💉💊AYMAN💊
💉💊AYMAN💊

@Ayman52525

25 تغريدة 13 قراءة Nov 21, 2022
✍️يلا بينا نشوف أحداث الفصل الخامس من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتابعوا تسلسل الأحداث،
وبعد ما إسلام سألها اللى بيجى لك فى المنام
بيقولك إيه كمان،
رد داليا عليه وقالتله إنه بيقولها كل حاجة
قالها نعم،
وهوا فى صدمة كبيرة
#قلم_بلا_تأثير
1_من أنه مش عارف يصدقها بعد اللى سمعوا منها
ولا يتكلم يقول إيه
ولا يعمل إيه
ولا يتصرف إزاى
ولا يقولها ايه بالظبط،
وبدأت حالة من الرعب تدخل جواه
وفى وسط كله ده
ولا من طبعه إنه يحكى لحد
ولا يتكلم مع حد
ويتكلم يقول إيه
ولا يأخذ رأى حد فى إيه
وسط لخبطة كتير جداً وفى اليوم
⬇️
2_بالتحديد ماكانش متعود يدخن سجائر خالص،
خرج من شغله وراح أشترى علبة سجائر وبدأ تدخين وسط العمال فى الموقع وهما فى حالة استغراب منه،
وسأله وأحد من العمال
مالك يابشمهندس فى إيه؟؟
رد بعصبية شديدة وأنتا مالك روح شوف شغلك وماتشغلش بالك،
والعمال كلهم مش متعودين منه على المعاملة دى
⬇️
3_ولا الأسلوب ده خالص قبل كده
وكان بيتعامل معاهم كأنه واحد منهم
وبيبقى فى وسطهم دايما حتى فى الأكل
وكان فى الوقت ده عنده شغل
وقفل معاها الفون خالص
واستاذن من الشغل ومشى
وهوا واخد عربيته ومش عارف يروح فين بالظبط
فضل ماشى لحد ما راح فى مكان قريب من البحر وركن عربيته ونزل وطلع
⬇️
4_الكرسى من شنطة العربية وفضل قاعد بيحاول يستوعب كل اللى هوا فيه،
وفضل قاعد لحد اذان الفجر وبعدها خد عربيته وروح لبيته،
وفى اليوم التالى نزل إسلام الصبح لشغله وفتح تليفونه من غير ما يبعتلها أى رساله ولا يرن عليها،
عدت الساعة 2بعد الظهر
لقى إسلام داليا بترن عليه،
أنتا فين من
⬇️
5_أمبارح وقافل تليفوناتك كلها ليه؟؟
رد إسلام وقالها
مافيش حاجه ردت داليا لا فى حاجة !!
قالها بقولك إيه ابعدى عنى أنا مش ناقصك ولا ناقص حد،
ومافيش بينى وبينك أى حاجه ولا عشمتك بأى حاجة وخليت بيكى،
ماشى وقفل فى وشها الفون
بعد خمس دقايق رنت داليا تأنى
أنتا قفلت الفون فى وشى؟؟
⬇️
6_رد إسلام وقالها آه قفلت
وأبعد عنى بقا أنتى ايه بالظبط 😡😡
قالت داليا
ممكن أتكلم معاك ثوانى وتسمعنى وبعد كده أبقى قول اللى أنتا عايزه
قالها قولى أما أشوف اخرتها معاكى
ردت داليا
هو أنتا مش شخص واضح جداً وصريح فى كل شىء؟؟
قالها أيوه وبعدين
موضوع اللى بيجيلى فى المنام يشغلك ف
⬇️
7_ايه طالما مافيش حاجة مخبيها ولا عايز تخبيها،
رد إسلام وقالها أنتى عاقله ولا مجنونه ولا جنس ملتك إيه بالضبط
ردت داليا
أنآ هقولك على حاجة ونتفق إتفاق ماشى،
أنتا هتنزل يومياً تحكيلى من بعد ما تقفل معايا
الفون عملت إيه بالضبط،
وأنا كمان احكيلك أنا عملت إيه برضوا بعد ما أقفل معاك
