✍️ونبدأ الفصل الثالث من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وإضاءة خفيفه
وتابع تسلسل الأحداث
كلها مرتبط ببعض
ومترتب ع اللى قبله
وأتمنى إنكم تستوعبوا أنه مش من المؤلف
أو استخفاف بالعقول
لوجود أحداث خارج حدود العقل البشرى والمنطق والاستيعاب
#قلم_بلا_تأثير
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وإضاءة خفيفه
وتابع تسلسل الأحداث
كلها مرتبط ببعض
ومترتب ع اللى قبله
وأتمنى إنكم تستوعبوا أنه مش من المؤلف
أو استخفاف بالعقول
لوجود أحداث خارج حدود العقل البشرى والمنطق والاستيعاب
#قلم_بلا_تأثير
1_وبعد ما قالت داليا لإسلام لو مش عجباك خلاص ولا كأنك شوفتنى زى ما قولنا أمبارح فى الفصل الثاني،
خرجوا هما الأتنين من المكان وإسلام كان راكن عربيته بعيد شويه عن المكان بحوالى 200متر
فامشيوا مع بعض لاقى إسلام داليا بتمسك أيده فى الشارع وكأنه أمر عادى جدا وكانت عايزاه يخلى أيده
⬇️
خرجوا هما الأتنين من المكان وإسلام كان راكن عربيته بعيد شويه عن المكان بحوالى 200متر
فامشيوا مع بعض لاقى إسلام داليا بتمسك أيده فى الشارع وكأنه أمر عادى جدا وكانت عايزاه يخلى أيده
⬇️
2_على كتفها بشكل عادى،
أستغرب جداً منها وسحب أيده منها لأنه متعودش فى حياته ولاحتى مع مراته
أيام مكانوا مخطوبين أنه يعمل حاجة زى كده،
وفعلاً فى ناس لحد دلوقتى هنقول الكلمة بالبلدى خام فعلاً ولا خرجوا ولا طلعوا ولا يعرفوا ولا عندهم جراءة بينهم وبين نفسهم قبل ما يكون فى الشارع
⬇️
أستغرب جداً منها وسحب أيده منها لأنه متعودش فى حياته ولاحتى مع مراته
أيام مكانوا مخطوبين أنه يعمل حاجة زى كده،
وفعلاً فى ناس لحد دلوقتى هنقول الكلمة بالبلدى خام فعلاً ولا خرجوا ولا طلعوا ولا يعرفوا ولا عندهم جراءة بينهم وبين نفسهم قبل ما يكون فى الشارع
⬇️
3_أو مع حد حتى مفيش بينه وبينها أى صله من أى نوع غير أنها مجرد صداقه وأول مقابلة
ليهم،
مشى إسلام وركب عربيته وهيا مشيت لأن المكان كان أقرب بالنسبالها من بيتها،
وإسلام لسه قدامه وقت عقبال ما يرجع شغله
ويروح لبيته،
وأول ما أتحرك بالعربيه رنت داليا عليه وقالتله
مالك كأن فى ايه؟؟
⬇️
ليهم،
مشى إسلام وركب عربيته وهيا مشيت لأن المكان كان أقرب بالنسبالها من بيتها،
وإسلام لسه قدامه وقت عقبال ما يرجع شغله
ويروح لبيته،
وأول ما أتحرك بالعربيه رنت داليا عليه وقالتله
مالك كأن فى ايه؟؟
⬇️
4_قالها مافيش حاجه
مش نايم كويس وقمت روحت الشغل على طول ونزلت جيت على طول مع السواقه والجو حر،
وهرب إسلام من الإجابة اللى جواه وهوا بيسأل لنفسه مش هيا دى اللى كانت فى بالى ولا الصورة اللى رسمتها ليها على قد ما قالت ووصفت ولا شكل الافتار يمس للواقع بصلة،
المهم رجع شغله وكملوا
⬇️
مش نايم كويس وقمت روحت الشغل على طول ونزلت جيت على طول مع السواقه والجو حر،
وهرب إسلام من الإجابة اللى جواه وهوا بيسأل لنفسه مش هيا دى اللى كانت فى بالى ولا الصورة اللى رسمتها ليها على قد ما قالت ووصفت ولا شكل الافتار يمس للواقع بصلة،
