبيع السلاح والمخدرات..
ولكنه أمام ابنته وأمام الناس انسان فاضل محترم من اهل الخير ..بعد تخرج ابنته من كلية التربية الفنية لاحظ اهتمامها بالأولاد من ذوي الاحتياجات الخاصة فقام بالرعاية المالية لمدرسة لهؤلاء الأطفال وبدار للأيتام وعملت إيمان بالمدرسة والدار كمتطوعة تعلمهم الرسم والأعمال الفنية دون
أن تعرف مصدر أموال والدها التي ينفقها في الأساس على هذه الأعمال الخيرية..
"بقالنا 6 شهور من يوم ما اشتغل هنا واحنا لما نشوفه نتلوح اللوحة دي"
تنهدت إيمان وهي تسمع صوت زميلتها بالمدرسة وهي تلقي بهذه الكلمة وعيناها معلقتان بالشاب الذي يقف في حوش المدرسة بعيدا عنهم يتحدث مع
"بقالنا 6 شهور من يوم ما اشتغل هنا واحنا لما نشوفه نتلوح اللوحة دي"
تنهدت إيمان وهي تسمع صوت زميلتها بالمدرسة وهي تلقي بهذه الكلمة وعيناها معلقتان بالشاب الذي يقف في حوش المدرسة بعيدا عنهم يتحدث مع
أحد زملائه بدوره...فقالت زميلتها عندما لم تجد لها رد: انتي سمعتي انا قلت ايه؟
قالت إيمان: ايوة والله سمعت..
عادت زميلتها تقول وهي تتأمل الشاب قائلة: انا مش مستوعبة حلاوته ..أمه كانت بتتوحم فيه على ايه ده؟
ضحكت إيمان قائلة: يابنتي ارحمي نفسك شوية..
زميلتها: اصل هوه لما اتعين هنا
قالت إيمان: ايوة والله سمعت..
عادت زميلتها تقول وهي تتأمل الشاب قائلة: انا مش مستوعبة حلاوته ..أمه كانت بتتوحم فيه على ايه ده؟
ضحكت إيمان قائلة: يابنتي ارحمي نفسك شوية..
زميلتها: اصل هوه لما اتعين هنا
كنا في الشتا فقلت يمكن علشان لبس الشتا بيرسم الواحد وبيخليه قمر وادينا صيفنا وطلع باللبس الصيفي انقح م الشتوي بعد ما العضلات والجسم المرسوم الحلو ده ما ظهر
أطلقت إيمان ضحكة عالية وهي تقول لها: يخربيتك يا نسمة..يا نسمة حرام عليكي ..احترمي نفسك شوية..طيب بلاش نفسك..
وامسكت بيدها
أطلقت إيمان ضحكة عالية وهي تقول لها: يخربيتك يا نسمة..يا نسمة حرام عليكي ..احترمي نفسك شوية..طيب بلاش نفسك..
وامسكت بيدها
اليسرى ترفعها أمامها تريها دبلتها قائلة: احترمي دبلة جوازك والراجل الغلبان اللي انتي متجوزاه..
نسمة في غير رضا: هوه من ناحية غلبان..غلبان في كل حاجة..يالا الحمد لله على النصيب..وبعدين يا ايمي انا بعاكس بس شوفتيني روحت بوسته من بقه
وعادت تنظر إليه قائلة: مع اني اتمنى يعني..
نسمة في غير رضا: هوه من ناحية غلبان..غلبان في كل حاجة..يالا الحمد لله على النصيب..وبعدين يا ايمي انا بعاكس بس شوفتيني روحت بوسته من بقه
وعادت تنظر إليه قائلة: مع اني اتمنى يعني..
أشاحت إيمان بوجهها تكتم الضحك ثم تمالكت نفسها عندما سمعتها تقول: الحقي ده جاي ناحيتنا ..
التفتت باتجاهه وقد أقبل عليهم وهو يبتسم قائلا: صباح الخير..
قالت نسمة في حماس: صباح الورد يا دكتور شريف..
ابتسم لها ثم نظر لإيمان قائلا: بعد اذنك يا ميس إيمان كنت عايز من حضرتك آخر رسومات
التفتت باتجاهه وقد أقبل عليهم وهو يبتسم قائلا: صباح الخير..
قالت نسمة في حماس: صباح الورد يا دكتور شريف..