⬇️
8_الفون خلاص كده بس بشرط ما تخبيش عليا حاجة خالص ولا أنا كمان هخبى عليك أى حاجة كل حاجة هاحكيهاليك من ساعت ما اسيبك لحد ما تنزل الشغل،
قالها طيب ماشى
فى نفس الوقت
إسلام جاوب بعفوية وسذاجة منه ومش واخد باله ولا مستوعب كويس جداً
هيا قصدها إيه من أنه يحكيلها كل حاجة،
هو فى دماغه
⬇️
9_حاجة وهيا فى دماغها حاجة تانية خالص،
ها نفهم مع بعض قصد كل واحد فيهم إيه ولا خد الكلام إزاى،
وفى اليوم التالى نزل إسلام الصبح لشغله ورن عليها وبدأ أسلوب الحوار يبدأ بشكل يومى أو كلمتين من داليا
عملت ايه أمبارح بعد ما قفلت معايا؟
رد إسلام
قفلت معاكى وطلعت وغيرت وابنى كأن صاحى،
10_ لعبت معاه شويه وخدته ودخلت نمت،
رد داليا عليه بس كده
ومفيش أى كلام حصل بينك وبين مراتك ولا أتكلموا ولا قولتلها حاجة ولا قالتلك حاجة؟؟
رد إسلام عليها وقالها لا طبعاً
على تفكير إسلام زى ما قولنا قبل كده أن اللى جوا البيوت محدش ليه الحق خالص أنه يعرفه تماماً أى كأن مين
⬇️
11_ده كأن تفكير إسلام،
داليا لا مش كده خالص
كانت عايزة إسلام يحكيلها كل حاجة حرفياً بتحصل فى بيته
وكأنه بيته كله مكشوف قدمها بالحرف
والكلمة والتصرف،
وكانها قاعدة معاه فى البيت كأشخاص رابع
بعده هوا ومراته وابنه 😳😳😳😳
وقالت الكلام ده ليه حرفياً،
وبدأ الخلاف يبدأ بينهم ع
⬇️
12_على أنه لأزم يحكيلها كل حاجة بتحصل معاه ولو حتى أتنفس
ده كمان ناقص أنها تعرفه،
بدأ إسلام لا عارف يعمل ايه ولا يتصرف إزاى وهوا طبعاً مصمم على اللى فى دماغه ومش متنازل عنه أطلاقا
أنه عمره فى يوم من الأيام ما يطلع سر من أسرار بيته بره ولا حد يعرف حاجه عن خصوصيات البيت أى كأن
⬇️
13_اذا كأن أقرب الناس إليه مش من حقه يعرف،
هيعرف داليا اللى من جواه حالة من الرعب من ناحيتها وفى نفس الوقت مش عارف هوا معاها ليه لحد دلوقتى
ولا قادر يفسر ده بينه وبين نفسه وكل يوم عن يوم حالة إسلام النفسية والمعنوية بدأت تسوء وبقى شخص عصبى جداً جداً فكل كلامه مع كل اللى حواليه
⬇️
14_حتى مع أهله لا طايق يكلم حد ولا يشوف حد ولا يقعد مع حد،
حتى فى أوقات كتير بدأت مراته وأهله يلاحظوا أنه دايما سرحان وحتى اللى يكلمه ولا كأنه سامع هوا بيقوله إيه،
وبعد ما يخلص كلام يقوله إسلام طيب ماشى وكأنه ماسمعش حاجة من الأساس وحالة من التوهان والحيرة والحزن جواه ومش عارف
⬇️
15_يتخلص من داليا إزاى وهيا ولا راضيه تسيبه ولا تبعد عنه
وقابلة بأى اهانه منه فى أى كلام،
وكانت دايما تقوله
دى ساعت عصبية وراحت لحالها
فى كل موقف وكل شد بينهم
وكل كلام مش متفقين فيه مع بعض،
وبعد 7شهور من معرفة إسلام ل داليا
ربنا رزق إسلام بمولوده جديدة جت نورت عليهم البيت
⬇️
