✍️تعالوا نشوف الجزء التانى من الحكاية بمناسبة عيد الحب بعنوان
(أول دقات قلب وأصدق المشاعر)
ونشوف رأيكم فيها إيه ......؟؟؟؟
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
#قلم_بلا_تأثير
(أول دقات قلب وأصدق المشاعر)
ونشوف رأيكم فيها إيه ......؟؟؟؟
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
#قلم_بلا_تأثير
...
1_وبعد ما طارق جاب الهدية أمبارح وراح شالها عند صاحبه عشان ما يفعش يروح بيها البيت ولا حد فى البيت يشوفها،
نزل بدرى يوم عيد الحب وراح صحا صاحبه من النوم عشان يأخد الهدية وينزلوا يروحوا الجامعة،
رد صاحبه عيله:ايه ياعم اللى جايبك بدرى آوى كده هو إحنا هنروح نفتح الجامعة 😂😂
رد طارق
نزل بدرى يوم عيد الحب وراح صحا صاحبه من النوم عشان يأخد الهدية وينزلوا يروحوا الجامعة،
رد صاحبه عيله:ايه ياعم اللى جايبك بدرى آوى كده هو إحنا هنروح نفتح الجامعة 😂😂
رد طارق
2_أنجز بس وقوم ألبس عشان ننزل ..
رد صاحبه منا حاسس بيك وعارف إنه بيعمل أكتر من كده بكتير ...بتقول ايه بقولك اعملى نسكافيه عقبال ما البس ...طيب ماشى بس يلا،
ونزلوا فعلاً بدرى عن أى يوم وأول ما دخلوا الجامعة ..منك لله يا طارق مش قولتك لسه بدرى اهه مفيش حد هنفضل باقى قاعدين لحد أول،
رد صاحبه منا حاسس بيك وعارف إنه بيعمل أكتر من كده بكتير ...بتقول ايه بقولك اعملى نسكافيه عقبال ما البس ...طيب ماشى بس يلا،
ونزلوا فعلاً بدرى عن أى يوم وأول ما دخلوا الجامعة ..منك لله يا طارق مش قولتك لسه بدرى اهه مفيش حد هنفضل باقى قاعدين لحد أول،
3_محاضرة خد بقى الهدية بتاعتك دى عشان أنا اشد كرسى وانام لحد ميعاد المحاضره،
وبعد كام ساعة جه ميعاد المحاضرات وطلع طارق خد المحاضرة ونزل قابل صاحبه تأنى قالوا روح بقى أدى الهدية لنرمين وقولها كل سنة وأنتى طيبة،
رد طارق ما شوفتهاش من ساعة ما نزلت قاله
طيب أستنى كده وبيبص طارق لقى
وبعد كام ساعة جه ميعاد المحاضرات وطلع طارق خد المحاضرة ونزل قابل صاحبه تأنى قالوا روح بقى أدى الهدية لنرمين وقولها كل سنة وأنتى طيبة،
رد طارق ما شوفتهاش من ساعة ما نزلت قاله
طيب أستنى كده وبيبص طارق لقى
4_نرمين ماشيه وفى ايديها شنطة هدية أتصدم طبعاً وكأنه أضرب برصاصة فى قلبه،
صاحب طارق فى نفس اللحظة لمح الدمعة فى عينه مشى بسرعة جداً ناحية قريبته عشان يفهم إيه الموضوع،
رد قريبته وقالت:أن نرمين مرتبطة بشخص إسمه فلأن من قبل ما تدخل الجامعة وبيحبوا بعض وهيتجوزا بعد التخرج،
رد صاحبه
صاحب طارق فى نفس اللحظة لمح الدمعة فى عينه مشى بسرعة جداً ناحية قريبته عشان يفهم إيه الموضوع،
رد قريبته وقالت:أن نرمين مرتبطة بشخص إسمه فلأن من قبل ما تدخل الجامعة وبيحبوا بعض وهيتجوزا بعد التخرج،
رد صاحبه
5_عليها ماشاءالله يا عينى عليك يا طارق،
قالتله بتقول ايه ....رد وقالها لا ماتخديش فى بالك لا دنا افتكرت حاجه كده،