ابتسم لها ثم نظر لإيمان قائلا: بعد اذنك يا ميس إيمان كنت عايز من حضرتك آخر رسومات
رسموها الأولاد معاكي علشان ده مهم في التقييم السلوكي السنوي ليهم..
سألته إيمان بجدية: تمام سنة كام وكلاس ايه؟
أجابها شريف: كلهم..يعني كل الفصول لو ده ممكن..
صاحت بحدة: كلهم انت عارف فيه كام فصل في المدرسة؟
بدا عليه الضيق لصوتها الذي ارتفع فعادت تخفضه قائلة : تمام هجهزهم وأجيبهم
سألته إيمان بجدية: تمام سنة كام وكلاس ايه؟
أجابها شريف: كلهم..يعني كل الفصول لو ده ممكن..
صاحت بحدة: كلهم انت عارف فيه كام فصل في المدرسة؟
بدا عليه الضيق لصوتها الذي ارتفع فعادت تخفضه قائلة : تمام هجهزهم وأجيبهم
لحضرتك..
ابتسم لهما ثم استأذن ونظرت إيمان نحو زميلتها لتجدها تنظر إليها مستغربة فقالت: ايه بتبصيلي كده ليه؟
نسمة: هوه انتي رديتي عليه ناشف ليه كده؟
إيمان : أنا رديت عليه عادي هوه بيسألني في شغل وأنا برد عليه في شغل هكلمه ازاي يعني؟
نسمة: برقة بابتسامة الواد زي القمر مش يمكن
ابتسم لهما ثم استأذن ونظرت إيمان نحو زميلتها لتجدها تنظر إليها مستغربة فقالت: ايه بتبصيلي كده ليه؟
نسمة: هوه انتي رديتي عليه ناشف ليه كده؟
إيمان : أنا رديت عليه عادي هوه بيسألني في شغل وأنا برد عليه في شغل هكلمه ازاي يعني؟
نسمة: برقة بابتسامة الواد زي القمر مش يمكن
الهوى ييجي سوا..
ضحكت إيمان: لا ياستي الهوى مش هييجي سوا..اطمني..
ارتفع صوت جرس الحصة فقالت إيمان: الحمد لله يالا نشوف ورانا ايه وبلاش كلام فارغ..
ارتفع صوت جرس الحصة فقالت إيمان: الحمد لله يالا نشوف ورانا ايه وبلاش كلام فارغ..
قالتها وهي تستند لعصاها و تتركها وتتجه نحو
ضحكت إيمان: لا ياستي الهوى مش هييجي سوا..اطمني..
ارتفع صوت جرس الحصة فقالت إيمان: الحمد لله يالا نشوف ورانا ايه وبلاش كلام فارغ..
ارتفع صوت جرس الحصة فقالت إيمان: الحمد لله يالا نشوف ورانا ايه وبلاش كلام فارغ..
قالتها وهي تستند لعصاها و تتركها وتتجه نحو
مبنى الفصول.. كانت كزميلتها ومعظم زميلاتها بالمدرسة أثار شريف الطبيب النفسي الذي التحق للعمل بالمؤسسة إعجابهن عند قدومه للعمل بها ليس لوسامته فقط بل ولأدبه وذوقه وأخلاقه الواضحة للجميع ولكنها أبدا لم تسمح لخيالها أن يذهب بعيدا لقد كانت تعرف وضعها جيدا فهناك من هن أجمل منها
وأكثر طبيعية وهذا الأمر لم تكن تتبعه مع شريف أو باقي زملائها فحسب بل وأيضا العرسان التي تلتقي بهم وبأمهاتهم كانت تعرف أن نسبة رفضها ستكون أكثر من نسبة القبول وأقلمت نفسها على ذلك اغرقت نفسها بالرسم والعمل مع الأطفال من ذوي الهمم والأيتام ..صنعت عالما تضع فيه حبها واختصته بحياتها.
لم يؤثر السن كثير في بدر بركات بالرغم من أنه في منتصف الخمسينات من عمره الا انه احتفظ بجسده الرشيق الممشوق وملامحه الوسيمة بل زادته بعض التجاعيد والشعر الأبيض وسامة وحضورا مميزا لدى النساء فتزوج كثيرا.. كان يتزوج وينفصل حينما يجد أي مضايقة من زوجته لابنته ..كانت إيمان حياته
ومفتاحها حرفيا ولم يسمح لأحد أن يؤذيها ولو بنظرة ..