16_وسط فرحة من جوا إسلام وسجد على أرضية المستشفى أن ربنا وقف جنبه وجنب مراته وقامت بالسلامة،
عشان زى ما قولنا قبل كده أنها كانت ممنوعة من العصبية أثناء الحمل عشان كم الأدوية اللى كانت ماشيه عليه من الدكتور وكان قايل لإسلام أنها ممنوعة من العصبية وأهم حاجة الحالة النفسية ليها
⬇️
17_خلال فترة الحمل
وفى اليوم ده بالتحديد
لا أتكلم ولا حكى ل داليا عن أى شىء ولا كأنه فى أى حاجة خالص
وكالعادة بينزل زى كل يوم ويكلمها عادى ويحكى اللى عاوز يقوله بس
زى ما قولنا قبل كده
وبعد كأم يوم لقى إسلام داليا بتقوله عايزة اسألك على حاجة؟
قالها أسالى
ف إيه أنتا مخبيه عليا
⬇️
18_رد إسلام وقالها
مفيش حاجه وهخبى عليكى ايه أن شاء الله وبدأ فى الإهانة ليها،
ما أنتى كده كده بتعرفى كل حاجة،
مش اللى بيجيلك فى المنام بيقولك على كل حاجة وكانك
اطلعتى على الغيب (أعوذ بالله)
ما تكونيش ملآك ونازل من السماء وأنا مش واخد بالى،
وسبحان الله أن كل اللى كان بيتقال
⬇️
19_من إسلام هوا نفسه مش عارف كأن بيخرج منه إزاى بقلب جامد وسط الرعب اللى جواه،
سكتت داليا ومتكملتش وخلص الكلام،
وفى يوم التالى نزل إسلام
وكانت عربيته عطلانة منه من اليوم اللى قبله،
فا سابها فى الصيانة وركب تاكسى رايح شغله
وبالصدفة كأن سواق التاكسي مشغل الكاسيت
على شيخ بيخطب ع
⬇️
20_عن الصلاة وعقوبة تارك الصلاة
إسلام ما كانش بصلى خالص إلا فى شهر رمضان وصلاة الجمعة بس
بدأ إسلام منه لنفسه يصلى ويسيب الشغل فى عز ما هو شغال ويستأذن وقت الأذان ويروح لأقرب مسجد ويصلى كل وقت بوقته وسط استغراب من كل اللى حواليه أنهم كانوا على طول يقولوا إيه اللى منعك من الصلاة
⬇️
21_كان دايما يرد طيب ماشى ويكبر دماغه
فى الوقت ده وبالتحديد حس إسلام بينه وبين نفسه أنه لأزم يقرب من ربنا ويصلى لعل وعسى أن ربنا يبعد عنه كل الدوامة اللى هوا شايفه كده من وجهة نظره ومش عارف يخرج منها إزاى،
لأن داليا بالأخص كانت دايما تقوله أنها عارفه كل حاجة عنه وعن عائلته
⬇️
22_كلها حتى أخواته جوا بيوتهم بيعملوا ايه وبيقولوا إيه اللى إسلام نفسه ولا يعرف عنه حاجة،
حتى فى يوم من الأيام وهما بيتكلموا مع بعض قالت له
عارف ياإسلام أخوك فلأن بيكلم فلانة وبيحبها
وهيروح يتقدم لها الأسبوع ده ويوم الأربعاء بالتحديد 😳😳😳
طبعاً إسلام ما كانش عارف أى حاجة عن
⬇️
23_الموضوع ده ولا كأن أخوه أتكلم حتى معاه
وقاله أنه بيحب حد وهيروح يتقدم
مع أنه هوا وأخوه قريبين جدا لبعض
ولو فى حاجة زى دى هيقوله الأول
قبل ما يفكر يروح يتقدم أو حتى يديه خلفية عن الموضوع،
وفعلاً فى اليوم اللى قالت لإسلام عليه
حصل .
نكمل بكرة بإذن الله
@rattibha 🌹🙏🎩

جاري تحميل الاقتراحات...