✍️تعالوا نشوف مع بعض أحداث الفصل السادس من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتابعوا تسلسل الأحداث
وبعد ما قالت لإسلام على كل حاجة عن موقف
أخوه وحصل الموقف كله حرفياً بالكلمة،
بدون ما يكون إسلام عنده خلفيه قبل سابق
بالموضوع واللى هيحصل
#قلم_بلا_تأثير
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتابعوا تسلسل الأحداث
وبعد ما قالت لإسلام على كل حاجة عن موقف
أخوه وحصل الموقف كله حرفياً بالكلمة،
بدون ما يكون إسلام عنده خلفيه قبل سابق
بالموضوع واللى هيحصل
#قلم_بلا_تأثير
1_واتفجا إسلام بالاحداث كلها فى الواقع
زاد جداً جوا إسلام القلق والتوتر منها أكتر وفى نفس الوقت مش عارف يعمل ايه ولا يبعد عنها إزاى،
لأنها بدأت تلعب مع إسلام لعبة فى قمة السخافة وقلت الزوق والابتذاذ حرفياً
ألا وهو
أنها عارفه كل شىء عن حياته وبيته وأهله كاملاً وعندها استعداد
⬇️
زاد جداً جوا إسلام القلق والتوتر منها أكتر وفى نفس الوقت مش عارف يعمل ايه ولا يبعد عنها إزاى،
لأنها بدأت تلعب مع إسلام لعبة فى قمة السخافة وقلت الزوق والابتذاذ حرفياً
ألا وهو
أنها عارفه كل شىء عن حياته وبيته وأهله كاملاً وعندها استعداد
⬇️
2_تقوله كل حاجة وبدأت فعلا تقوله أسماء ناس معينة من أهله
وشغلهم إيه وأولادهم كام ومين،
عمل إسلام نفسه مش واخد باله من كلامها
ولا شغل باله بأنها تعرف أول لا
مع أنه من جواه بينه وبين نفسه فى حالة رعب رهيب من كل حاجة،
وفى اليوم التالى
نزل إسلام الصبح لشغله وفتح تليفونه ورن عليها
⬇️
وشغلهم إيه وأولادهم كام ومين،
عمل إسلام نفسه مش واخد باله من كلامها
ولا شغل باله بأنها تعرف أول لا
مع أنه من جواه بينه وبين نفسه فى حالة رعب رهيب من كل حاجة،
وفى اليوم التالى
نزل إسلام الصبح لشغله وفتح تليفونه ورن عليها
⬇️
3_واتكلم معاها عادى جداً
ولا كان فيه أى حاجة،
وخد إسلام الموضوع من جواه أنه تحدى ودنيا ودخل فيها ورجله جت
ويكمل ويشوف النهاية إيه،
وبدأ يسألها عملتى إيه كالعادة زى كل يوم
ردت داليا عليه
أنتا اللى عملت إيه
وكانت دايما متعودة أنها لأزم تعرف منه الأول هوا لما قفل عمل إيه
قبل هيا
⬇️
ولا كان فيه أى حاجة،
وخد إسلام الموضوع من جواه أنه تحدى ودنيا ودخل فيها ورجله جت
ويكمل ويشوف النهاية إيه،
وبدأ يسألها عملتى إيه كالعادة زى كل يوم
ردت داليا عليه
أنتا اللى عملت إيه
وكانت دايما متعودة أنها لأزم تعرف منه الأول هوا لما قفل عمل إيه
قبل هيا
⬇️
4_ما تقول إيه اللى حصل معاها،
رد إسلام وقالها زى ما أتعود أنه يقول اللى ينفع يتقال بس
بدأت داليا تقوله أنها تعبانه وعايزة تروح الدكتور سألها على السبب