المهم رجع شغله وكملوا
⬇️
5_كلام فى الفون لحد ما روح البيت،
وفى اليوم التالى كالعادة نزل وصبح عليها وبدوا يتكلموا زى كل يوم وطبعا الكلام بيجيب بعضه وبدأت داليا تحكى لوحدها عن حياتها الشخصية بدون مايكون
إسلام سأل عن شىء،
والبداية أن فى شخص زميل فى المدرسة
كانت مخطوبه ليه والموضوع ما كملش بينهم ومازال
⬇️
وفى اليوم التالى كالعادة نزل وصبح عليها وبدوا يتكلموا زى كل يوم وطبعا الكلام بيجيب بعضه وبدأت داليا تحكى لوحدها عن حياتها الشخصية بدون مايكون
إسلام سأل عن شىء،
والبداية أن فى شخص زميل فى المدرسة
كانت مخطوبه ليه والموضوع ما كملش بينهم ومازال
⬇️
6_بيحاول يرجع لها وهيا رافضة الموضوع لأنها ما شفتش فيه حاجة من ريحت الرجولة خالص ولا يمس للرجولة بصلة على كلامها،
لأنه كان دايما معاها فى كل حوار طيب و ماشى وحاضر واللى أنتى شايفه لمجرد أنه مش حابب يزعلها وكان شايف كل تصرفاتها عادى جدا حتى لو حد حاول يدايقها فى
المدرسة من،
⬇️
لأنه كان دايما معاها فى كل حوار طيب و ماشى وحاضر واللى أنتى شايفه لمجرد أنه مش حابب يزعلها وكان شايف كل تصرفاتها عادى جدا حتى لو حد حاول يدايقها فى
المدرسة من،
⬇️
7_كان بيقولها خدى الأمور عادى مش كل حاجة واخدها على أعصابك كده،
وبالأخص أن داليا
كانت (غيورة جداً جداً جداً)
حد فعلاً الامتلاك
ومن الحب ما قتل ويقتل،
المهم طبعاً أن كانت والدتها على علم بكل العلاقة السابقة مع زميلها وكان دايما بيروح عندهم البيت فى وجود والدتها طبعاً
⬇️
وبالأخص أن داليا
كانت (غيورة جداً جداً جداً)
حد فعلاً الامتلاك
ومن الحب ما قتل ويقتل،
المهم طبعاً أن كانت والدتها على علم بكل العلاقة السابقة مع زميلها وكان دايما بيروح عندهم البيت فى وجود والدتها طبعاً
⬇️
8_وكانت منى زميلتها بتبقى موجوده معاهم ويرجعوا يتغدوا بعد المدرسة وكانوا مرتبطين هما التلاته جداً جداً والموضوع كأن صداقة قبل الخطوبة،
المهم كانت كل ما تيجى سيرة الجواز وأنهم يكملوا كانت تهرب منه ومن والدتها وتغير الموضوع،
👈 ملحوظه مهمه جدا داليا كانت مفهمه إسلام أنها شخصية
⬇️
المهم كانت كل ما تيجى سيرة الجواز وأنهم يكملوا كانت تهرب منه ومن والدتها وتغير الموضوع،
👈 ملحوظه مهمه جدا داليا كانت مفهمه إسلام أنها شخصية
⬇️
9_متحررة جداً لا حد بيفرض عليها رأى ولا بيناقشها فى أى كلام وهيا صاحبت كل قرار فى حياتها بدون تدخل من أى حد حتى والدتها
وأخواتها والعم والخال كمان
وإن طبيعية حياتهم كده من زمان،
أتناقش معاها إسلام فى الموضوع ده وكان طبعاً مش مقتنع بكلامها بالمرة ولا مقنع لأى حد خالص متربى على
⬇️
وأخواتها والعم والخال كمان
وإن طبيعية حياتهم كده من زمان،
أتناقش معاها إسلام فى الموضوع ده وكان طبعاً مش مقتنع بكلامها بالمرة ولا مقنع لأى حد خالص متربى على
⬇️
10_الاصول ويعرف ربنا والحرام والحلال،
وفى يوم الصبح بعد ما نزل واتكلموا زى كل يوم،
لقى إسلام داليا سرحانه فى كل كلام وردها عليه بعد وقت من الكلام،
