✍️يلا بينا نشوف أحداث الفصل الثامن من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتابعوا تسلسل الأحداث،
وبعد ما شاف إسلام فون مراته وسألها على مين اللى رن عليها وجاوبت بكل وضوح،
قد صاحى لحد صلاة الفجر وبيفكر فى اللى هيحصل بكرة من داليا
وماكانش،
#قلم_بلا_تأثير
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتابعوا تسلسل الأحداث،
وبعد ما شاف إسلام فون مراته وسألها على مين اللى رن عليها وجاوبت بكل وضوح،
قد صاحى لحد صلاة الفجر وبيفكر فى اللى هيحصل بكرة من داليا
وماكانش،
#قلم_بلا_تأثير
1_مستبعد على داليا أى حاجة من اللى اتقال كله فى مكالمة أمبارح نزل كالعادة زى كل يوم وراح الشغل بدون ما يكلمها،
وهو دماغه عماله تودى وتجيب فى أنه يكلمها ولا لأ هل أنه يتقى شرها بعد ما شاف بعينه رقمها على تليفون مراته،
ولا يتجاهل ويكبر دماغه واللى يحصل يحصل
ويتحمل عواقب كل حاجة
⬇️
وهو دماغه عماله تودى وتجيب فى أنه يكلمها ولا لأ هل أنه يتقى شرها بعد ما شاف بعينه رقمها على تليفون مراته،
ولا يتجاهل ويكبر دماغه واللى يحصل يحصل
ويتحمل عواقب كل حاجة
⬇️
2_وفعلا قرر إسلام أنه يأخد داليا بالسياسة
لحد ما تزهق هيا منه وتسيبه وتنهى كل حاجة بدون ما تعمله أى مشاكل فى حياته ولا مع أهله،
ولكن للأسف هنعرف فى اللى جاى أن القرار ده كلف إسلام كتير من تفكير وضغط نفسى وعصبى وتوتر ورعب فى نفس الوقت،
رجع إسلام فتح الفون المعرف بينهم ورن عليها
⬇️
لحد ما تزهق هيا منه وتسيبه وتنهى كل حاجة بدون ما تعمله أى مشاكل فى حياته ولا مع أهله،
ولكن للأسف هنعرف فى اللى جاى أن القرار ده كلف إسلام كتير من تفكير وضغط نفسى وعصبى وتوتر ورعب فى نفس الوقت،
رجع إسلام فتح الفون المعرف بينهم ورن عليها
⬇️
3_وعمل نفسه زعلان جداً من اللى حصل أمبارح وأنه ما كانش متوقع منها أنها تعمل كده أبدا وحب إيه اللى هيا بتتكلم عنه،
وقالها اللى بيحب حد بجد ومن قلبه ما يعملش كده ولا يحاول يأذى الشخص اللى بيحبه حتى لو أتسببله فى وجع فى يوم من الأيام،
وبدأ إسلام فى تغير تام فى كل الكلام مع داليا
⬇️
وقالها اللى بيحب حد بجد ومن قلبه ما يعملش كده ولا يحاول يأذى الشخص اللى بيحبه حتى لو أتسببله فى وجع فى يوم من الأيام،
وبدأ إسلام فى تغير تام فى كل الكلام مع داليا
⬇️
4_حتى هيا أستغربت من كلامه جدا وكأن شخص تأنى هوا اللى بيتكلم معاها مش إسلام
اللى كان أسلوبه معاها غير كده خالص كل الفترة اللى فاتت،
وكأن كل كلمة قالها اللى بيجى ل داليا فى المنام بدأ يتأكد حرفياً زى ما قولنا قبل كده،
وبدأ يتكلموا وأتئسفت داليا على اللى حصل منها أمبارح فى
⬇️
اللى كان أسلوبه معاها غير كده خالص كل الفترة اللى فاتت،
وكأن كل كلمة قالها اللى بيجى ل داليا فى المنام بدأ يتأكد حرفياً زى ما قولنا قبل كده،
وبدأ يتكلموا وأتئسفت داليا على اللى حصل منها أمبارح فى
⬇️