ردت داليا عليه مش عارفة فى إيه بالضبط عندى مغص شديد بصفة مستمرة هروح أشوف فى إيه،
وراحت للدكتور وكتبلها على العلاج،
وفى اليوم
⬇️
رد إسلام وقالها زى ما أتعود أنه يقول اللى ينفع يتقال بس
بدأت داليا تقوله أنها تعبانه وعايزة تروح الدكتور سألها على السبب
ردت داليا عليه مش عارفة فى إيه بالضبط عندى مغص شديد بصفة مستمرة هروح أشوف فى إيه،
وراحت للدكتور وكتبلها على العلاج،
وفى اليوم
⬇️
5_التالى وهما بيحكوا مع بعض قالت داليا لإسلام عارف أنى حلمت بيك أمبارح،
زى ما كانت قالت قبل كده 😳😳😳
طبعاً الكلام هز إسلام ولخبطة لمرات كتير بالزهول من كل اللى بيسمعوا منها يومياً
يسكت إسلام لا طبعاً
قالها بقولك إيه:
عرفينى إيه حكاية كل شويه
حلمت بيك دى؟؟
سكتت داليا ومتكملتش
⬇️
زى ما كانت قالت قبل كده 😳😳😳
طبعاً الكلام هز إسلام ولخبطة لمرات كتير بالزهول من كل اللى بيسمعوا منها يومياً
يسكت إسلام لا طبعاً
قالها بقولك إيه:
عرفينى إيه حكاية كل شويه
حلمت بيك دى؟؟
سكتت داليا ومتكملتش
⬇️
6_وهيا مش عارفة ترد عليه تقوله إيه،
وبدأت داليا تحكى لوحدها وتقول
فاضى ولا عندك شغل
قالها لا عادى مش مشغول قوى يعنى ليه؟؟
هتكلم معاك
قالها منتى بتتكلمى اهه
لا كلامى طويل شويه
قالها طيب أستنى أقعد فى العربيه
وخرج من الموقع
وساب العمال
وراح للعربية
عشان يسمع اللى ها تقوله كله
⬇️
وبدأت داليا تحكى لوحدها وتقول
فاضى ولا عندك شغل
قالها لا عادى مش مشغول قوى يعنى ليه؟؟
هتكلم معاك
قالها منتى بتتكلمى اهه
لا كلامى طويل شويه
قالها طيب أستنى أقعد فى العربيه
وخرج من الموقع
وساب العمال
وراح للعربية
عشان يسمع اللى ها تقوله كله
⬇️
7_فاكر ياإسلام لما قولتلك أخلع النضارة الشمس عايزة أشوف وشك كامل،
قالها آه وبعدين
من زمان ومن قبل ما أعرف أصلا بسنين طويلة
وأنا عارفه أنك أنتا بس الشخص الوحيد
اللى هتدخل حياتى وتكمل فيها،
وأنتا كمان الشخص الوحيدة اللى هتجوزه ويبقى فى علاقة بينى وبينه بس،
حد تأنى لا ومش هكمل
⬇️
قالها آه وبعدين
من زمان ومن قبل ما أعرف أصلا بسنين طويلة
وأنا عارفه أنك أنتا بس الشخص الوحيد
اللى هتدخل حياتى وتكمل فيها،
وأنتا كمان الشخص الوحيدة اللى هتجوزه ويبقى فى علاقة بينى وبينه بس،
حد تأنى لا ومش هكمل
⬇️
8_معاه
والموضوع هيبقى مجرد وقت بس،
أول ما بدأ معايا الموضوع ده
واللى بيجى فى المنام وهوا قايل لى كده،
وإن هيأ دى حياتك بس
مفيش أى حياه تانيه مع أى شخص
وأنا شايفك وشايفة وشك وشكلك كله قبل كده ومن سنين طويلة،
ومش كده وبس
كنت بسأل هوا فين الشخص ده
ولا هقابله أزاى كأن يرد عليا
⬇️
والموضوع هيبقى مجرد وقت بس،
أول ما بدأ معايا الموضوع ده