مالك فى إيه كالعادة مفيش حاجه
مالك فى إيه سكتت شويه وقالتله عاوزة احكيلك على حاجة بس مش عارفة هتفهمنى
ولا هتفهم إيه ولا إيه أقول
⬇️
وفى يوم الصبح بعد ما نزل واتكلموا زى كل يوم،
لقى إسلام داليا سرحانه فى كل كلام وردها عليه بعد وقت من الكلام،
مالك فى إيه كالعادة مفيش حاجه
مالك فى إيه سكتت شويه وقالتله عاوزة احكيلك على حاجة بس مش عارفة هتفهمنى
ولا هتفهم إيه ولا إيه أقول
⬇️
11_ازاى أصلا،
قالها قولى فى إيه لكله ده وايه المقدمة الغربية دى🤔
المهم طبعاً قولى كلى آذان صاغية
👈(ضربة البداية فى اللى قولته قبل كده أنه واقع وخارج حدود العقل البشرى والمنطق والاستيعاب)
ردت داليا إنا حلمت بيك أمبارح،
يعنى إيه مش فاهم
وضحى أكتر
هيا فيها توضيح
آه فيها
⬇️
قالها قولى فى إيه لكله ده وايه المقدمة الغربية دى🤔
المهم طبعاً قولى كلى آذان صاغية
👈(ضربة البداية فى اللى قولته قبل كده أنه واقع وخارج حدود العقل البشرى والمنطق والاستيعاب)
ردت داليا إنا حلمت بيك أمبارح،
يعنى إيه مش فاهم
وضحى أكتر
هيا فيها توضيح
آه فيها
⬇️
12_توضيح بمعنى ايه
رد إسلام اللى اعرفه اللى بيحب حد جداً جداً ممكن يشوف الشخص اللى بيحبه فى أحلامه عادى جدا كا نوع من الحب من جوا القلب بجد
ودليل على مصداقية الحب،
قالت له لأ مش كده خالص 🥺🥺🥺
قالها أمال إيه،
قالتله كبر دماغك ولا كأنك سمعت منى حاجة
قالها نعم على أساس أنك
⬇️
رد إسلام اللى اعرفه اللى بيحب حد جداً جداً ممكن يشوف الشخص اللى بيحبه فى أحلامه عادى جدا كا نوع من الحب من جوا القلب بجد
ودليل على مصداقية الحب،
قالت له لأ مش كده خالص 🥺🥺🥺
قالها أمال إيه،
قالتله كبر دماغك ولا كأنك سمعت منى حاجة
قالها نعم على أساس أنك
⬇️
13_بتكلمى واحدة صحبتك وهتقفلى الكلام بمزاجك،
ولا هترمى كلمتين وتجرى بطلى بقا أسلوب الاستخفاف باللى بتكلميه وأنه أقل من عقلك
وأنتى اللى بتفهمى بس واللى حواليكى مش فاهمين حاجه،
المهم فى اليوم ده أتقفل الحوار على كده بسبب ردها عليه وما كانش فى نتيجة من الحوار كله
وقفل إسلام معاها
⬇️
ولا هترمى كلمتين وتجرى بطلى بقا أسلوب الاستخفاف باللى بتكلميه وأنه أقل من عقلك
وأنتى اللى بتفهمى بس واللى حواليكى مش فاهمين حاجه،
المهم فى اليوم ده أتقفل الحوار على كده بسبب ردها عليه وما كانش فى نتيجة من الحوار كله
وقفل إسلام معاها
⬇️
14_الحوار والفون وطلع البيت،
ودماغ إسلام بدأت تشتغل عشان يفهم ويستوعب الحوار واللى اتقال كله
وفى اليوم التالى كالعادة نزل وصبح عليها وبدوا يتكلموا تأنى،
وقالها بقولك إيه طول عمرى ما بدخلش فى أى مشروع إلا أما أكون فاهم كل حاجة بحكم شغلى كمهندس،
فنا عايز أفهم ايه اللى قولتيه،
⬇️
ودماغ إسلام بدأت تشتغل عشان يفهم ويستوعب الحوار واللى اتقال كله
وفى اليوم التالى كالعادة نزل وصبح عليها وبدوا يتكلموا تأنى،
وقالها بقولك إيه طول عمرى ما بدخلش فى أى مشروع إلا أما أكون فاهم كل حاجة بحكم شغلى كمهندس،
فنا عايز أفهم ايه اللى قولتيه،