5_أنها رنت على فون مراته وقالت،
كنت متعصبه ولكن مقدرتش أتكلم ولا أقول لها أى حاجة على آخر لحظة،
وفى اليوم التالى نزل إسلام الصبح بدرى لشغله وفتح تليفونه ورن عليها وصبحوا على بعض،
أستغربت داليا من نزول إسلام بدرى مش متعوده منه أنه يرن بدرى كده،
وقالت
إيه اللى منزلك بدرى كده مش
⬇️
كنت متعصبه ولكن مقدرتش أتكلم ولا أقول لها أى حاجة على آخر لحظة،
وفى اليوم التالى نزل إسلام الصبح بدرى لشغله وفتح تليفونه ورن عليها وصبحوا على بعض،
أستغربت داليا من نزول إسلام بدرى مش متعوده منه أنه يرن بدرى كده،
وقالت
إيه اللى منزلك بدرى كده مش
⬇️
6_متعود تنزل بدرى آوى كده مش بتنزل على الساعة 10تروح الشركة ؟؟
رد إسلام عليها وقالها وحشتينى آووووى وعايز أتكلم معاكى أكتر وقت ممكن 😂😂
ونقرب من بعض أكتر ونفهم بعض أكتر يمكن كل حاجة تتغير،
سكتت داليا شويه وهيا مبسوطه طبعاً من كل كلمة سمعتها منه وهزرت معاه،
إنت سخن يابشمهندس
⬇️
رد إسلام عليها وقالها وحشتينى آووووى وعايز أتكلم معاكى أكتر وقت ممكن 😂😂
ونقرب من بعض أكتر ونفهم بعض أكتر يمكن كل حاجة تتغير،
سكتت داليا شويه وهيا مبسوطه طبعاً من كل كلمة سمعتها منه وهزرت معاه،
إنت سخن يابشمهندس
⬇️
7_شوف حد من العمال يجيبلك حاجة من الصيدلية هوا أنا بكلم حد تأنى وأنا مش واخدة بالى ولا حاجة،
رد إسلام عليها وقالها تصدقى بالله أنى غلطان
أنى أتكلمت معاكى،
أستنا بس بهزر معاك مالك،
تصدق بالله أنا أسعد واحدة فى الدنيا انهاردة
وطايرة من السعادة
رد إسلام وقالها ربنا يسعدك على طول
⬇️
رد إسلام عليها وقالها تصدقى بالله أنى غلطان
أنى أتكلمت معاكى،
أستنا بس بهزر معاك مالك،
تصدق بالله أنا أسعد واحدة فى الدنيا انهاردة
وطايرة من السعادة
رد إسلام وقالها ربنا يسعدك على طول
⬇️
8_وقالها بقولك ايه
قالتله قول ما تيجى نفتح قلوبنا لبعض كده ونتكلم بصراحة
كل واحد عن حياته اللى فاتت كانت إزاى؟؟
ردت داليا طيب ماشى
تبدأ أنتا ولا أبدا أنا رد إسلام وقالها ابدائى أنتى،
بطبيعة أنها عارفه كل حاجة عن حياته من اللى بتشوفه فى المنام،
وبدأت داليا تحكى عن حياتها من
⬇️
قالتله قول ما تيجى نفتح قلوبنا لبعض كده ونتكلم بصراحة
كل واحد عن حياته اللى فاتت كانت إزاى؟؟
ردت داليا طيب ماشى
تبدأ أنتا ولا أبدا أنا رد إسلام وقالها ابدائى أنتى،
بطبيعة أنها عارفه كل حاجة عن حياته من اللى بتشوفه فى المنام،
وبدأت داليا تحكى عن حياتها من
⬇️
9_فترة الإعدادى،
وكانت إزاى وأن كان فى الحب الأول فى حياتها أبن الجيران اللى طالعين مع بعض
البشمهندس رامى
كأن أكبر منها بخمس سنوات كان بيحبها جداً من وهيا فى الثانوية وهوا كان فى كلية الهندسة،
وحياتهم كانت إزاى مع بعض وقصة حب ولا فى الأفلام حرفياً،
وأنه كأن بيروح يستنها أول ما
⬇️
وكانت إزاى وأن كان فى الحب الأول فى حياتها أبن الجيران اللى طالعين مع بعض
البشمهندس رامى
