✍️يلا بينا نشوف أحداث الفصل التاسع من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتعالوا نتابع تسلسل الأحداث،
وبعد ما عرفنا البشمهندس رامى اللى كان الحب الأول فى حيات داليا وهيفضل يطاردها طول حياتها فى مواقف كتير جداً حتى فى وجود إسلام وهياخد بإله
#قلم_بلا_تأثير
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتعالوا نتابع تسلسل الأحداث،
وبعد ما عرفنا البشمهندس رامى اللى كان الحب الأول فى حيات داليا وهيفضل يطاردها طول حياتها فى مواقف كتير جداً حتى فى وجود إسلام وهياخد بإله
#قلم_بلا_تأثير
1_من وجوده فعلاً وأنه مازال ليه وجود فى حيات داليا بس على فترات متباعدة ومن بعيد
وبعد إسلام مارجع داليا لأيام كانت بتحاول تهرب منها كتير ولكن للأسف ماعرفتش
والدتها بعد الطلاق من رامى خدت داليا وأنتقلت لمكان تأنى خالص
وعند تأنى عريس جاهز وأتقدم ل داليا تم الموافقة عليه من أهلها
⬇️
وبعد إسلام مارجع داليا لأيام كانت بتحاول تهرب منها كتير ولكن للأسف ماعرفتش
والدتها بعد الطلاق من رامى خدت داليا وأنتقلت لمكان تأنى خالص
وعند تأنى عريس جاهز وأتقدم ل داليا تم الموافقة عليه من أهلها
⬇️
2_ووالدتها وحددوا فرح داليا وتم جوازها فعلاً من مازن السيد،
والدت داليا كانت مفهمه مازن كل حاجة عن داليا أنها سبق ليها الجواز وأنها وتم الطلاق
وفى ناس كتير جداً ما مش بتأخد الموضوع فى الإعتبار ولا بتحب تسأل فيه لأن أحياناً الرد عليهم بيبقى بسيط جداً،
إحنا فى انهاردة الماضى مش
⬇️
والدت داليا كانت مفهمه مازن كل حاجة عن داليا أنها سبق ليها الجواز وأنها وتم الطلاق
وفى ناس كتير جداً ما مش بتأخد الموضوع فى الإعتبار ولا بتحب تسأل فيه لأن أحياناً الرد عليهم بيبقى بسيط جداً،
إحنا فى انهاردة الماضى مش
⬇️
3_بتاعكم أولا طبعاً مالكش أى علاقة بيه
فالكل مش بيحاول يفتح فى الدفاتر القديمة،
المهم طبعاً اتجوزت سنتين وبعد أول تلات شهور داليا بقت حامل فى أول طفل ليها
وربنا رزقها بأول مولود
كانت الحياة الزوجية عادية جداً
أتنين أتجوزوا ولا كان سابق ليهم أى تعارف قبل كده ده من عائلة كذا ودى
⬇️
فالكل مش بيحاول يفتح فى الدفاتر القديمة،
المهم طبعاً اتجوزت سنتين وبعد أول تلات شهور داليا بقت حامل فى أول طفل ليها
وربنا رزقها بأول مولود
كانت الحياة الزوجية عادية جداً
أتنين أتجوزوا ولا كان سابق ليهم أى تعارف قبل كده ده من عائلة كذا ودى
⬇️
4_من عائلة كذا،
وطبعاً داليا كانت بطبيعتها عصبية جداً وغير كله ده اتعلمت الغيره الشديد جداً من رامى من أيام ما كانت معاه فكأن فى مواقف كتير جداً مع مازن مش بتعجبها خالص لأنه كان بطبيعة شغله بيتعامل مع ناس كتير وممكن أى ست من العملاء تتصل على تليفونه فى أى وقت
ويطلبوا منه شغل،
⬇️
