💉💊AYMAN💊
💉💊AYMAN💊

@Ayman52525

25 تغريدة 15 قراءة Nov 30, 2022
✍️تعالوا نشوف أحداث الفصل الثانى عشر من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتعالوا نتابع مع بعض تسلسل الأحداث،
وبعد ما عرفنا مع بعض امبارح أن الحمل مكمل مع داليا وعدى شهرين عليه
وبدأت تاخد الأدوية وتتعامل عادى زى أى أم حامل فى الشهور الاولى
#قلم_بلا_تأثير
1_وعدت الشهور والحمل مازال مكمل وإسلام بيدور فى دماغه حاجات كتير جداً،
ده إيه وايه كل الحياه دى وهل داليا صادقة ولا كدابة وبقى ولا عارف يفكر ولا يستوعب أى شىء،
وقال ل داليا وبعدين ردت داليا وبعدين فى إيه بالضبط؟؟
إنا مش مقتنع بأى حاجة من كل اللى أنتى فيه
ده،
بمعنى إيه بالضبط؟
⬇️
2_يعنى دول ولاد مين؟؟
ردت داليا عليه دول ولادك والموضوع ده هيفضل سر بينى وبينك طول العمر 😳😳
هنستهبل ولا هتسوقى الهبل عليا منين ولا جيت جنبك ولا لمساتك أصلا ولا قربتلك؟؟
ردت داليا هترجع للكلام ده تأنى،
رد إسلام وقالها بصى بقى عشان نبقى واضحين جداً مع بعض مش أنا اللى اتربيت
⬇️
3_على أنى أرمى أولادى ولا أنكر نسبى أو اغلط مع حد فى يوم من الأيام وانكر ده فافوقى كده وأنتى بتتكلمى واعرفى أنتى بتقولى إيه،
ردت داليا عليه أقفل بقى الكلام خالص فى الموضوع ده ويخصنى أنا وأنتا مالكش دعوة أى حاجة خالص،
غير أن وجودك معايا عشان متأذيش بس وأنا هتصرف فى كل حاجة وبدأ
⬇️
4_إسلام يسأل هتعملى ايه فى كل اللى جاى؟
ردت داليا عليه معرفش حاجه سيباها تمشى زى ما تمشى ماحدش عارف الغيب فيه إيه،
وعدت الأيام
وكل 15يوم داليا تروح تتابع عند الدكتور وتطمئن على الحمل وعلى كل حاجة والأمور تمام ومفيش أى حاجة خالص،
وفى مرة من المرات وداليا عند الدكتور إسلام قالها
⬇️
5_عاوز أكلم الدكتور لأنهم فى اليوم ده أو اللى قبله بالتحديد كانوا شادين مع بعض فى الكلام وزعقوا مع بعض جامد فى الفون
وداليا تعبت وحصل نزيف،
فاكلم دكتور النساء وكانت داليا مفهمه الدكتور أنه جوزها وبيطمن عليها منه،
وفعلاً الدكتور قال لإسلام مافيش حاجه الحمدلله والحمل كويس جداً
⬇️
6_وكلهم كويسين جداً بس هيا مش عايزه أنفعال ولا عصبيه خالص وتاخد الأدوية وتستريح بس وبلاش أى مجهود
طبعاً إسلام خد الكلام كله وسكت خالص عمال يقول طيب طيب وبس وزادت الصدمة أكتر بالنسباله وحاسس أن كل يوم بيعدى بيتورط أكثر وأكتر مع داليا وخلاص قرب ع الإنهيار من كل اللى بيحصل حواليه
⬇️
7_وسط كل ده حب إسلام يسأل داليا سؤال وعايز يعرف الإجابة،
وقال ل داليا ياترا الأولاد دى لو أتعملهم تحاليل DNA عشان يتعرفوا ولاد مين هيطلع إيه؟؟
ردت داليا عليه وقالت كنت عارفة أنك فى يوم من الأيام هتسأل سؤال زى ده،
وهقولك برده عشان تستريح
وقالت ....