في معرض السيارات الخاصة به جلس خلف مكتبه يتابع بعض الأوراق عندما دخلت عليه مساعدته نرمين كانت امرأة في منتصف الثلاثينات بارعة الجمال شديدة الأناقة ابتسمت ابتسامة واسعة وهي تقول: انا خلصت تقرير المبيعات الشهري يا بدر بيه
في معرض السيارات الخاصة به جلس خلف مكتبه يتابع بعض الأوراق عندما دخلت عليه مساعدته نرمين كانت امرأة في منتصف الثلاثينات بارعة الجمال شديدة الأناقة ابتسمت ابتسامة واسعة وهي تقول: انا خلصت تقرير المبيعات الشهري يا بدر بيه
وراجعته كمان..
نظر اليها وابتسم وهو يأخذه منها قائلا: تمام يا نرمين انا هراجعه..
سألته باهتمام: تؤمرني بحاجة تانية...
هز رأسه نفيا فتركته وخرجت وأطلقت زفرة قوية بعد خروجها وهي تفكر منذ عملها معه وهي تشعر بمشاعر قوية نحوه.. مشاعر جاوزت حقيقة انه يكبرها بما يقرب من 20 عاما
نظر اليها وابتسم وهو يأخذه منها قائلا: تمام يا نرمين انا هراجعه..
سألته باهتمام: تؤمرني بحاجة تانية...
هز رأسه نفيا فتركته وخرجت وأطلقت زفرة قوية بعد خروجها وهي تفكر منذ عملها معه وهي تشعر بمشاعر قوية نحوه.. مشاعر جاوزت حقيقة انه يكبرها بما يقرب من 20 عاما
وربما اكثر أو أنه متزوج أصلا كان يثير تفكيرها دوما هدوءه وغموضه وحديثه المقتضب حتى في العمل وحقيقة أنه أبدا لم يحاول أن ينظر إليها ولو بنظرة في غير حدود العمل برغم جمالها الشديد واهتمامها بنفسها والذي منع تصرفه وجديته في العمل من أن تفكر هي بالمبادرة والتجاوز او حتى إخباره
بمشاعرها نحوه فكتمت تلك المشاعر واكتفت بكونه قربها ولكنها صنعت مع ايمان ابنته الوحيدة الأثيرة لديه صداقة قوية ظنت أنه من خلالها ستكون أقرب إليه..
نظرت نرمين لإيمان الجالسة بجوارها في سيارة الأولى التي انطلقت بها وقد مرت عليها لتقوم بتوصيلها.. لم تكن إيمان تقود السيارات وعين لها
نظرت نرمين لإيمان الجالسة بجوارها في سيارة الأولى التي انطلقت بها وقد مرت عليها لتقوم بتوصيلها.. لم تكن إيمان تقود السيارات وعين لها
والدها سائقا بسيارة مخصوصة لها لتحركاتها ولكنها كانت من وقت لآخر تخرج برفقة نرمين توصلها وتتحدث معها..
تظاهرت نرمين بالغضب وهي تقول لها: مدام مديحة قالت لك كده؟
أومأت لها إيمان برأسها بضيق فقالت نرمين: وبدر بيه قالها ايه؟
أجابتها: معرفش سيبتهم ونزلت..
حاولت نرمين مقاومة فضولها
تظاهرت نرمين بالغضب وهي تقول لها: مدام مديحة قالت لك كده؟
أومأت لها إيمان برأسها بضيق فقالت نرمين: وبدر بيه قالها ايه؟
أجابتها: معرفش سيبتهم ونزلت..
حاولت نرمين مقاومة فضولها
فغيرت الموضوع فقالت: أخبار الدكتور الحلو ايه؟
ضحكت إيمان قائلة: اسكتي يا نرمو..جه يطلب مني شغل النهاردة من خضتي صدرتله الوش الخشب..
ضحكت نرمين: يخربيت الدبش وسنينه..
إيمان: نسمة صاحبتي كانت هتموتني..انا والله معرفش انا ليه بعمل كده بتخض لما بيكلمني واحنا اصلا مفيش بينا كلام بلاقي
ضحكت إيمان قائلة: اسكتي يا نرمو..جه يطلب مني شغل النهاردة من خضتي صدرتله الوش الخشب..
ضحكت نرمين: يخربيت الدبش وسنينه..