ما كدبش خبر ...راح يقول لطارق عشان يفوقه من كل اللى هو فيه لقى طارق خد بعضه ومشى روح البيت من قبل الظهر رن عليه أنتا فين ....قاله روحت من بدرى وطارق كان حاسس وفهم كل،
قالتله بتقول ايه ....رد وقالها لا ماتخديش فى بالك لا دنا افتكرت حاجه كده،
ما كدبش خبر ...راح يقول لطارق عشان يفوقه من كل اللى هو فيه لقى طارق خد بعضه ومشى روح البيت من قبل الظهر رن عليه أنتا فين ....قاله روحت من بدرى وطارق كان حاسس وفهم كل،
6_كل حاجة لوحده من غير حتى صاحبه ما يحكيله اللى عرفه كله عنها،
وبعد كام يوم طلب طارق من صاحبه أنه يجبله رقم التليفون الأرضى اللى فى البيت عند نرمين والعنوان ولو عرف يجيب رقم الموبايل يبقا عمل فيه جميل عمره ما هينساه
وفعلاً صاحبه بعد كام يوم عرف يوصل لكله بطريقته الخاصة مع قريبته،
وبعد كام يوم طلب طارق من صاحبه أنه يجبله رقم التليفون الأرضى اللى فى البيت عند نرمين والعنوان ولو عرف يجيب رقم الموبايل يبقا عمل فيه جميل عمره ما هينساه
وفعلاً صاحبه بعد كام يوم عرف يوصل لكله بطريقته الخاصة مع قريبته،
7_من غير ما تأخد بالها أنه بيستجوبها فى كله البيانات دى،
وجابهم فعلاً وادهم لطارق وفرح جداً بيهم وكأنك رديت فيه الروح تأنى،
حتى بعد ماعرف أن فى شخص تأنى فى حياتها ماكانش مصدق من جواه ولا مقتنع ولا عقله قادر يستوعب أى حاجة فى الوقت ده،
وعدت شهور وكان طارق بيحاول يتصل من تليفونات،
وجابهم فعلاً وادهم لطارق وفرح جداً بيهم وكأنك رديت فيه الروح تأنى،
حتى بعد ماعرف أن فى شخص تأنى فى حياتها ماكانش مصدق من جواه ولا مقتنع ولا عقله قادر يستوعب أى حاجة فى الوقت ده،
وعدت شهور وكان طارق بيحاول يتصل من تليفونات،
8_فى الشارع ومن أماكن مختلفة لمجرد أنه عاوز يسمع صوتها بس،
وأحيانا كان يروح يمشى ناحية البيت يمكن يشوفها بتشترى أى حاجة أو حتى واقفة فى البلكونه،
وعدى كتير من هناك كان ممكن تيجى ولو صدفه معاه فى مرة كل خمس ست مرات لو شافها ولو حتى من بعيد،
وبعد كام شهر وبالتحديد فى الترم الثاني،
وأحيانا كان يروح يمشى ناحية البيت يمكن يشوفها بتشترى أى حاجة أو حتى واقفة فى البلكونه،
وعدى كتير من هناك كان ممكن تيجى ولو صدفه معاه فى مرة كل خمس ست مرات لو شافها ولو حتى من بعيد،
وبعد كام شهر وبالتحديد فى الترم الثاني،
9_من سنة التخرج لقى نرمين بتتكلم مع شخص تأنى غير اللى كأن عارفه وكان صاحبه قايل عليه،
سأل وعرف أنهم سابوا بعض من سنة وهيا دلوقتى مع شخص جديد واسمه محمد وطارق كأن عارف محمد ده من أيام الثانويه العامه والدروس وطبعاً عارف إن والده مستشار وداخل كلية الحقوق عشان يدخل النيابة وأحياناً،
سأل وعرف أنهم سابوا بعض من سنة وهيا دلوقتى مع شخص جديد واسمه محمد وطارق كأن عارف محمد ده من أيام الثانويه العامه والدروس وطبعاً عارف إن والده مستشار وداخل كلية الحقوق عشان يدخل النيابة وأحياناً،