كأن أكبر منها بخمس سنوات كان بيحبها جداً من وهيا فى الثانوية وهوا كان فى كلية الهندسة،
وحياتهم كانت إزاى مع بعض وقصة حب ولا فى الأفلام حرفياً،
وأنه كأن بيروح يستنها أول ما
⬇️
10_تخرج من الدروس الخصوصية ويوصلها ويجبها ويخرجوا مع بعض وياكلوا ويشربوا ويتفسحوا ويروح فى كل حته مع بعض وحتى الكلمة من حد مش عاجبه ما كانش بيسمح بيها خالص،
كان ناقص يحطها فى بيت زجاج ويقفل عليها
حتى الخروج ماكانش غير بإذن منه شخصياً
حتى ولو مع أهلها،
ماكانتش تقدر تنزل غير
⬇️
كان ناقص يحطها فى بيت زجاج ويقفل عليها
حتى الخروج ماكانش غير بإذن منه شخصياً
حتى ولو مع أهلها،
ماكانتش تقدر تنزل غير
⬇️
11_تكلمه فى التليفون قبل أصلا ما يبقى فى فون محمول وكانت تفضل مستنياه لو مش موجود لحد ما يرجع من شغله و تستأذن منه
حرفياً ويوافق أول أو لأ
وكلامه لأزم يتنفذ حرفياً بدون نقاش،
داليا على كلامها مع إسلام ماكانتش مدايقة من ده ولا متضررة منه إطلاقاً بال بالعكس كانت بتحب رامى جداً
⬇️
حرفياً ويوافق أول أو لأ
وكلامه لأزم يتنفذ حرفياً بدون نقاش،
داليا على كلامها مع إسلام ماكانتش مدايقة من ده ولا متضررة منه إطلاقاً بال بالعكس كانت بتحب رامى جداً
⬇️
12_وكانت قابلة كل حاجة معاه جداً جداً وكانت حاسه أنه الشخص الوحيد اللى تقدر تأمنه على حياتها بعد باباها وأخواتها حرفياً
وكانت والدت داليا على علم بكل حاجه لأن والدها كان متوفى،
وماكانتش ممانعة لحد وقت معين وبعدين حصل موضوع تأنى خالص إلا وهوا أن واحد من أخوات داليا أتقدم لأخت
⬇️
وكانت والدت داليا على علم بكل حاجه لأن والدها كان متوفى،
وماكانتش ممانعة لحد وقت معين وبعدين حصل موضوع تأنى خالص إلا وهوا أن واحد من أخوات داليا أتقدم لأخت
⬇️
13_رامى وطلب يتجوزها وأهله وافقوا عليه بحكم الجيره والأهل كانوا عارفين بعض كويس جداً وجوا بيوت بعض أغلب الأوقات وكانوا مرتبطين ببعض وبيشاركوا بعض فى كل حاجة،
ومن ساعت ما تم جواز أخو داليا من أخت رامى وموضوع داليا ورامى وقف لحد كده واترفض رفض تام من والدتها واهلها كمان
بحكم إن
⬇️
ومن ساعت ما تم جواز أخو داليا من أخت رامى وموضوع داليا ورامى وقف لحد كده واترفض رفض تام من والدتها واهلها كمان
بحكم إن
⬇️
14_والدت داليا كانت دايما بترجع لأهل والدها فى كل الأمور فكانوا شايفين أن الموضوع دخل فى ناحية التبديل ف الزواج بين الأخوات
فا من ساعتها ورفضت كل حاجة واستحالة موضوع داليا والبشمهندس رامى كاجواز ممكن يتم ف يوم من الأيام
واتحيلوا هما الاتنين داليا ورامى على والدتها أنهم يتجوزوا
⬇️
فا من ساعتها ورفضت كل حاجة واستحالة موضوع داليا والبشمهندس رامى كاجواز ممكن يتم ف يوم من الأيام
واتحيلوا هما الاتنين داليا ورامى على والدتها أنهم يتجوزوا
⬇️
15_فا رفضت وقالت للاتنين وأقول لأهل أبوكى ايه بعد ما رفضوا الموضوع لما عرفوا أن العريس اللى متقدملك أخو اللى وأخدها أخوكى،
