انهاردة عرفت قصة ال٣ الذين تخلّفوا عن غزوة تبوك
وحقيقي تفاصيل القصة مؤثرة جدًا
تعالوا أحكيلكم
وحقيقي تفاصيل القصة مؤثرة جدًا
تعالوا أحكيلكم
مين التلاتة دول ؟
١- كعب بن مالك
٢- مُرارة بن الرُبيع العمري
٣- هلال بن أمية الواقِفِي
بيحكي كعب بن مالك بيقول أنه عمره ما تخلّف عن غزوة الا غزوة تبوك وبيقول أنه مش بيحسب تخلّفه عن غزوة بدر لأنهم مكانوش عاملين حسابهم على غزوة أصلًا
١- كعب بن مالك
٢- مُرارة بن الرُبيع العمري
٣- هلال بن أمية الواقِفِي
بيحكي كعب بن مالك بيقول أنه عمره ما تخلّف عن غزوة الا غزوة تبوك وبيقول أنه مش بيحسب تخلّفه عن غزوة بدر لأنهم مكانوش عاملين حسابهم على غزوة أصلًا
بيتكلم بكل صدق وبيقول أنه مكنش عنده اي عذر للتخلف، شاب وبصحته ومعاه البعير اللي هيركب عليه ومعاه فلوس يجهز اللي محتاجه
كل اللي حصل هو التسويف
فضل يسوف لحد ما عرف أنهم اتحركوا فقال طب هحاول ألحق بيهم ولكن لم يّقدّر له ذلك
غزوة تبوك كانت في مكان صحراء وحر وفي الصيف، وقت جمع محصول
كل اللي حصل هو التسويف
فضل يسوف لحد ما عرف أنهم اتحركوا فقال طب هحاول ألحق بيهم ولكن لم يّقدّر له ذلك
غزوة تبوك كانت في مكان صحراء وحر وفي الصيف، وقت جمع محصول
التمر، الوقت اللي الكل بيستناه فيه
وكانت من أكتر الغزوات عددًا
لما وصلوا تبوك وقعدوا، الرسول صلى الله عليه وسلم قال"ماذا فعل كعب بن مالك؟" فرد عليه واحد وقاله أنه مكنش عنده عذر فقاله معاذ بن جبل"بئس ما قولت، والله لا نعلم عنه إلا خيرًا" شايفين الفرق! مع أن الاول مكدبش يعني
وكانت من أكتر الغزوات عددًا
لما وصلوا تبوك وقعدوا، الرسول صلى الله عليه وسلم قال"ماذا فعل كعب بن مالك؟" فرد عليه واحد وقاله أنه مكنش عنده عذر فقاله معاذ بن جبل"بئس ما قولت، والله لا نعلم عنه إلا خيرًا" شايفين الفرق! مع أن الاول مكدبش يعني
فسكت الرسول
أثناء الغزوة كان كعب يسير في المدينة مش لاقي حد غير المنافقين والضعفاء اللي عندهم عذر
لحد ما خلاص عرف أنهم راجعين، قعد يفكر في عذر يقوله للرسول عن تخلّفه
ولما وصل الرسول المدينة قرر كعب بن مالك يقوله الصدق
في الوقت دا كان كل المنافقين رايحين للرسول يحلفوا ويعتذروا عن
أثناء الغزوة كان كعب يسير في المدينة مش لاقي حد غير المنافقين والضعفاء اللي عندهم عذر
لحد ما خلاص عرف أنهم راجعين، قعد يفكر في عذر يقوله للرسول عن تخلّفه
ولما وصل الرسول المدينة قرر كعب بن مالك يقوله الصدق
في الوقت دا كان كل المنافقين رايحين للرسول يحلفوا ويعتذروا عن
تخلفهم فكان الرسول بيتقبل منهم ويستغفر لهم الله ووكل سرائرهم إلى الله تعالى
ولما جاله كعب قاله والله لو حد غيرك يا رسول الله كنت قولت عذر وكذبت ولكن هقول الصدق وأرجو عقبى الله تعالى