10_كانوا ممكن يسلموا على بعض لو اتقابلوا صدفه مع حد من أصحابهم،
طارق كان عارف المكان اللى فى الجامعة اللى بتقابلوا فيه ويقعدوا يتكلموا لحد ما يجى ميعاد أنهم يخرجوا من الجامعة ويروحوا،
محمد كأن معاه عربية والده المستشار وكان دايما بيدخل بيها جوا الجامعة وأحياناً كانت نرمين بتركب،
طارق كان عارف المكان اللى فى الجامعة اللى بتقابلوا فيه ويقعدوا يتكلموا لحد ما يجى ميعاد أنهم يخرجوا من الجامعة ويروحوا،
محمد كأن معاه عربية والده المستشار وكان دايما بيدخل بيها جوا الجامعة وأحياناً كانت نرمين بتركب،
11_معاه العربية لحد مكان معين قبل البيت عشان ما ينفعش حد من الجيران أو أخواتها يشوفها راكب عربية مع حد،
طارق كان متعمد يعدى من المكان اللى كانوا بيقعدوا فيه عشان يشوفهم وقد إيه هوا كأن مصدوم فى أن إزاى شخص يقدر يتجاوز حب فى حياته ويبقى مع حد تأنى أو يقدر يحب حد تأنى بالسهولة دى،
طارق كان متعمد يعدى من المكان اللى كانوا بيقعدوا فيه عشان يشوفهم وقد إيه هوا كأن مصدوم فى أن إزاى شخص يقدر يتجاوز حب فى حياته ويبقى مع حد تأنى أو يقدر يحب حد تأنى بالسهولة دى،
12_وكانه عايز حد يضربه بالقلم على وشه عشان يفوق من اللى هوا عايش فيه،
وعدت الأيام وخلصت الدراسة
وخلص طارق واتخرج بتقدير امتياز،
طارق بقى طبيب بشرى وخد الامتياز فى المستشفى العام فى المحافظة عندهم،
وفى يوم من الأيام وهو فى الشغل
جت نرمين
وجايبه حد من قرايبها المستشفى تعبان جدا،
وعدت الأيام وخلصت الدراسة
وخلص طارق واتخرج بتقدير امتياز،
طارق بقى طبيب بشرى وخد الامتياز فى المستشفى العام فى المحافظة عندهم،
وفى يوم من الأيام وهو فى الشغل
جت نرمين
وجايبه حد من قرايبها المستشفى تعبان جدا،
13_طبعا طارق شاف الحالة عنده ذبحه صدريه وحاول طارق أنه يسعف الحالة بسرعة قبل ما يحصل مضاعفات وأهتم بالحالة جداً طبعا لدرجة أنه كمل لليوم اللى بعده عشان نرمين،
وجت تأنى يوم وشكرت طارق على كل اللى عمله مع الحالة وعلى أهتمامه وأنه فضل لحد ما الحالة استقرت ومامشيش،
رد طارق وقالى ده،
وجت تأنى يوم وشكرت طارق على كل اللى عمله مع الحالة وعلى أهتمامه وأنه فضل لحد ما الحالة استقرت ومامشيش،
رد طارق وقالى ده،
14_الطبيعى واللى بنعمله مع أى حالة بتيجى،
وقالها أهم حاجة أنها لأزم تروح لدكتور قلب متخصص وتتابع معاه،
ردت نرمين حاضر بإذن الله
وخدوا تليفونات بعض عشان لو فى حاجة تسأل طارق،
وبعد يومين أتصل طارق عشان يطمئن على الحالة وفعلاً راحت للدكتور ولا لا،
وبدأ يبقى فى كلام بين طارق ونرمين،
وقالها أهم حاجة أنها لأزم تروح لدكتور قلب متخصص وتتابع معاه،
ردت نرمين حاضر بإذن الله
وخدوا تليفونات بعض عشان لو فى حاجة تسأل طارق،
وبعد يومين أتصل طارق عشان يطمئن على الحالة وفعلاً راحت للدكتور ولا لا،