واللى بيجى فى المنام وهوا قايل لى كده،
وإن هيأ دى حياتك بس
مفيش أى حياه تانيه مع أى شخص
وأنا شايفك وشايفة وشك وشكلك كله قبل كده ومن سنين طويلة،
ومش كده وبس
كنت بسأل هوا فين الشخص ده
ولا هقابله أزاى كأن يرد عليا
⬇️
9_ويقولى،
كل حاجة هتعرفيها وهتشوفيها وهتعيشيها فى الوقت المناسب،
عشان كده أنآ أتاكدت من الكلام كله لما شوفت وشك كله
ساعت ما اتقبلنا أول مرة،
وكنت عارفه رد فعلك عليا وكان دايما يجى فى المنام ويقولى أستنى بس هوا مش مستوعب الموضوع لسه
ولسه مفيش مشاعر من جواه
نحيتك خالص وبيتعامل،
⬇️
كل حاجة هتعرفيها وهتشوفيها وهتعيشيها فى الوقت المناسب،
عشان كده أنآ أتاكدت من الكلام كله لما شوفت وشك كله
ساعت ما اتقبلنا أول مرة،
وكنت عارفه رد فعلك عليا وكان دايما يجى فى المنام ويقولى أستنى بس هوا مش مستوعب الموضوع لسه
ولسه مفيش مشاعر من جواه
نحيتك خالص وبيتعامل،
⬇️
10_معاكى أنكم مجرد أصدقاء عشان كده غالبية كلامك هوا مش واخد باله منه وفاكر أنك بتضحكى عليه وأن ما فيش حاجه أسمها
أنك بتشوفى حد ف المنام
ولايفهم ويستوعب الموضوع أصلا
وفاكر أنك ممكن تكونى مأزيه ولالبسك جن واللى فيكى مجرد سحر
وأنتى مش عارفه كده
وخالى بالك أن كل الحوار اللى بيدور
⬇️
أنك بتشوفى حد ف المنام
ولايفهم ويستوعب الموضوع أصلا
وفاكر أنك ممكن تكونى مأزيه ولالبسك جن واللى فيكى مجرد سحر
وأنتى مش عارفه كده
وخالى بالك أن كل الحوار اللى بيدور
⬇️
11_بينكم ده أمر طبيعى جداً
وكمان مش هيستوعب منك اللى جاى وهيشكك فى كلامك كله
فلازم تقبلى منه كل اللى هيقوله ليكى ساعتها،😳😳😳😳
رفضت داليا الكلام كله من اللى بيجى ليها فى المنام
وكانت دايما بترد عليه وقالت
أنها كده بتتهان كتير جداً من إسلام
ولا دى حياتها ولا تربيتها على إن
⬇️
وكمان مش هيستوعب منك اللى جاى وهيشكك فى كلامك كله
فلازم تقبلى منه كل اللى هيقوله ليكى ساعتها،😳😳😳😳
رفضت داليا الكلام كله من اللى بيجى ليها فى المنام
وكانت دايما بترد عليه وقالت
أنها كده بتتهان كتير جداً من إسلام
ولا دى حياتها ولا تربيتها على إن
⬇️
12_حد يهينها أو يشكك فى كلامها وكفاية بقى كل اللى قالهولى قبل كده فى كل الردود عليا وخلى كل واحد يروح لحال سبيله،
رد عليها اللى بيجى فى المنام
أن دى حياتها ومفيش غيرها ومش هتعرف تعيش مع أى حد تأنى
ولو حاولتى فى يوم من الأيام تخالفى الكلام ده مفيش أى نتيجة غير الفشل،
فا صبرت
⬇️
رد عليها اللى بيجى فى المنام
أن دى حياتها ومفيش غيرها ومش هتعرف تعيش مع أى حد تأنى
ولو حاولتى فى يوم من الأيام تخالفى الكلام ده مفيش أى نتيجة غير الفشل،
فا صبرت
⬇️