فقاله أنه مكنش في أقوى ولا أيسر منه حين تخلّف عنه
فقال رسول الله"أما هذا فقد صدق،فقم حتى يقضي الله
ولما جاله كعب قاله والله لو حد غيرك يا رسول الله كنت قولت عذر وكذبت ولكن هقول الصدق وأرجو عقبى الله تعالى
فقاله أنه مكنش في أقوى ولا أيسر منه حين تخلّف عنه
فقال رسول الله"أما هذا فقد صدق،فقم حتى يقضي الله
فيك"
بعد ما خرج من عند الرسول فضل ناس تقوله طب كنت قول عذر زيهم والرسول يستغفرلك انت عملت كدا ليه وو
لدرجة أن كعب بيقول كنت هرجع للرسول أكدب اللي قولته وأقول عذر
فسأل الناس، هو في حد عمل زيي؟ قالوله اتنين وجالهم نفس الرد وقالوله اسمائهم
وبعديها نهى الرسول أن حد يكلمهم *التلاتة*
بعد ما خرج من عند الرسول فضل ناس تقوله طب كنت قول عذر زيهم والرسول يستغفرلك انت عملت كدا ليه وو
لدرجة أن كعب بيقول كنت هرجع للرسول أكدب اللي قولته وأقول عذر
فسأل الناس، هو في حد عمل زيي؟ قالوله اتنين وجالهم نفس الرد وقالوله اسمائهم
وبعديها نهى الرسول أن حد يكلمهم *التلاتة*
بيحكي كعب أنهم فضلوا ٥٠ ليلة وبيوصف شعوره "حتى تنكرت لي الأرض فما هي بالأرض التي اعرف"
الاتنين التانيين اعتزلوا الناس وفضلوا في بيوتهم يبكيان
أما كعب كان بيخرج للصلاة ويروح الأسواق ولا يكلمه أحد، ويروح للرسول في مجلسه بعد الصلاة يسلم عليه فيقول في نفسه: هل حرك شفتيه برد السلام ؟
الاتنين التانيين اعتزلوا الناس وفضلوا في بيوتهم يبكيان
أما كعب كان بيخرج للصلاة ويروح الأسواق ولا يكلمه أحد، ويروح للرسول في مجلسه بعد الصلاة يسلم عليه فيقول في نفسه: هل حرك شفتيه برد السلام ؟
ويروح يصلى قريب منه ويبصله والرسول يعرض نظره عنه
متخيلين الموقف؟
تمر الايام وفي مرة راح لابن عمه أبى قتادة وكان من أحب الناس ليه
فقاله أنشدك بالله هل تعلمني أحب الله ورسوله؟ فمردش عليه فقاله تاني فسكت بردو فقاله تالت فقاله الله ورسوله أعلم
وفضل على الحال دا لحد ما عدى ٤٠ يوم
متخيلين الموقف؟
تمر الايام وفي مرة راح لابن عمه أبى قتادة وكان من أحب الناس ليه
فقاله أنشدك بالله هل تعلمني أحب الله ورسوله؟ فمردش عليه فقاله تاني فسكت بردو فقاله تالت فقاله الله ورسوله أعلم
وفضل على الحال دا لحد ما عدى ٤٠ يوم
معلش قبل ما نوصل لليوم ٤٠
جه رسول من الشام لكعب برسالة من ملك غسّان
فإنه قد بلغنا أن صاحبك قد جفاك ولم يجعلك الله بدار هوان فالحق بنا نواسك
شايفين الفتنة؟؟ كعب اصلا قال أنا أول ما شوفتها قولت دي كمان من البلاء
المهم لما وصلنا ٤٠
جاله رسول من عند رسول الله بيقوله إن رسول الله
جه رسول من الشام لكعب برسالة من ملك غسّان
فإنه قد بلغنا أن صاحبك قد جفاك ولم يجعلك الله بدار هوان فالحق بنا نواسك