سكت رامى وداليا شويه لمدة شهور وبعدها سنين ولكن للأسف الكلام هوا هوا مفيش أى تغير،
فأخد رامى القرار
بأنهم لأزم يتجوزوا بدون علم أى حد من أهلهم خالص 😳😳😳
⬇️
سكت رامى وداليا شويه لمدة شهور وبعدها سنين ولكن للأسف الكلام هوا هوا مفيش أى تغير،
فأخد رامى القرار
بأنهم لأزم يتجوزوا بدون علم أى حد من أهلهم خالص 😳😳😳
⬇️
16_فى الأول كانت داليا رفض الموضوع رفض تام وكانت خايفه جداً جداً من والدتها واهلها عشان كانوا شداد فى المعاملة جداً
ووالدتها بالأخص لأنها كانت قائمة بدور الأب وآلام فى نفس الوقت فى البيت
والكلمة الأولى والأخيرة ليها طبعاً بدون تهاون فى أى حاجة
وبمساعدة عم وخال داليا فى كل حاجة
⬇️
ووالدتها بالأخص لأنها كانت قائمة بدور الأب وآلام فى نفس الوقت فى البيت
والكلمة الأولى والأخيرة ليها طبعاً بدون تهاون فى أى حاجة
وبمساعدة عم وخال داليا فى كل حاجة
⬇️
17_وبالفعل جاب رامى الشقة فى مكان تأنى خالص غير اللى كانوا ساكنين فيه وجهزها وفرشها فرش كامل وطول الفترة دى وهوا بيقنع فى داليا أنها توافق طبعاً
لأنها حب عمره الوحيدة ومينفعش يستغنا عنه مهما حصل
ووافقت داليا على الجواز من رامى بدون علم أهل الأتنين بالجواز نهائى
وتم الجواز رسمى
⬇️
لأنها حب عمره الوحيدة ومينفعش يستغنا عنه مهما حصل
ووافقت داليا على الجواز من رامى بدون علم أهل الأتنين بالجواز نهائى
وتم الجواز رسمى
⬇️
18_وكتبوا الكتاب عند المأذون
وأتنين شهود
وطبعاً كانوا أصحاب رامى المقربين جداً جداً منه
اللى كان عارف لو حد قتل حد فيهم مش هيتكلم ولا يغلط وينطق بحرف واحد
أن رامى وداليا متزوجين جواز شرعى،
وعاش رامى مع داليا حياتهم فى بيتهم الجديد
اللى كانوا بيتقابوا فيه من وقت للتانى وقت ما
وأتنين شهود
وطبعاً كانوا أصحاب رامى المقربين جداً جداً منه
اللى كان عارف لو حد قتل حد فيهم مش هيتكلم ولا يغلط وينطق بحرف واحد
أن رامى وداليا متزوجين جواز شرعى،
وعاش رامى مع داليا حياتهم فى بيتهم الجديد
اللى كانوا بيتقابوا فيه من وقت للتانى وقت ما
19_ظروفهم هما الأتنين تسمح بكده بدون ما أى حد من الأهل يلاحظ أى حاجة خالص،
وفضل الجواز ده قائم لمدة سنة ونص بالتحديد على كلام داليا،
وبعد كده والدت داليا كانت مفكره أنها تأخذ كل أولادها وينقلوا من المكان خالص عشان تبعد الأتنين عن بعض بطبيعة اي أم أن الأتنين كده قدام بعض عذاب
⬇️
وفضل الجواز ده قائم لمدة سنة ونص بالتحديد على كلام داليا،
وبعد كده والدت داليا كانت مفكره أنها تأخذ كل أولادها وينقلوا من المكان خالص عشان تبعد الأتنين عن بعض بطبيعة اي أم أن الأتنين كده قدام بعض عذاب
⬇️
20_ليهم ومفيش حد فيهم ممكن ينسا التانى من جواه غير بالبعد،
وللأسف ماكانتش عارفه إيه اللى حاصل بالضبط،
وبعد سنه بالتحديد من البعد والنقل من المكان
بدأت والدت داليا تكلمها فى أن جايلها عريس