وطبعاً داليا كانت بطبيعتها عصبية جداً وغير كله ده اتعلمت الغيره الشديد جداً من رامى من أيام ما كانت معاه فكأن فى مواقف كتير جداً مع مازن مش بتعجبها خالص لأنه كان بطبيعة شغله بيتعامل مع ناس كتير وممكن أى ست من العملاء تتصل على تليفونه فى أى وقت
ويطلبوا منه شغل،
⬇️
5_لانه كان مستورد لكل أنواع الميك آب،
فابطبيعة الشغل كل اللى عندهم سنتر بيتعاملوا معاه
فكانت داليا دايما تسأل مازن دى مين؟ وبتكلمك كده ليه؟
وعايزة منك إيه؟
ودى أسلوبها معاك كده ليه وكتير جداً بقى كانت بتبقى فى خلافات بينهم على أتفه الأسباب
فكأن دايما بيقولها دى طبيعة شغلى مش
⬇️
فابطبيعة الشغل كل اللى عندهم سنتر بيتعاملوا معاه
فكانت داليا دايما تسأل مازن دى مين؟ وبتكلمك كده ليه؟
وعايزة منك إيه؟
ودى أسلوبها معاك كده ليه وكتير جداً بقى كانت بتبقى فى خلافات بينهم على أتفه الأسباب
فكأن دايما بيقولها دى طبيعة شغلى مش
⬇️
6_جديدة عليكى ما أنتى عارفة كده من الأول من قبل ما نتجوز وبتبقى شايفه كل حاجة بعينك وكل الردود عادية جدا،
لحد ما فى مرة حصل بينهم مشكلة كبيره بسبب عميل وقالتله طلقنى أنا أصلا أتجوزتك كده ولا كنت عايزه أتجوز أصلا،
مازن كان بيلاحظ على داليا أنها دايما مش معاه حتى وهوا بيكلمها
⬇️
لحد ما فى مرة حصل بينهم مشكلة كبيره بسبب عميل وقالتله طلقنى أنا أصلا أتجوزتك كده ولا كنت عايزه أتجوز أصلا،
مازن كان بيلاحظ على داليا أنها دايما مش معاه حتى وهوا بيكلمها
⬇️
7_ودايما كانت تسرح كتير جداً ويقولها مالك تقوله مفيش حاجه،
بعد تلات شهور من الولادة داليا بقت حامل تأنى فى الطفل التانى،
وهيا طبعاً لا طايقة العيشه ولا حابه المعاملة مع مازن بكل الطرق،
وكل ما تكلم والدتها تقولها اتئقلمى وعيشى بقى معاكى طفل وحامل فى التانى،
وجوزك مش مقصر معاكى
⬇️
بعد تلات شهور من الولادة داليا بقت حامل تأنى فى الطفل التانى،
وهيا طبعاً لا طايقة العيشه ولا حابه المعاملة مع مازن بكل الطرق،
وكل ما تكلم والدتها تقولها اتئقلمى وعيشى بقى معاكى طفل وحامل فى التانى،
وجوزك مش مقصر معاكى
⬇️
8_فى اى حاجه وعلى يدى كل حاجة،
ولو فاكرة أنك ممكن تتطلقى وترجعى تتجوزى رامى أنسى خالص لما أموت أبقى اعملى كده،
داليا كانت أحياناً بتشوف رامى لو فى أماكن صدفه،
ولكن كأن يجى يسلم عليها ويقولها ما كانش زمان الولد ده بقى أبنى الله يسامحك ويئنب فيها ويبصلها نظرة كانت تقول ساعتها
⬇️
ولو فاكرة أنك ممكن تتطلقى وترجعى تتجوزى رامى أنسى خالص لما أموت أبقى اعملى كده،
داليا كانت أحياناً بتشوف رامى لو فى أماكن صدفه،
ولكن كأن يجى يسلم عليها ويقولها ما كانش زمان الولد ده بقى أبنى الله يسامحك ويئنب فيها ويبصلها نظرة كانت تقول ساعتها
⬇️
9_ببقى عايزة الأرض تبلعنى من العذاب اللى كنت بحس بيه،
وبعد ولادتها للطفل التانى كانت داليا بتتعمد تعمل مشاكل مع مازن عشان يزهق منها ويطلقها وكانت دايما والدتها تتدخل وتقولها قومى أرجعى بيتك وترجعها مرة وأتنين وثلاثه،
لحد ما فى مرة بالصدفة وهيا خارجة مع صاحبتها الوحيدة منى الله