13_داليا على كل اللى حصل فى حياتها قبل كده لحد ما أتعرفت على إسلام وقابلته وشافت فعلاً واتاكدت أنه هوا اللى شافته قبل كده وده الشخص الوحيد اللى هيبقى فى حياتها،
طبعاً إسلام سامع كل الكلام ده فى صمت رهيب منه وكل شويه يبص للفون وهيا بتتكلم
ويتلفت حواليه فى العربية وياستعيذ بالله
⬇️
طبعاً إسلام سامع كل الكلام ده فى صمت رهيب منه وكل شويه يبص للفون وهيا بتتكلم
ويتلفت حواليه فى العربية وياستعيذ بالله
⬇️
14_من الشيطان الرجيم وخبط دماغه فى دركسيون العربية عشان يفوق وقالها أستنى لحظة كده،
ردت داليا عليه فى إيه؟؟
قالها ثوانى بس
وجاب إسلام زجاجة الميه اللى فى العربية وساب الفون خالص ونزل وكبها على دماغه عشان يفوق أكتر،
وشاور لحد من العمال وقال له روح هات لى قهوة بسرعة،
وبعدها خد
⬇️
ردت داليا عليه فى إيه؟؟
قالها ثوانى بس
وجاب إسلام زجاجة الميه اللى فى العربية وساب الفون خالص ونزل وكبها على دماغه عشان يفوق أكتر،
وشاور لحد من العمال وقال له روح هات لى قهوة بسرعة،
وبعدها خد
⬇️
15_الفون وقالها الووووووو فى عصبيه شديدة منه 😡😡😡😡
وايه بقى المطلوب منى دلوقتى أنى أصدق كلامك كله ولا اقولك سمعا وطاعة يامولاتى
ولا أيه بالضبط،
ولو أنتى صادقة فى حرف واحد من كل الكلام اللى أنتى قولتيه،
تقدرى تردى عليا وتجاوبينى على أنك بقا أزاى أتجوزتى قبل كده ومخلفه ومعاكى
⬇️
وايه بقى المطلوب منى دلوقتى أنى أصدق كلامك كله ولا اقولك سمعا وطاعة يامولاتى
ولا أيه بالضبط،
ولو أنتى صادقة فى حرف واحد من كل الكلام اللى أنتى قولتيه،
تقدرى تردى عليا وتجاوبينى على أنك بقا أزاى أتجوزتى قبل كده ومخلفه ومعاكى
⬇️
16_ولد وبنت،
إحنا هنستهبل ولا هنسطعبط ولا حد قالك قبل كده أنك وقعتى فى حد عبيط وساذج للدرجة
دى عشان يصدق كل اللى بتقوليه،
وبدأ يشتم بقا يا بنت كذا وكذا وكذا واتفتح فيها بقى بكلام كتير ومن صدمتها منه قفلت الفون وهوا بيتكلم،
بعدها قعد إسلام شويه كده لحد ما أعصابه هديت شويه كده،
⬇️
إحنا هنستهبل ولا هنسطعبط ولا حد قالك قبل كده أنك وقعتى فى حد عبيط وساذج للدرجة
دى عشان يصدق كل اللى بتقوليه،
وبدأ يشتم بقا يا بنت كذا وكذا وكذا واتفتح فيها بقى بكلام كتير ومن صدمتها منه قفلت الفون وهوا بيتكلم،
بعدها قعد إسلام شويه كده لحد ما أعصابه هديت شويه كده،
⬇️
17_ومس الفون ورن عليها تأنى كتير جداً لحد ما ردت عليه،
جاوبى على سؤالى وردى عليا لو عندك ذرة كرامة ودم،
ردت داليا عليه وتفتكر أن السؤال ده أنا مقولتش للى بيجى فى المنام عليه،
وقال لسعادتك إيه أن شاء الله
قالى ده جذء من حياتك فاشل وكانت كل حاجة واضحة وصريحة قدامك ومع ذلك جازفتى
⬇️
جاوبى على سؤالى وردى عليا لو عندك ذرة كرامة ودم،