⬇️
15_امبارح بس بوضوح أكتر،
سكتت داليا شويه وهيا مش عارفة ترد تقول إيه وها يفهم ايه ولا ها يفسر إيه وسط لغبطه
من جواها أقوله ولا لا أقوله ولا لا وفضل يراوضها الكلام لآخر اليوم،
وسط كل ده إسلام مش مركز فى شغله بسبب كلامها وبدأ يسرح ويفكر أكتر من اللازم،
وفى اخر اليوم جازفت بالكلام
⬇️
سكتت داليا شويه وهيا مش عارفة ترد تقول إيه وها يفهم ايه ولا ها يفسر إيه وسط لغبطه
من جواها أقوله ولا لا أقوله ولا لا وفضل يراوضها الكلام لآخر اليوم،
وسط كل ده إسلام مش مركز فى شغله بسبب كلامها وبدأ يسرح ويفكر أكتر من اللازم،
وفى اخر اليوم جازفت بالكلام
⬇️
16_وقالت له أنا هحكيلك،
قالها أتفضلى قولى سامعك
وبدأت داليا تحكى👈 أنا بشوف حد فى المنام شخص ولبسه أبيض ودقنه طويلة ولونها أبيض ومش عارفه ده إيه ولا إيه بالضبط
بيجى يخبط على كتفى وأنا نايمه ويصحينى
ومن يتكلم معايا،
ويورينى ويقولى على حاجات قبل ما تحصل بساعات قليلة مع أنى مش
⬇️
قالها أتفضلى قولى سامعك
وبدأت داليا تحكى👈 أنا بشوف حد فى المنام شخص ولبسه أبيض ودقنه طويلة ولونها أبيض ومش عارفه ده إيه ولا إيه بالضبط
بيجى يخبط على كتفى وأنا نايمه ويصحينى
ومن يتكلم معايا،
ويورينى ويقولى على حاجات قبل ما تحصل بساعات قليلة مع أنى مش
⬇️
17_مش بسيب الصلاة ولا قراءة القرآن الكريم
كل شهرين بختم المصحف،
وسورة الكهف فجر يوم الجمعة و الأذكار اليومية حتى صيام الأتنين والخميس كمان،
كملى وبعدين
ولا قابلين بس كده،
رد إسلام بقولك إيه عندى سؤال ليكى أنتى متأكدة أن اللى أنتى فيه ده صح وحاجة صح
وهل سألتى أى شيوخ قبل كده عن
⬇️
كل شهرين بختم المصحف،
وسورة الكهف فجر يوم الجمعة و الأذكار اليومية حتى صيام الأتنين والخميس كمان،
كملى وبعدين
ولا قابلين بس كده،
رد إسلام بقولك إيه عندى سؤال ليكى أنتى متأكدة أن اللى أنتى فيه ده صح وحاجة صح
وهل سألتى أى شيوخ قبل كده عن
⬇️
18_اللى أنتى فيه وحد يعرف حاجة عن الموضوع ده غيرك؟؟
لا محدش يعرف حاجة ورحت الأزهر الشريف قبل كده والشيخ قراء عليا آيات القرآن ومفيش أى حاجة ولا فى أى حاجة وحشة لا قدر الله وقومى روحى يابنتى،
وكنت واخدة معايا منى صحبتى وأحنا رايحين وقعدت استنتى برة مادخلتش معايا عن الشيخ،
⬇️
لا محدش يعرف حاجة ورحت الأزهر الشريف قبل كده والشيخ قراء عليا آيات القرآن ومفيش أى حاجة ولا فى أى حاجة وحشة لا قدر الله وقومى روحى يابنتى،
وكنت واخدة معايا منى صحبتى وأحنا رايحين وقعدت استنتى برة مادخلتش معايا عن الشيخ،
⬇️
19_رد إسلام عليا
وقالها طيب ماشى
مع أنى مش مقتنع بكلامك بس ماشى،
ماشى إيه ؟؟
عادى مافيش حاجه
وأعمل إيه يعنى
ربنا معاكى
أنتا بتتريق عليا
لا خالص
وهتريق ليه
مستغرب بس .
نكمل بكرة بإذن الله
وقالها طيب ماشى
مع أنى مش مقتنع بكلامك بس ماشى،
ماشى إيه ؟؟
عادى مافيش حاجه
وأعمل إيه يعنى
ربنا معاكى
أنتا بتتريق عليا
لا خالص
وهتريق ليه
مستغرب بس .
نكمل بكرة بإذن الله
@rattibha 🌹🙏🎩
جاري تحميل الاقتراحات...