⬇️
وبعد ولادتها للطفل التانى كانت داليا بتتعمد تعمل مشاكل مع مازن عشان يزهق منها ويطلقها وكانت دايما والدتها تتدخل وتقولها قومى أرجعى بيتك وترجعها مرة وأتنين وثلاثه،
لحد ما فى مرة بالصدفة وهيا خارجة مع صاحبتها الوحيدة منى الله
⬇️
10_يرحمها فى مول
لقت مازن بيقابل واحدة من العملاء فى الكافية اللى فى المول وبيتفق معاها على شغل وبياخد منها فلوس الشغل
راحت لحد عندهم وسألته مين دى وبتعملوا إيه هنأ رد طبعاً مازن عليها وقالها شغل والعميله عزمته على فنجان قهوه وبيتحاسبوا على الشغل
سابتهم داليا ومشيت هيأ وصحبتها
⬇️
لقت مازن بيقابل واحدة من العملاء فى الكافية اللى فى المول وبيتفق معاها على شغل وبياخد منها فلوس الشغل
راحت لحد عندهم وسألته مين دى وبتعملوا إيه هنأ رد طبعاً مازن عليها وقالها شغل والعميله عزمته على فنجان قهوه وبيتحاسبوا على الشغل
سابتهم داليا ومشيت هيأ وصحبتها
⬇️
11_واول ما روحت البيت شافت أن جتلها الفرصة على طبق من دهب،
طلبت الطلاق وبعت جابت والدتها واهلها وخلاص هيا خلصت على كده،
رفض طبعاً مازن وشرح كل حاجة حصلت وأهله عارفين طبعا لأن ده طبيعة شغلهم كله وعارفين العميله كويس جداً،
ووصلوا أنهم ينفصلوا بدون طلاق،
وانفصلوا فعلاً عن بعض
⬇️
طلبت الطلاق وبعت جابت والدتها واهلها وخلاص هيا خلصت على كده،
رفض طبعاً مازن وشرح كل حاجة حصلت وأهله عارفين طبعا لأن ده طبيعة شغلهم كله وعارفين العميله كويس جداً،
ووصلوا أنهم ينفصلوا بدون طلاق،
وانفصلوا فعلاً عن بعض
⬇️
12_وسابوا الطلاق عشان الأولاد لفترة،
ده كأن سر المكالمة اللى سمعها إسلام لما تليفون داليا انفتح فى الشنطة ساعت ما كانت عند الدكتور بالولد،
وقالها مازن أنتى إزاى يامدام تسيبى الولد يروح المدرسة وهوا تعبان كده،
بدأت كده ملامح كتير جداً تبان لإسلام عن داليا وأن دول أولادها فعلاً
⬇️
ده كأن سر المكالمة اللى سمعها إسلام لما تليفون داليا انفتح فى الشنطة ساعت ما كانت عند الدكتور بالولد،
وقالها مازن أنتى إزاى يامدام تسيبى الولد يروح المدرسة وهوا تعبان كده،
بدأت كده ملامح كتير جداً تبان لإسلام عن داليا وأن دول أولادها فعلاً
⬇️
13_مش زى ما كانت بتقول دول أولاد أخوها
بيقولوا ليها يا ماما،
وهيا طبعاً كده اللى بتربى الأولاد ومنفصلة عن زوجها بدون طلاق رسمى على الورق،
كله ده وإسلام طبعاً بيسمع منها الحياة السابقة كلها لحد ما عرفته ولحد كده نقدر نقول وصلنا
لملامح كتير عن حياة داليا،
وبعد تلات ايام إسلام
⬇️
بيقولوا ليها يا ماما،
وهيا طبعاً كده اللى بتربى الأولاد ومنفصلة عن زوجها بدون طلاق رسمى على الورق،
كله ده وإسلام طبعاً بيسمع منها الحياة السابقة كلها لحد ما عرفته ولحد كده نقدر نقول وصلنا
لملامح كتير عن حياة داليا،
وبعد تلات ايام إسلام
⬇️
14_بيسمع فيها داليا،جه الدور على إسلام أنه يتكلم عن حياته،
ردت داليا عليه حياتك كلها عارفاها مش محتاجه تحكيلى حاجة عنها😳😳😳