إيمان: نسمة صاحبتي كانت هتموتني..انا والله معرفش انا ليه بعمل كده بتخض لما بيكلمني واحنا اصلا مفيش بينا كلام بلاقي
الدبش خارج بيجري من بقي..
نرمين: ياشيخة حرام عليكي ده انتي حتى فنانة وحساسة..
ضحكت إيمان: دي اوشاعة احنا الفنانين ناشفين من بره وطريين من جوه..محتاجين كتالوج والله..
شردت نرمين مخاطبة نفسها: وابوكي كمان والله محتاج كتالوج..
-
وضع شريف فنجان القهوة امام أخيه الكبير الذي يزوره في
نرمين: ياشيخة حرام عليكي ده انتي حتى فنانة وحساسة..
ضحكت إيمان: دي اوشاعة احنا الفنانين ناشفين من بره وطريين من جوه..محتاجين كتالوج والله..
شردت نرمين مخاطبة نفسها: وابوكي كمان والله محتاج كتالوج..
-
وضع شريف فنجان القهوة امام أخيه الكبير الذي يزوره في
منزله قائلا: أحلى فنجان قهوة لعامر باشا..
بدا الضيق على وجه أخيه الذي قال: ماشي يا شريف..هنفضل كده لحد امتى؟
شريف وهو يجلس: هوه مفيش موضوع عندك تتكلم معايا فيه كل ما تجيلي غير ده يا عامر ..
عامر: مش عاجباني قعدتك لوحدك يا شريف ليه تعيش لوحدك وتسيب بيت العيلة اللي انا واخواتك
بدا الضيق على وجه أخيه الذي قال: ماشي يا شريف..هنفضل كده لحد امتى؟
شريف وهو يجلس: هوه مفيش موضوع عندك تتكلم معايا فيه كل ما تجيلي غير ده يا عامر ..
عامر: مش عاجباني قعدتك لوحدك يا شريف ليه تعيش لوحدك وتسيب بيت العيلة اللي انا واخواتك
البنات فيه واللي فيه شقة ابوك
قال شريف:قلتلك 100 مرة انا مش هدخل البيت ده وامي مش فيه..كفاية انها ماتت وانا مسافر بره ومقدرتش اجي اشوفها ساعتها..علشان خاطري ياعامر متقلبش عليه المواجع وبعدين ما انا باجي ازوركم..عايزين ايه تاني؟
عامر:هتتجوز امتى؟
في ضيق: يخربيت ام موضوع الجواز ده؟
قال شريف:قلتلك 100 مرة انا مش هدخل البيت ده وامي مش فيه..كفاية انها ماتت وانا مسافر بره ومقدرتش اجي اشوفها ساعتها..علشان خاطري ياعامر متقلبش عليه المواجع وبعدين ما انا باجي ازوركم..عايزين ايه تاني؟
عامر:هتتجوز امتى؟
في ضيق: يخربيت ام موضوع الجواز ده؟
عامر: يا شريف انت عديت التلاتين لازم تفكر في الجواز...
ابتسم شريف بمرارة قائلا: مش لما اعرف مكان ابني اللي خلفته من جوازتي الأولانية يا حضرة الظابط
زفر أخوه: محدش قالك تتجوز أجنبية..
قال: عامر علشان خاطري ما تعكننش عليه واقفل الموضوع ده..
أومأ عامر برأسه وارتشف رشفة من فنجان
ابتسم شريف بمرارة قائلا: مش لما اعرف مكان ابني اللي خلفته من جوازتي الأولانية يا حضرة الظابط
زفر أخوه: محدش قالك تتجوز أجنبية..
قال: عامر علشان خاطري ما تعكننش عليه واقفل الموضوع ده..
أومأ عامر برأسه وارتشف رشفة من فنجان
القهوة ثم سأله باهتمام: اخبار شغلك في المدرسة ايه؟
أجابه: زي الفل المدرسة والمركز الحمد لله..
سأله : انت شغال معاك بنت بدر بركات رجل الأعمال مش كده؟
شريف: شغالة معايا بس بدر بركات نفسه هوه اللي بيصرف عالمدرسة والمركز ودار الأيتام كمان..
عامر: شفته قبل كده؟
هز شريف رأسه نفيا
أجابه: زي الفل المدرسة والمركز الحمد لله..