شايفين الفتنة؟؟ كعب اصلا قال أنا أول ما شوفتها قولت دي كمان من البلاء
المهم لما وصلنا ٤٠
جاله رسول من عند رسول الله بيقوله إن رسول الله
يأمرك أن تعتزل امرأتك فقاله أطلقها ام ماذا ؟ فقاله لا بس لا تقربنها وقال كدا للاتنين التانيين فقال لمراته ارجعي لأهلك حتى يأمر الله فينا
وكان هلال بن أمية كبير في السن فمراته راحت للرسول تستأءنه أنها تقعد معاه تخدمه لانه معندوش خادم وهو شيخ ضائع فوافق الرسول وقال لا يقربنك فقالت
وكان هلال بن أمية كبير في السن فمراته راحت للرسول تستأءنه أنها تقعد معاه تخدمه لانه معندوش خادم وهو شيخ ضائع فوافق الرسول وقال لا يقربنك فقالت
والله ما زال يبكي إلى يومنا هذا
بعد اللي حصل دا في ناس قالت لكعب ما تروح للرسول تستأذن عن مراتك بردو وبتاع بس هو رفض وقال بردو أنه ملوش عذر هو شاب
عدى ٥٠ ليلة، وفي صباح الليلة ٥٠ كان يصلي الفجر فوق منزله وقاعد بعد الصلاة فسمع حد بينادي بأعلى صوت يا كعب بن مالك أبشر فسجد لله
بعد اللي حصل دا في ناس قالت لكعب ما تروح للرسول تستأذن عن مراتك بردو وبتاع بس هو رفض وقال بردو أنه ملوش عذر هو شاب
عدى ٥٠ ليلة، وفي صباح الليلة ٥٠ كان يصلي الفجر فوق منزله وقاعد بعد الصلاة فسمع حد بينادي بأعلى صوت يا كعب بن مالك أبشر فسجد لله
فنزل بسرعة والناس بتبشره وتهنئه وشاف اللي نادى فخلع له ثوبيه وحطهم عليه وهو وقتها مكنش معاه غيرهم اصلا واستعار ثوبين تانيين
فلما دخل عند رسول الله، محدش من المهاجرين قام سلم عليه إلا طلحة بن عبيد قام مهرولًا يصافحه ويهنئه
فكان كعب لا ينساها لطلحة
وسلم كعب على الرسول فقال الرسول
فلما دخل عند رسول الله، محدش من المهاجرين قام سلم عليه إلا طلحة بن عبيد قام مهرولًا يصافحه ويهنئه
فكان كعب لا ينساها لطلحة
وسلم كعب على الرسول فقال الرسول
أبشر بخير يوم مر عليك منذ ولدتك أمك
فسأله دا من عندك يا رسول الله ولا من عند الله؟ فقاله بل من عند الله فقال كعب أن الله أنجاني بالصدق فوالله لا أحدث الا صدقا ما بقيت
ونزلت الآيات اللي في سورة التوبة فيهم ١١٧-١١٩
بيقول كعب الصدق كان أعظم نعمة أنعم الله بها عليه بعد الإسلام لأن
فسأله دا من عندك يا رسول الله ولا من عند الله؟ فقاله بل من عند الله فقال كعب أن الله أنجاني بالصدق فوالله لا أحدث الا صدقا ما بقيت
ونزلت الآيات اللي في سورة التوبة فيهم ١١٧-١١٩
بيقول كعب الصدق كان أعظم نعمة أنعم الله بها عليه بعد الإسلام لأن
نزلت آيات في المنافقين اللي قولت عليهم فوق*سورة التوبة ٩٥-٩٦*
"...والله لا يرضى عن القوم الفاسقين"
تخيلوا لو كان كذب وقال عذر!!
شكرًا لحسن استماعكم
"...والله لا يرضى عن القوم الفاسقين"
تخيلوا لو كان كذب وقال عذر!!
شكرًا لحسن استماعكم
جاري تحميل الاقتراحات...