رد إسلام وقالها طبعاً لأنى واضح زى الشمس مش بشكر فى نفسى خالص وقولتلك كل حاجة من الأول،
وبعد شهر من الكلام بين إسلام وداليا
فى يوم بيرن عليها كالعادة
⬇️
ردت داليا عليه حياتك كلها عارفاها مش محتاجه تحكيلى حاجة عنها😳😳😳
رد إسلام وقالها طبعاً لأنى واضح زى الشمس مش بشكر فى نفسى خالص وقولتلك كل حاجة من الأول،
وبعد شهر من الكلام بين إسلام وداليا
فى يوم بيرن عليها كالعادة
⬇️
15_مردتش لحد المغرب
وبعدها لقى إسلام داليا بترن
كنتى فين من الصبح
ردت داليا عليه كنت تعبانه وفى المستشفى عشان عندى نزيف
آلف سلامة عليكى ليه كده
معرفش ليه من وقت للتانى بيجيلى نزيف
رد إسلام
طيب امشى على تعليمات الدكتور وهتخفى
أن شاء الله
رد داليا بإذن الله
بعدها بكام يوم داليا
⬇️
وبعدها لقى إسلام داليا بترن
كنتى فين من الصبح
ردت داليا عليه كنت تعبانه وفى المستشفى عشان عندى نزيف
آلف سلامة عليكى ليه كده
معرفش ليه من وقت للتانى بيجيلى نزيف
رد إسلام
طيب امشى على تعليمات الدكتور وهتخفى
أن شاء الله
رد داليا بإذن الله
بعدها بكام يوم داليا
⬇️
16_إسلام عايزة احكيلك على حاجة،
أتفضلى قولى سامعك
إنا حلمت بيك تأنى
رد إسلام عليها تأنى ايه حكايه أنا حلمت بيك دى؟
ردت داليا عليه أقولك إيه بس
قالها لا قول قولى مافيش إحراج،
ردت هقولك
زى زوج وزوجته مع بعض 😳😳
طبعاً إسلام مستغرب من اللى بتقوله
وأن إزاى يحصل كده زى ما بتقول
⬇️
أتفضلى قولى سامعك
إنا حلمت بيك تأنى
رد إسلام عليها تأنى ايه حكايه أنا حلمت بيك دى؟
ردت داليا عليه أقولك إيه بس
قالها لا قول قولى مافيش إحراج،
ردت هقولك
زى زوج وزوجته مع بعض 😳😳
طبعاً إسلام مستغرب من اللى بتقوله
وأن إزاى يحصل كده زى ما بتقول
⬇️
17_إسلام حب يأخد آخر كلام داليا ده لحد فين بالظبط وايه اللى بيحصل ده،
تأنى يوم الصبح بعد ما كلمها وصبح عليها وبدوا يتكلموا ويحكوا قالها تصدقى أنى حلمت بيكى😳😳
ردت داليا عليه أزاى قالها زى حلمك أمبارح
قالتله بتتكلم بجد قالها آه
ولا إسلام حلم بيها ولا أى حاجة لحد ما يشوف هتقول
⬇️
تأنى يوم الصبح بعد ما كلمها وصبح عليها وبدوا يتكلموا ويحكوا قالها تصدقى أنى حلمت بيكى😳😳
ردت داليا عليه أزاى قالها زى حلمك أمبارح
قالتله بتتكلم بجد قالها آه
ولا إسلام حلم بيها ولا أى حاجة لحد ما يشوف هتقول
⬇️
18_ايه
ردت داليا منا عارفه أنك هتحلم بيا
قالها نعم ليه إن شاء الله
ردت داليا عليه عادى وتحب اقولك كنت لابس ايه قبل ما تنام 😳😳😳
وفعلاً قالتله تفاصيل الملابس حرفياً 😳😳
رد إسلام وقالها قولى بالمرة أنك كنتى معايا فى الحلم
ردت داليا أيوه طبعاً،
سكت إسلام شويه ومعلقش خالص،
⬇️
ردت داليا منا عارفه أنك هتحلم بيا
قالها نعم ليه إن شاء الله
ردت داليا عليه عادى وتحب اقولك كنت لابس ايه قبل ما تنام 😳😳😳
وفعلاً قالتله تفاصيل الملابس حرفياً 😳😳
رد إسلام وقالها قولى بالمرة أنك كنتى معايا فى الحلم