وبدأ يبقى فى كلام بين طارق ونرمين،
15_نرمين من زمان ومن قبل ما يخلصوا دراسة وهى واخدة بالها ولو بسيط بأن طارق فى حاجة جواه من ناحيتها ومتكلميش ولا قالها،
وبدوا يتكلموا مع بعض يومياً بالساعات بليل لما يبقى طارق فاضى من المستشفى والحالات
وفى وسط الكلام نرمين بتقول لطارق،
عايزه أسألك سؤال
قالها أتفضلى
فى حد فى حياتك؟
وبدوا يتكلموا مع بعض يومياً بالساعات بليل لما يبقى طارق فاضى من المستشفى والحالات
وفى وسط الكلام نرمين بتقول لطارق،
عايزه أسألك سؤال
قالها أتفضلى
فى حد فى حياتك؟
16_رد طارق عليها وقالها يا هه أيوه طبعاً
حد حبيته من كل قلبى ومن زمان ولا كنت عارف ايه ده ولا ده شعور الحب فعلاً وبدأ يقولها كل حاجة كانت بتحصله أول ما بيشوفها،
ولا حبيت غيرها ولا عارف أحب غيرها ومافتكرش أنى ممكن أحب تأنى،
ممكن أعرف مين دى؟؟
قالها يهمك تعرفى ولا فضول منك وبس !!
حد حبيته من كل قلبى ومن زمان ولا كنت عارف ايه ده ولا ده شعور الحب فعلاً وبدأ يقولها كل حاجة كانت بتحصله أول ما بيشوفها،
ولا حبيت غيرها ولا عارف أحب غيرها ومافتكرش أنى ممكن أحب تأنى،
ممكن أعرف مين دى؟؟
قالها يهمك تعرفى ولا فضول منك وبس !!
17_ردت نرمين عليه ربنا يوفقك ويسعدكم مع بعض،
سكت طارق وقالها أستنى بس هو أنا قولتلك هيأ مين؟
قالتله لا بس أنتا مش عايز تقول فقولت عشان أعفيك من الإحراج،
رد طارق عليها وقالها هقول هى مين وسكت شويه كده ...
نرمين طارق روحت فين ...معاكى معاكى
أنتى يانرمين ... سكتت وهى حاسة من جواها
سكت طارق وقالها أستنى بس هو أنا قولتلك هيأ مين؟
قالتله لا بس أنتا مش عايز تقول فقولت عشان أعفيك من الإحراج،
رد طارق عليها وقالها هقول هى مين وسكت شويه كده ...
نرمين طارق روحت فين ...معاكى معاكى
أنتى يانرمين ... سكتت وهى حاسة من جواها
18_ودورت العياط ...مالك فى إيه؟
لا مفيش حاجه بعد أذنك يادكتور طارق عايزة أقفل عشان هنام،
بص طارق للفون وهوا مش فاهم ولا عارف أى حاجة واستغرب من رد فعلها اللى حصل،
وفى يوم اللى بعده أتكلموا وقالها ايه اللى حصل منك أمبارح ده ... ردت لا مفيش حاجه كنت تعبانه وعايزة أنام بس،
رد طارق،
لا مفيش حاجه بعد أذنك يادكتور طارق عايزة أقفل عشان هنام،
بص طارق للفون وهوا مش فاهم ولا عارف أى حاجة واستغرب من رد فعلها اللى حصل،
وفى يوم اللى بعده أتكلموا وقالها ايه اللى حصل منك أمبارح ده ... ردت لا مفيش حاجه كنت تعبانه وعايزة أنام بس،
رد طارق،
19_وقالها طيب حصل خير،
طارق حس بحاجة مش طبيعيه من ناحية نرمين
ولا عارف يفسرها ولا عارف هى ايه!!
نرمين كانت بتعامل طارق بطريقة ماكنتش مفهومة خالص ...كانت احيانا كتير جداً تقفل الفون وتفتحه بعد فترة وترن على طارق وتقوله كنت مشغولة شويه
طارق كان دايما بيفكر أن نرمين فى حاجة غامضة،
طارق حس بحاجة مش طبيعيه من ناحية نرمين
ولا عارف يفسرها ولا عارف هى ايه!!