سأله : انت شغال معاك بنت بدر بركات رجل الأعمال مش كده؟
شريف: شغالة معايا بس بدر بركات نفسه هوه اللي بيصرف عالمدرسة والمركز ودار الأيتام كمان..
عامر: شفته قبل كده؟
هز شريف رأسه نفيا
ثم قال له: مالك بتسألني كده ليه كأنك بتحقق معايا؟
عامر: اصل بصراحة فيه قضية كبيرة معايا واتقال فيها اسمه..
شريف: ما اظنش انه ممكن يكون ليه نشاط مخالف من اي نوع...انت متعرفش بنته محترمة ومتربية ازاي؟
ابتسم عامر قائلا: ايه حلوة؟
ضحك شريف ثم قال: دماغك لازم تحدف في الاتجاه ده..
عامر: اصل بصراحة فيه قضية كبيرة معايا واتقال فيها اسمه..
شريف: ما اظنش انه ممكن يكون ليه نشاط مخالف من اي نوع...انت متعرفش بنته محترمة ومتربية ازاي؟
ابتسم عامر قائلا: ايه حلوة؟
ضحك شريف ثم قال: دماغك لازم تحدف في الاتجاه ده..
هيه مش حلوة زي ما مقاييس الجمال بتقول هيه حلوة بطريقتها..هدية وطيبة وحنينة وفي نفس الوقت فيها قوة كده
هتف عامر في مرح قائلا: أوبا..ده انت محللها نفسيا بقى
شريف: شغلتي بقى..
سأله: عاجباك؟
شرد شريف ببصره متذكرا إيمان: جدااا...عاجباني جدا
-
توقفت نرمين أمام عمارة بدر وابتسمت تودع
هتف عامر في مرح قائلا: أوبا..ده انت محللها نفسيا بقى
شريف: شغلتي بقى..
سأله: عاجباك؟
شرد شريف ببصره متذكرا إيمان: جدااا...عاجباني جدا
-
توقفت نرمين أمام عمارة بدر وابتسمت تودع
إيمان التي همت بالنزول والتي بدت مصدومة وهي تنظر إليها هاتفة: يا دي النيلة ايه القرف ده؟
سألتها نرمين: ايه فيه ايه؟
قالت: عربية الزفت موجودة يعني هوه فوق مع بابا؟
سألتها نرمين : الزفت مين؟
أجابت: كائن الرخامة
-
فتحت باب الشقة ودخلت منها تبحث بعينيها باهتمام ثم توقفت عندما ارتفع
سألتها نرمين: ايه فيه ايه؟
قالت: عربية الزفت موجودة يعني هوه فوق مع بابا؟
سألتها نرمين : الزفت مين؟
أجابت: كائن الرخامة
-
فتحت باب الشقة ودخلت منها تبحث بعينيها باهتمام ثم توقفت عندما ارتفع
الصوت القادم من خلفها: ايمون المجنون..
التفتت نحو صاحب الصوت لتجد شابا في أوائل الثلاثينات طويل القامة وسيم الملامح بهي الطلة تظهر خفة الظل على ملامحه لتصيح فيه قائلة في غضب: جمال قلتلك الف مرة ماتقوليش الكلمة دي؟
اقترب منها بنفس الابتسامة قائلة: خلاص ماتزعليش ازي إيمي
التفتت نحو صاحب الصوت لتجد شابا في أوائل الثلاثينات طويل القامة وسيم الملامح بهي الطلة تظهر خفة الظل على ملامحه لتصيح فيه قائلة في غضب: جمال قلتلك الف مرة ماتقوليش الكلمة دي؟
اقترب منها بنفس الابتسامة قائلة: خلاص ماتزعليش ازي إيمي
أجمل بنت عم في الدنيا..
نظرت اليها بنفس الغضب وأخرجت له لسانها في طفولية قبل أن تستدير تريد تركه ليجذب عصاها فجأة فتسقط أرضا..
لمتابعة باقي حلقات القصة انضموا لجروب حكايات بسمة على اللينك التالي
facebook.com
نظرت اليها بنفس الغضب وأخرجت له لسانها في طفولية قبل أن تستدير تريد تركه ليجذب عصاها فجأة فتسقط أرضا..
لمتابعة باقي حلقات القصة انضموا لجروب حكايات بسمة على اللينك التالي
facebook.com
مقدمة الأحداث
جاري تحميل الاقتراحات...