ردت داليا أيوه طبعاً،
سكت إسلام شويه ومعلقش خالص،
⬇️
19_وكملوا كلام عادى خارج الموضوع،
بعد شهر بدأ موضوع النزيف يرجع ل داليا تأنى
وراحت للدكتور والمرة دى قالها المرة الجاية هتبقى لازم عملية جراحية عشان النزيف يقف،
وعدت الأيام
وفى يوم وداليا بتكلم إسلام قالتله عايزة احكيلك على حاجة
قالها قولى
قالت له اللى بيجينى فى المنام بيقولى
⬇️
بعد شهر بدأ موضوع النزيف يرجع ل داليا تأنى
وراحت للدكتور والمرة دى قالها المرة الجاية هتبقى لازم عملية جراحية عشان النزيف يقف،
وعدت الأيام
وفى يوم وداليا بتكلم إسلام قالتله عايزة احكيلك على حاجة
قالها قولى
قالت له اللى بيجينى فى المنام بيقولى
⬇️
20_أنتى بتبقى حامل 😳😳😳
والنزيف اللى بيحصل معاكى ده
لأزم يحصل عشان أنتى وإسلام مش متجوزين فا ماينفعش تبقى حامل 😳😳😳
رد إسلام وقالها نعم إحنا هنستهبل ولا هنستعبط إزاى كلامك ده أن شاء الله بالاسلكى ولا إيه مش فاهم ولا بمكالمة الفون
أنتى بتكلمى حد مجنون ولا خرافات ولا إيه
⬇️
والنزيف اللى بيحصل معاكى ده
لأزم يحصل عشان أنتى وإسلام مش متجوزين فا ماينفعش تبقى حامل 😳😳😳
رد إسلام وقالها نعم إحنا هنستهبل ولا هنستعبط إزاى كلامك ده أن شاء الله بالاسلكى ولا إيه مش فاهم ولا بمكالمة الفون
أنتى بتكلمى حد مجنون ولا خرافات ولا إيه
⬇️
21_بالضبط وبدأ يشتم فيها وفى اللى بتشوفه فى المنام ويقولها روحى خالى أهلك ياخدوكى يودوكى لشيخ يعالجك من اللى أنتى فيه وبطلى هبل هيأ ناقصة،
وطبعاً داليا مش مستوعبة حاجة خالص وكانت فاكرة إن إسلام ممكن يكون عنده فكرة عن الموضوع أو ايه اللى اتقالها ده بالضبط وده فعلاً يتصدق ولا لأ
⬇️
وطبعاً داليا مش مستوعبة حاجة خالص وكانت فاكرة إن إسلام ممكن يكون عنده فكرة عن الموضوع أو ايه اللى اتقالها ده بالضبط وده فعلاً يتصدق ولا لأ
⬇️
22_ولا عارفه تصدق اللى بيجى فى المنام ولا تصدق كلام إسلام ولا تعمل ايه بالظبط،
وبدأت تلوم فى إسلام وهيا مصدقه كل حاجة حرفياً من اللى بتشوفه فى المنام،
وقالت لإسلام مهو مش أنتا اللى بيحصل معاك النزيف ولا متأثر بحاجة ولا عليك بأى حاجة ولا كمان الدكتور قالك ممكن تدخل عمليات
فعلاً
⬇️
وبدأت تلوم فى إسلام وهيا مصدقه كل حاجة حرفياً من اللى بتشوفه فى المنام،
وقالت لإسلام مهو مش أنتا اللى بيحصل معاك النزيف ولا متأثر بحاجة ولا عليك بأى حاجة ولا كمان الدكتور قالك ممكن تدخل عمليات
فعلاً
⬇️
23_وبدات تاخد بالكلام فعلاً وعايزة تطبقه فعلاً ورجعت بيها الذاكرة،
لما كأن اللى بيجى فى المنام قايل قبل كده أنك مش هيبقى معاكى أطفال تأنى غير من الشخص ده وحياتك مع الشخص ده بس مش حد تأنى.
نكمل بكرة بإذن الله
لما كأن اللى بيجى فى المنام قايل قبل كده أنك مش هيبقى معاكى أطفال تأنى غير من الشخص ده وحياتك مع الشخص ده بس مش حد تأنى.
نكمل بكرة بإذن الله
@rattibha 🌹🙏🎩
جاري تحميل الاقتراحات...