أى حد على وجه الأرض عمل
⬇️
8_التحاليل هيطلع الأولاد دول ولاد مازن عادى جداً،
أما لو أنا وأنتا عملنا التحاليل هيطلعوا أولادك أنتا بس 😳😳😳
والكلام ده اللى قايله ليا اللى بيجى فى المنام
أن ربنا مش هيفضحنى أبدآ بأى حاجة وحشة
لأنى معملتش حاجة وحشة الحمدلله ودى حاجة من عند ربنا،
طبعاً إسلام سامع كل المكالمة
⬇️
9_وساكت ولا عارف يرد عليها ولا يستوعب اللى أتقال حرفياً،
وعدت الأيام ودخلت داليا فى الشهر السادس
وبدأت تتعب جداً ومحتاجة حد جانبها فى كل حاجة،
وسط كله ده والدت داليا سافرت مع أخوها خارج مصر عشان أستلم شغل جديد فكانت معاه،
وسابت داليا على أساس أن الموضوع زى ما هيأ فاهمه وإسلام
⬇️
10_فاهم أنه مجرد وقت بس عشان النزيف يقف وأنه حمل هيبقى غير مكتمل،
ولكن كل حاجة كانت عكس كل التوقعات بالنسبالها وبالنسبة لإسلام،
وكانت مستغربه جدآ العلاقة اللى بين إسلام وداليا هيا طبعاً كانت عارفه أنهم بيتكلموا فى الفون مع بعض
فا إزاى أن أتنين المفروض أنهم بيحبوا بعض
هوا يوافق
⬇️
11_انها تخلف أولاد من زوجها اللى منفصلة عنه ومش عايزة ترجع له،
وقالت ل داليا إسلام ده مش بيحبك بجد لا خالص ده بيتسلا بيكى يا إما بيضيع وقته معاكى،
لدرجة أنها شكت فى الموضوع ولكن ترجع تقول إزاى وأنا كنت معاها عند الدكتور وفى عملية الحقن المجهرى ومازن كان قدامى ومشى وأنا موجودة
⬇️
12_وترجع تكدب نفسها تانى،
والدت داليا كانت واخدة بالها جداً أن فى لغز فى علاقة إسلام وداليا مش مفهوم بالمرة،
ولما قالت ل داليا على كل ده
ردت داليا عليها وقالت لها هو متفهم الموضوع جدا ومش معترض على حاجة وعلى اللى حصل وكده كده هوا متجوز ومعاه أولاد فالموضوع مش فارق بالنسباله
⬇️
13_فى أى حاجة خالص وأنا قابلة الوضع ده وهوا كمان،
داليا كانت مفهمه والدتها أنهم كده كالمخطوبين ولما إسلام ظروف حياته تنفع أو تسمح هيجى يتجوزها على طول،
وعدت الأيام وبدأ الشهر السابع وبدأت داليا تتعب أكتر وأكتر وكل يوم ويوم لا عند الدكتور
لحد ما اتطمن أن كل الأطفال مكتملة النمو
⬇️
14_وقال ل داليا إحتمال كبير جداً يبقى فى ولاده فى الشهر السابع،
اللى هوا المفروض أنه الشهر التاسع للى مركز فى الأحداث كويس جداً
وبالفعل تعبت داليا فى يوم وراحت للدكتور ودخلها عمليات وضعت أربعة أطفال فعلاً 😳😳😳😳
ومن كتر ما إسلام مش مصدق ومش مقتنع فعلاً
كأن الدكتور واخد صورة
⬇️
15_سلفى ليه هوا والأطفال بعد الولادة على طول لما لبسوا الأطفال وشالهم على أيده هما الأربعة وأتصور معاهم
ورت داليا طبعاً الصورة على الفون بعد ما طلعت من غرفة العمليات وكل اللى كانوا معاها مشيوا على الواتساب
وإسلام طبعاً لحد اللحظة لا فاهم حاجه ولا مستوعب أى حاجة خالص وكأنه فيلم
⬇️
16_لا بقى عارفه أوله إيه ولا آخره إيه غير أنه هوا مع حد وبيكلمه يومياً من ساعت ما بينزل من البيت ويروح الشغل لحد ما يخلص شغل ويروح تأنى البيت،
