✍️من أرض الواقع قصة قصيرة
"الحب الأول حقيقة ولا خيال"
محمد شاب من أسرة متوسطة الحال يبلغ من العمر ١٨سنة لسه مخلص ثانوية عامة بمجموع
٩٧% قدم فى التنسيق وجاله طب أسنان
فى نفس المحافظة اللى أهله عايشين فيها
فرحوا جدا أهله لأن ولادته كانت قلقانه أن يجيلوا تنسيق فى محافظة تانية
👇👇
"الحب الأول حقيقة ولا خيال"
محمد شاب من أسرة متوسطة الحال يبلغ من العمر ١٨سنة لسه مخلص ثانوية عامة بمجموع
٩٧% قدم فى التنسيق وجاله طب أسنان
فى نفس المحافظة اللى أهله عايشين فيها
فرحوا جدا أهله لأن ولادته كانت قلقانه أن يجيلوا تنسيق فى محافظة تانية
👇👇
1-عشان محمد مش بيعرف يعمل لنفسه
كوباية شاى
وفى أول يوم دراسة راح محمد الكلية وهو مبسوط وأهله فاخورين بيه أنه هيبقى دكتور أسنان
بطبيعة أى أسرة متوسطة الاحساس بأن تعبهم
لقوه فى ولادهم وده ثمرته
وقبلها بيوم واحد ولد محمد قعد معاه طبعاً زى أى أب وقاله
خالى بالك من نفسك
👇👇
كوباية شاى
وفى أول يوم دراسة راح محمد الكلية وهو مبسوط وأهله فاخورين بيه أنه هيبقى دكتور أسنان
بطبيعة أى أسرة متوسطة الاحساس بأن تعبهم
لقوه فى ولادهم وده ثمرته
وقبلها بيوم واحد ولد محمد قعد معاه طبعاً زى أى أب وقاله
خالى بالك من نفسك
👇👇
2- يا محمد وخاليك قد المسؤولية وخد بالك من دراستك
وأنا معاك فى كل حاجة وبلاش تخيب ثقتى فيك،
أحنا على قدنا
وكل اللى فى وسعى بعمله معاك أنتا وأخواتك
وربنا يكرمك وتخلص على طول
وربنا يقدرنى وأساعدك تفتح عيادة،
رد محمد وقال
متقلقش يابابا أبنك راجل
وأن شاء الله قد المسؤولية
وأنا معاك فى كل حاجة وبلاش تخيب ثقتى فيك،
أحنا على قدنا
وكل اللى فى وسعى بعمله معاك أنتا وأخواتك
وربنا يكرمك وتخلص على طول
وربنا يقدرنى وأساعدك تفتح عيادة،
رد محمد وقال
متقلقش يابابا أبنك راجل
وأن شاء الله قد المسؤولية
3-ومش هيخذلك،
وراح محمد كليته وبيحضر كل المحاضرات
وبيذاكر كويس جداً وعنده أمل فى ربنا يوفقه ويبقى معيد فى كلية طب أسنان،
وخلص محمد أول سنه فى الكلية بتقدير امتياز،
محمد كان متعود يخرج مع أصحابه فى أجازة أخر السنه المقربين منه
من ثانوى ودخلوا مع بعض الكلية
ويقابلوا زمايلهم،
👇👇
وراح محمد كليته وبيحضر كل المحاضرات
وبيذاكر كويس جداً وعنده أمل فى ربنا يوفقه ويبقى معيد فى كلية طب أسنان،
وخلص محمد أول سنه فى الكلية بتقدير امتياز،
محمد كان متعود يخرج مع أصحابه فى أجازة أخر السنه المقربين منه
من ثانوى ودخلوا مع بعض الكلية
ويقابلوا زمايلهم،
👇👇
4-وأصدقائهم فى الكليات التانية سواء طب بشرى،صيدلة..
وكمان اللى دخل منهم كليات عسكرية
وفى يوم من الأيام فى الترم الثانى من الدراسة شاف محمد زميلته فى الكلية فى الفرقة الأولى بالصدفة بعد ما خالصوا محاضرات وماشين خارجين من باب الكلية
مشى ومخدش ولا أده وروح على البيت
زى كل يوم
👇👇
وكمان اللى دخل منهم كليات عسكرية
وفى يوم من الأيام فى الترم الثانى من الدراسة شاف محمد زميلته فى الكلية فى الفرقة الأولى بالصدفة بعد ما خالصوا محاضرات وماشين خارجين من باب الكلية
مشى ومخدش ولا أده وروح على البيت
زى كل يوم
👇👇
5-أتغدى واستريح شويه وقام يشوف مذاكرته
وبعد يومين صحى محمد متأخر على ميعاد المحاضرة
وهو داخل لقى نفس الشخصية تانى داخله من باب الكلية لأن مواعيدهم فى المحاضرات مختلفة،
جرى ودخل المحاضرة بسرعة قبل الدكتور ما يدخل المحاضرة وهوا فى حالة عدم تركيز
خالص،
عمر خبط محمد فى رجله
👇👇
وبعد يومين صحى محمد متأخر على ميعاد المحاضرة
وهو داخل لقى نفس الشخصية تانى داخله من باب الكلية لأن مواعيدهم فى المحاضرات مختلفة،
جرى ودخل المحاضرة بسرعة قبل الدكتور ما يدخل المحاضرة وهوا فى حالة عدم تركيز
خالص،
عمر خبط محمد فى رجله
👇👇
6-وهما فى المحاضرة وقله مالك فى أييه مش مركز فى كلام الدكتور ليه فى المحاضرة ومش بتسأل زى عاتك فى المحاضرات كلها
رد عليه محمد وقاله
لسه صاحى من النوم وقومت متأخر وجيت بسرعة عشان الحق المحاضرة قبل الدكتور ما يدخل المحاضرة
وبعد ماخلص الدكتور المحاضرة لقى محمد
صحبه عمر بيقوله
👇👇
رد عليه محمد وقاله
لسه صاحى من النوم وقومت متأخر وجيت بسرعة عشان الحق المحاضرة قبل الدكتور ما يدخل المحاضرة
وبعد ماخلص الدكتور المحاضرة لقى محمد
صحبه عمر بيقوله
👇👇
7-مالك فى اييه؟؟
عملت نفسى مصدقك فى المحاضرة وقولت لما تخلص أسألك مش موضوع قومت متأخر خالص تعالى نشرب حاجة واحكيلى فى اييه
وفعلاً راحوا قاعدوا شويه وحكى محمد لعمر وقاله،
مش عارف ياعمر فيا اييه!!