ردت داليا عليه وتفتكر أن السؤال ده أنا مقولتش للى بيجى فى المنام عليه،
وقال لسعادتك إيه أن شاء الله
قالى ده جذء من حياتك فاشل وكانت كل حاجة واضحة وصريحة قدامك ومع ذلك جازفتى
⬇️
18_وعملتيه والنتيجة الولد والبنت اللى معاكى وأنك حاولتى تكملى كذا مرة مع أبو الأولاد وماقدرتيش لأنك ولا قبلاه ولا فى أى مشاعر كانت بينك وبينه،
وأديكى كنتى بتشوفى بيتعامل معاكى إزاى وأسلوبه معاكى إزاى لا كانت دى حياتك ولا عيشتك أصلا،
اقتنعت داليا بالكلام من اللى بيجى فى المنام
⬇️
وأديكى كنتى بتشوفى بيتعامل معاكى إزاى وأسلوبه معاكى إزاى لا كانت دى حياتك ولا عيشتك أصلا،
اقتنعت داليا بالكلام من اللى بيجى فى المنام
⬇️
19_وبدأ إسلام يقتنع بالكلام اللى بتقوله داليا
وبدأت دماغه تميل مع داليا فى كل اللى بتقوله
كا أجابة مقنعة لأى شخص ممكن تسأله السؤال ويرد عليك بنفس الرد المنطقى
وبدأ إسلام يهدأ خالص من جواه ولا عارف يتكلم ولا يقول إيه وقال لداليا بقولك ايه
اقفلى الكلام فى الموضوع ده عشان أنا مش
⬇️
وبدأت دماغه تميل مع داليا فى كل اللى بتقوله
كا أجابة مقنعة لأى شخص ممكن تسأله السؤال ويرد عليك بنفس الرد المنطقى
وبدأ إسلام يهدأ خالص من جواه ولا عارف يتكلم ولا يقول إيه وقال لداليا بقولك ايه
اقفلى الكلام فى الموضوع ده عشان أنا مش
⬇️
20_قادر أتكلم وتعب وعاوز أروح البيت أنام،
وفعلاً قفل معاها الفون وروح البيت وسط حالة مش عارف يوصف فيها نفسه ولا يعمل إيه،
ودخل إسلام غرفة إبنه لقاءه نايم،
راح اتوضا وقام يصلى وجاب المصحف وبدأ يقرأ القرآن الكريم وهوا دموعه نازله قفل الباب ومش عارف إيه اللى بيحصله ولا قادر يفسر
⬇️
وفعلاً قفل معاها الفون وروح البيت وسط حالة مش عارف يوصف فيها نفسه ولا يعمل إيه،
ودخل إسلام غرفة إبنه لقاءه نايم،
راح اتوضا وقام يصلى وجاب المصحف وبدأ يقرأ القرآن الكريم وهوا دموعه نازله قفل الباب ومش عارف إيه اللى بيحصله ولا قادر يفسر
⬇️
21_لحد ما أذان الفجر أذن
وقام مسح دموعه وجدد الوضوء وقام يصلى الفجر،
وفضل صاحى لحد ميعاد شغله تأنى يوم وقام نزل وراح الشغل ومن جواه رافض كل حاجة ومش عايز يكلمها تأنى ولا يتعامل معاها تأنى خالص،
وهوا بيقول لنفسه كفاية عليا حياتى رغم كل حاجة متضايق منها فيها.
نكمل بكرة بإذن الله
وقام مسح دموعه وجدد الوضوء وقام يصلى الفجر،
وفضل صاحى لحد ميعاد شغله تأنى يوم وقام نزل وراح الشغل ومن جواه رافض كل حاجة ومش عايز يكلمها تأنى ولا يتعامل معاها تأنى خالص،
وهوا بيقول لنفسه كفاية عليا حياتى رغم كل حاجة متضايق منها فيها.
نكمل بكرة بإذن الله
@rattibha 🙏🌹🎩
جاري تحميل الاقتراحات...