نرمين كانت بتعامل طارق بطريقة ماكنتش مفهومة خالص ...كانت احيانا كتير جداً تقفل الفون وتفتحه بعد فترة وترن على طارق وتقوله كنت مشغولة شويه
طارق كان دايما بيفكر أن نرمين فى حاجة غامضة،
20_لا هى راضية تتكلم ولا طارق ضغط عليها عشان يعرف،
المهم بعد ما عرفت أن طارق بيحبها من قلبه بجد وقبلها مره واحدة بس فى مكان عام وكان طالب منها أنه عايز يقابل والدها عشان يتقدم لها،
ردت نرمين وقالت
أنتا حد كويس جداً يا طارق وأى حد فى الدنيا يتمناك وياريتك كنت نصيبى فعلاً من زمان،
المهم بعد ما عرفت أن طارق بيحبها من قلبه بجد وقبلها مره واحدة بس فى مكان عام وكان طالب منها أنه عايز يقابل والدها عشان يتقدم لها،
ردت نرمين وقالت
أنتا حد كويس جداً يا طارق وأى حد فى الدنيا يتمناك وياريتك كنت نصيبى فعلاً من زمان،
21_بس إنا ماستهلكش فعلاً
رد طارق ليه،
ردت نرمين هقولك على حاجة وهستامنك عليها قدام ربنا،
قالها قولى حاضر وحلف لها أنه عمره ما يتكلم وينطق وقالت ..
أنا مش بنت ياطارق 😳😳😳
قالها يعنى إيه مش بنت وبدأت تحكى أن أول شخص كانت مرتبطة بيه وعدها بالزواج وحصل بينهم حاجة ومابقتش بنت وبعدها
رد طارق ليه،
ردت نرمين هقولك على حاجة وهستامنك عليها قدام ربنا،
قالها قولى حاضر وحلف لها أنه عمره ما يتكلم وينطق وقالت ..
أنا مش بنت ياطارق 😳😳😳
قالها يعنى إيه مش بنت وبدأت تحكى أن أول شخص كانت مرتبطة بيه وعدها بالزواج وحصل بينهم حاجة ومابقتش بنت وبعدها
22_عملوا مشاكل مع بعض وتخلى عنها،
وبعدين حاولت أرتبط بمحمد اللى كنت بتشوفنا قاعدين مع بعض زمان فى الجامعة وبعدين حاول يعيد نفس اللى حصل معايا قبل كده فبعت عنه،
الله يسامحهم هما الأتنين وأنتا أول شخص فى حياتى يعرف حاجة زى كده وأول شخص أقوله فا شوف حياتك وتستاهل حد غيرى وتكون بنت،
وبعدين حاولت أرتبط بمحمد اللى كنت بتشوفنا قاعدين مع بعض زمان فى الجامعة وبعدين حاول يعيد نفس اللى حصل معايا قبل كده فبعت عنه،
الله يسامحهم هما الأتنين وأنتا أول شخص فى حياتى يعرف حاجة زى كده وأول شخص أقوله فا شوف حياتك وتستاهل حد غيرى وتكون بنت،
23_طارق أتصدم من كلامها كله وبكى طبعاً من جواه قبلها وكان هاين عليه يروح يقتل اللى عمل كده
وصدق نرمين فى كلامها كله لأنهم بعد ما اتعرفوا على بعض عرف أن أبن عمه صاحب أخو نرمين الكبير وعلى طول مع بعض وكان دايما بيشوفه عند عمه فى البيت وماكنش يعرف أن نرمين أخته لحد ما هيأ اللى قالت،
وصدق نرمين فى كلامها كله لأنهم بعد ما اتعرفوا على بعض عرف أن أبن عمه صاحب أخو نرمين الكبير وعلى طول مع بعض وكان دايما بيشوفه عند عمه فى البيت وماكنش يعرف أن نرمين أخته لحد ما هيأ اللى قالت،
@rattibha 🌹🙏🎩
جاري تحميل الاقتراحات...