💉💊AYMAN💊
💉💊AYMAN💊

@Ayman52525

23 تغريدة 21 قراءة Nov 20, 2022
✍️تعالوا نشوف مع بعض أحداث الفصل الرابع من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
وبعد ما كان إسلام مستغرب جداً من كلام داليا
ومش مصدق ولا مقتنع بكلامها ولا حتى بحرف واحد منه،
عدى الكلام كله ونزل تأنى يوم كالعادة ورايح
شغله ورن عليها،
أخبارك إيه وأنتى أخبارك،
#قلم_بلا_تأثير
1_ايه الحمدلله،
مال صوتك كده يا إسلام كأنك فى حاجة،
لا مافيش حاجه ما نمتش بس ليه لا عادى مفيش حاجه متأكد أن مافيش
آه متأكد طيب ماشى
وعدت الأيام وبعد حوالى شهر من التفكير من إسلام فى اللى سمعه من داليا بخصوص اللى بتشوف فى المنام بدأ يرمى ليها كلام فى وسط كلامه كل يوم بطريقة
⬇️
2_استفذاذ منه أنها تتكلم وتفتح الموضوع تأنى،
وقد كأن داليا بقولك ايه عاوز احكيلك على حاجة
قول يا إسلام
تصدقى أنى حلمت بيكى أمبارح
طيب احكيلى حلمت بأيه
بدأ يحكيلها الحلم عادى جداً بص لقى داليا بتفسرله الحلم عادى جداً وبمنطق وكل حاجة
كأن حد دارس فعلاً فى تفسير الاحلام ببراعة
⬇️
3_😳😳 استغرب أكتر وأكتر إيه كله ده
وخد الكلام كله ف دماغه وسكت
بدوا يتكلموا ويحكوا جه ف وسط الكلام وقالها تصدى أنا كان ليا واحد صاحبى زمان
كنا بنقعد معاه ونهزر وكان بيقول
أنه بيعرف يقرأ الفنجان ☕
كويس جداً وكنا نقعد نتريق عليه وعلى كلامه،
ردت داليا
وقالت عادى وايه المشكلة
⬇️
4_مش صعب،
قالها يبقى شكلك كده بتعرفى تقرى الفنجان قالتله بصراحة آه
آمال ما جبتيش سيرة قبل كده قالتله ماجتش فرصة الكلام فى حاجة زى كده،
وبعد كام يوم من الكلام يومياً،
سمع إسلام صوت الأولاد وقالتله عاوزة أقفل معاك دلوقتى عشان رايحه للدكتور
وبطبيعة الكلام سألها ليه خير فى حاجة
⬇️
5_هودى البنت للدكتور،
قالها وباباها وماماتها فين مش أنتى عمتها برده ولا أنا ناسى زى ما قولتيلى قبل كده،
آه بس هما مشغولين شويه
رد عليها إحنا هنستهبل
فى حد هيبقى مشغول عن بنته أو إبنه وهوا تعبان
عادى جدا طيب ماشى
واستنى إسلام أكتر من تلات ساعات لقاها ولا رنت ولا كتبت على واتس
⬇️
6_رن عليها تلات مرات مردتش كتب واتس ما ردتش،
المهم فضل يرن عليها وبالصدفة الفون فتح المكالمة وعمال ينادى عليها مفيش رد،
سمع الحوار اللى دار بينها وبين أبو أولادها وزوجها السابق وكان بيقولها،
أزاى يا مدام تسيبى البنت تعبانه كده وماتوديهاش للدكتور وتوديها المدرسة وهيا تعبانه كده
⬇️
7_ويتصلوا عليا فى المدرسة
لما لقوا تليفونك مقفول كذا مرة،
ردت داليا عليه وقالت وأنتا مالك وايه أصلا اللى خالاك روحتلها المدرسة،
طبعاً إسلام سامع كل المكالمة الهاتفية ومصدوم من كل اللى سمعه بينهم وراح قفل الفون،
بعد ساعات قليلة رنت على إسلام
وقالت له معلش كنت مشغولة شويه
⬇️
8_اتاخرت عليك قالها لا عادى ولا يهمك،
قالها عندى سؤال ليكى؟؟
كنتى مشغولة فى إيه
ردت منا كنت قيلالك أنى رايحة للدكتور
ولا خدت بالها أنه كان رانن على الفون والمكلمة اتفتحت وسمع كل الحوار،
وسكت إسلام ولا أتكلم ولا قلها ايه اللى حصل ده ولا ليه خبيتى عليا أنهم ولادك ولا أى حاجة
⬇️
9_وعمل نفسه ولا واخد باله من أى شىء،
بدأت العلاقة تتعمق بينهم فى الحوار ويتكلموا
بصفة يومية بالساعات طويلة طول ما إسلام فى الشغل،
وبدأت والدة داليا تلاحظ أنها على طول ماسكة التليفون وبتتكلم وما بتفصلش خالص
بالساعات،
حتى خروج داليا لأى مشوار مع أى حد من أصدقائها المقربين مبقاش
⬇️
10_بيحصل خالص حتى أنها تنزل تشترى أى شىء بقى قليل جداً وبقت كل حياتها مجرد أنها تقوم من النوم تفطر وتتكلم مع إسلام
لحد ما يخلص شغل ويروح وينزل تأنى يوم ويكلمها تأنى،
جت فى يوم من الأيام والدتها تسألها مين اللى بتكلميه فى الفون وتعرفيه منين وبتقولوا ايه كل ده،