فا طبعاً داليا متجوزة رامى
كل ما يجى عريس ترفض وتطلع فيه عيب غير اللى قبله،
لمرة وأتنين
⬇️
وللأسف ماكانتش عارفه إيه اللى حاصل بالضبط،
وبعد سنه بالتحديد من البعد والنقل من المكان
بدأت والدت داليا تكلمها فى أن جايلها عريس
فا طبعاً داليا متجوزة رامى
كل ما يجى عريس ترفض وتطلع فيه عيب غير اللى قبله،
لمرة وأتنين
⬇️
21_وتلاته وأربعة وخمسه كمان على كلامها
😂😂
محنا قاعدين بقى على كرسى الإعتراف فكل واحد بيطلع اللى عنده،
المهم طبعاً جت فى يوم من الأيام وزنقت داليا
حرفياً وجابت أهل أبوها وتعالوا شوفوا بنت أخوكم رافضة الجواز ليه من كل اللى بيتقدمولها،
وطبعاً معرفوش يخرجوا من داليا بحاجة مفيدة
⬇️
😂😂
محنا قاعدين بقى على كرسى الإعتراف فكل واحد بيطلع اللى عنده،
المهم طبعاً جت فى يوم من الأيام وزنقت داليا
حرفياً وجابت أهل أبوها وتعالوا شوفوا بنت أخوكم رافضة الجواز ليه من كل اللى بيتقدمولها،
وطبعاً معرفوش يخرجوا من داليا بحاجة مفيدة
⬇️
22_لاخر اليوم لحد ما فكروا يجيبولها شيخ يشوف فى إيه
والدة داليا حاسه بحاجة ولكن مش عارفة ولاقادرة توصل إيه هيا بالضبط
وفى يوم وداليا بتقابل رامى بيقولها مالك ف إيه شكلك عايط من قبل ما تيجى احكيلى ايه اللى حصل فى البيت ردت داليا مفيش مفيش
قام قفل الباب بالمفتاح وقالها مش ماشية
⬇️
والدة داليا حاسه بحاجة ولكن مش عارفة ولاقادرة توصل إيه هيا بالضبط
وفى يوم وداليا بتقابل رامى بيقولها مالك ف إيه شكلك عايط من قبل ما تيجى احكيلى ايه اللى حصل فى البيت ردت داليا مفيش مفيش
قام قفل الباب بالمفتاح وقالها مش ماشية
⬇️
23_من هنا غير لما أعرف مالك فى إيه؟
وحكت داليا على اللى بيحصل معاها فى البيت من والدتها واهلها،
رد رامى وقالها أن كده مينفعش وأحنا مش بنعمل حاجه حرام إحنا متجوزين على سنة الله ورسوله،
واللى يقرب منك أحط أيدى فى عين أى حد يكلمك كلمة واحد،
وأنا بقى لأزم أقوالهم أننا اتجوزنا رسمى
⬇️
وحكت داليا على اللى بيحصل معاها فى البيت من والدتها واهلها،
رد رامى وقالها أن كده مينفعش وأحنا مش بنعمل حاجه حرام إحنا متجوزين على سنة الله ورسوله،
واللى يقرب منك أحط أيدى فى عين أى حد يكلمك كلمة واحد،
وأنا بقى لأزم أقوالهم أننا اتجوزنا رسمى
⬇️
24_وفعلا اتصل على والدت داليا وطلب يقابلها،
وراح وقالها أنهم متجوزين رسمى وعن مأذون ومن سنه ونص كمان😳😳😳
أتصدمت والدت داليا وقالتله كلمتين وبس
أنتا كده مافيش أى تقدير ولاإحترام ليا وأنا كنت معتبراك أبنى وزى أولادى ولكن للأسف طلعت مش راجل،
وها تطلق داليا غصب عنك
@rattibha 🙏🌹🎩
وراح وقالها أنهم متجوزين رسمى وعن مأذون ومن سنه ونص كمان😳😳😳
أتصدمت والدت داليا وقالتله كلمتين وبس
أنتا كده مافيش أى تقدير ولاإحترام ليا وأنا كنت معتبراك أبنى وزى أولادى ولكن للأسف طلعت مش راجل،
وها تطلق داليا غصب عنك
@rattibha 🙏🌹🎩
جاري تحميل الاقتراحات...