وخرجت داليا من المستشفى وروحت البيت وخدت معاها تلات أولاد من الأربعة لأن كان فى طفل منهم محجوز تحت الرعاية وجهاز الأكسجين،
كلهم أولاد
⬇️
17_وبعد ايام من الولادة خدت داليا الأولاد مع والدتها وراحوا عشان يسجلوهم بإسم الأب طبعا وهو مازن واتصلوا عليه وراح معاهم فعلاً
والمعتاد طبعا أن داليا سمت طفل من الأولاد إسلام عشان يبقى دايما إسمه موجود معاها فى كل لحظة،
بصت لها والدتها طبعاً وفاهمه كل اللى بيحصل
بدونَ تعليقات
⬇️
18_ورجعوا البيت ورنت على إسلام وقالت له أنها كتبت طفل بنفس إسمه من كتر حبها فيه،
وقالت لإسلام خالص كده اتطمنت أن مفيش أى أذى ليك من نحيتى؟
سكت إسلام طبعاً ومردش خالص عليها وهو بيفكر من جواه إزاى يخرج من الحياة دى كلها ويبعد عنها خالص وفعلاً قال ل داليا خلى كل واحد يروح لحاله
⬇️
19_طبعا رفضت داليا كلام إسلام كله وقالت له لا ما تبعدش عنى ولا أنا هبعد عنك أبدآ
رفض إسلام كلامها كله وكان مصمم على اللى عايز يعمله،
ردت داليا عليه وقالت طيب عشان مصمم وعايز كده أسمع بقى اللى بيجى قالى إيه ..
مينفعش خالص أنتو الأتنين تبعدوا عن بعض خالص ولو بعتوا عن بعض الأطفال
⬇️
20_دى هتموت لأنهم مرتبطين بحياتكم مع بعض أنتو الأتنين ووجودكم فى حيات بعض ربنا عاملها ليكم عشان يجمع بينكم أنتو الأتنين ويبقا بينكم حياة واولاد 😳😳😳😳
طبعاً إسلام رفض كل الكلام اللى قالته داليا وقالها بطلى خرافات ربنا مش بيخلق روح ويربطها بروح بنى آدم تأنى فى وجوده من عدمه
⬇️
21_وقالها يعنى أنا لو مت دلوقتى كده،
الأولاد دى هتموت أنهى عقل ومنطق يقول إن كلامك ده صح،
ردت داليا عليه اشمعنى دى اللى هنقول عقل ومنطق وهوا أنا أصلا بقا فيا عقل أنى أخلف من شخص بشوفه فى المنام ولا جه جنبى ولا لمسنى ويبقا معايا منه أربعة صبيان،
دلوقتى هنقول العقل والمنطق وكل
⬇️
22_اللى فات ما يتصدقش أصلا،
وسكتت داليا
وقرر فعلاً إسلام أنه يبعد عنها
فى اليوم التالى جه اللى بيجى فى المنام وعاد عليها نفس الكلام تأنى وفى وسط كله ده الطفل اللى كان تحت الأكسجين تعبان جدا وكل يوم عن يوم مفيش تحسن فى حالته خالص،
وقالها اللى بيجى لو إسلام بعد عنك حد من أولادك
⬇️
23_دول هيموت،😳😳😳
وفعلاً إسلام قرر يبعد عنها وقفل تليفونه وقالها خلاص فى اليوم اللى بعده الطفل اللى فى المستشفى توفاه الله 😳😳
داليا ربطت الأحداث مع بعض وكانت متأكدة أنه بسبب بعد إسلام عنها،
أتصلت فوراً على إسلام وقالت له اللى حصل وحرام عليك كده أنتا ما تعبتش فى حمل وأولادى
⬇️
24_هيروحى منى،😭😭
سكت إسلام وهوا ف حالة رعب من اللى بيحصل إزاى يحصل كده وهيا بتقوله أنه كويس وكلها يومين ويخرج يبقى مع أخواته فى البيت
وبدأت داليا تلوم فى إسلام أنه هوا السبب الرئيسى
ورجع يكلمها تأنى وبعد تلات شهور بالضبط من الولادة داليا بقت حامل تأنى
نكمل بكرة
@rattibha 🌹🙏🎩

جاري تحميل الاقتراحات...