والدة داليا كانت،
⬇️
11_شايفه أن حياتها ملغبطة ولا عاشت حياتها صح مجرد أنها اتجوزت سنتين وربنا رزقها بالولد والبنت وحصل الطلاق،
فكانت مديها حرية يمكن تقابل حد كويس يقدرها ويحترمها وتكمل حياتها معاه طالما هوا مقتنع بيها وهيا مقتنعة بيه،
بدأت داليا تحكى لوالدتها على إسلام بكل صراحة إلا طريقة معرفتها
⬇️
12_بيه أو بمعنى أصح أتعرفت عليه أزاى وأمتا وفين،
وفى وسط كل الأحداث دى ولا شغل بال إسلام تقول لمين ولا ما تقولش لمين،
لأنه كأن مفهم داليا وموضحلها من الأول أنه لا
قد مسؤولية ولا فتح بيت تأنى خالص
وهيا كانت قابله الموضوع كده أنهم يفضلوا مع بعض على أمل الأوضاع تتغير فى يوم من
⬇️
13_الايام وكانت شايفه أنها مستريحه فى الوضع ده لمجرد أنهم بيتكلموا بس وممكن يقابلوا بعض فى أى مكان عام من وقت للتانى،
كأن إسلام دايما يفكرها بأنها متربطش حياتها بيه وتشوف حياتها وولا كأنها عرفته فى يوم من الأيام،
عادى كانت صداقة ومعرفة خير وراحت لحالها
فدايما كانت داليا رافضة،
⬇️
14_وكان دائما إسلام مستغرب من سبب الرفض ليه،
مع أنه لا قدم ليها شىء ولا كأن فى أيده يعمل لها أى شىء
ولو أى خطوة واحدة تقول إن فى أى أمل فى العلاقة دى أصلاً
وكان صريح فى كل كلامه من الأول،
وجه فى وقت وقالها
والدتك ما جتش فى يوم من الأيام وعلقت على أنك دايما بتتكلمى فى الفون
⬇️
15_طول الوقت،
كان رد داليا عليه لا خالص وكانت دائما نفس الاجابة السابقة إن محدش بيتدخل فى حياتها
خالص،
وكأن إسلام مش مقتنع بكلامها إطلاقاً لأن مفيش كده ولا هو شاف كده فى حياته قبل كده خالص،
وعلى طول بيجادلها فى الكلام أن كلامها غلط واستحالة يبقى فى كده،
وبعد فترة بدأت داليا
⬇️
16_تحاول تستدرج إسلام فى الحوار أنه يتكلم عن حياته وبيته ولو بصورة اسئلة عادية جداً،
هوا كأن فاهم كل كلامها كويس جداً وكان دايما بيرد عليها بكلام سطحى جداً،
وكانت دايما تقوله أنتا مش عايز تتكلم ولا تحكى ليه عن حياتك،
رد عليها إسلام وقالها عشان ترتاحى نفسياً كده وتبقى فاهمة
⬇️
17_برد عصبى جداً
ستر البيوت محدش بيعرف عنه حاجة خالص
حتى أقرب الناس للشخص مالوش أى حق فى أنه يعرف أى حاجة خالص عنه،
عشان نقصر المسافات على بعض فى الحوار
كل الفترة اللى فاتت كانت دايما بتحاول معاه ولكن للأسف موصلتش لحاجة،
وفى يوم من الأيام وبعد ما بيصبحوا على بعض يومياً سألته
⬇️
18_أنتا كنت فين أمبارح؟؟
أستغرب من سؤالها ليه وقالها ليه واشمعنه بتسالى وده من أمتا !!
جاوبنى بس وأنا هقولك
المهم قالها أنه كان مع واحد صاحبه قاعدين شويه مع بعض،
مع أنه كأن فى عيد ميلاد إبنه وكان عامل ليه حفلة وعزم كل أصحابه وكان يوم جميل،
رد داليا عليه أنتا كداب
اتصدم من الرد
⬇️
19_😳😳😳قالها أنتى بتقولى إيه؟؟
وبدأت داليا تقول له كل اللى حصل معاه أمبارح حرفياً بالكلمة حتى بنوع الهدايا اللى جت لابنه من مين وايه هيأ،
بص إسلام للفون واستغرب وبدأ يتلفت حواليه هو فى إيه ولا هيا عرفت كله ده منين 🤔 وكأنها كانت معاهم وموجودة فى نفس المكان،
وهيا عمالة تقوله
⬇️
20_الو الو إسلام روحت فين؟؟
وهو مش عارف يرد ولا يقول إيه وباصص للفون ومصدوم،
رد وقالها جبتى الكلام ده كله منين وأزاى أنا لأزم أعرف وتقوليلى حالا مين قالك،
ردت داليا عليه هو ده المهم بالنسبالك مين اللى قالى،
آه هو ده طبعا المهم،
لا مش ده أنتا مقولتليش ليه أن عندك عيد ميلاد إبنك
⬇️
21_قالها كبرى دماغك بس وردى على كلامى أولا،
قالت له وهو أنا مش كنت قيلالك على اللى بيجي فى المنام وبيقولى،
رد إسلام
وقالها آه وبيقولك إيه كمان ؟؟
قالتله كل حاجة قالها نعم .
نكمل بكرة بإذن الله
@rattibha 🌹🙏🎩

جاري تحميل الاقتراحات...