ضحك عمر وقاله كده أنا فهمت شكل وقعت
ومحدش سمه عليك وعمال أقول محمد ماله اديله
👇👇
عملت نفسى مصدقك فى المحاضرة وقولت لما تخلص أسألك مش موضوع قومت متأخر خالص تعالى نشرب حاجة واحكيلى فى اييه
وفعلاً راحوا قاعدوا شويه وحكى محمد لعمر وقاله،
مش عارف ياعمر فيا اييه!!
ضحك عمر وقاله كده أنا فهمت شكل وقعت
ومحدش سمه عليك وعمال أقول محمد ماله اديله
👇👇
8-كام يوم مش طبيعي حتى يوسف ومعاذ لاحظوا أنك مش مركز فى المحاضرات،
وقاله قول قول هتخبى على صاحبك وأخوك
مالكش حد غيرى تقوله،
ضحك محمد وقال،
أنه شاف بنت زميله فى الفرقة الأولى وحتى ميعرفهاش ولا يعرف أسمها اييه ومن تأنى مرة
شافها فيها لقى قلبه بيدق بسرعة وبيتخطف
أول ما يشوفها،
👇👇
وقاله قول قول هتخبى على صاحبك وأخوك
مالكش حد غيرى تقوله،
ضحك محمد وقال،
أنه شاف بنت زميله فى الفرقة الأولى وحتى ميعرفهاش ولا يعرف أسمها اييه ومن تأنى مرة
شافها فيها لقى قلبه بيدق بسرعة وبيتخطف
أول ما يشوفها،
👇👇
9-ومش عارف ده أيه وليه وأشمعنى هيا..
كمل عمر ضحك وقاله الله الله من ورايا يامحمد،
رد محمد وقاله بطل هزار أنا بتكلم جد فعلاً
رد عمر عليه وكلمتها امتا وفين مانا معك على طول بتستغفلى يامحمد،
رد عليه
لا والله أبدآ لا كلمتها ولا حتى أعرف أسمها اييه،
غير أنها كانت مع اللى
👇👇
كمل عمر ضحك وقاله الله الله من ورايا يامحمد،
رد محمد وقاله بطل هزار أنا بتكلم جد فعلاً
رد عمر عليه وكلمتها امتا وفين مانا معك على طول بتستغفلى يامحمد،
رد عليه
لا والله أبدآ لا كلمتها ولا حتى أعرف أسمها اييه،
غير أنها كانت مع اللى
👇👇
10-كانوا خارجين من قاعة محاضرات الفرقة الأولى بس كده،
رد عليه عمر ودى أقصى طموحاتك اللى عرفتها ووصلتلها،
سكت محمد وقاله لو مابطلتش هزار هسيبك وأمشى،
قاله خلاص خلاص متزعلش أنتا عارف أنى بهزر معاك بس والله
اليوم التالى أتقابل محمد وعمر مع بعض قبل ما يروحوا الكليه وراحوا مع بعض
👇👇
رد عليه عمر ودى أقصى طموحاتك اللى عرفتها ووصلتلها،
سكت محمد وقاله لو مابطلتش هزار هسيبك وأمشى،
قاله خلاص خلاص متزعلش أنتا عارف أنى بهزر معاك بس والله
اليوم التالى أتقابل محمد وعمر مع بعض قبل ما يروحوا الكليه وراحوا مع بعض
👇👇
11-وهما داخلين شد محمد عمر من أيده وقاله أستنى أستنى
أتخض عمر وقاله فى اييه!؟
قاله أهيه اللى حكتلك عنها وطلعوا على محاضراتهم وبعد ما اليوم خلص قال عمر لمحمد سيبلى الموضوع ده وأنا هعرفلك كل التفاصيل عنها وأقولك،
وفعلاً عمر عرف كل حاجة عن الشخصية اللى وراهالوا محمد وجه قاله،
👇👇
أتخض عمر وقاله فى اييه!؟
قاله أهيه اللى حكتلك عنها وطلعوا على محاضراتهم وبعد ما اليوم خلص قال عمر لمحمد سيبلى الموضوع ده وأنا هعرفلك كل التفاصيل عنها وأقولك،
وفعلاً عمر عرف كل حاجة عن الشخصية اللى وراهالوا محمد وجه قاله،
👇👇
12-إسراء فى الفرقة الأولى من عائلة ميسورة الحال ووالدها صاحب أكبر مكتب محاسبة فى المحافظة وأخوها وكيل نيابة وليها أخت تانيه فى رابعة طب بشرى،
سكت محمد شويه وقاله جبت كل ده منين! دانتا مش سهل خالص ياعمر
وضحكوا هما الاتنين،
وفضل الموضوع مع محمد شهور لحد ما عمر قاله
أنا عن نفسى
👇👇
سكت محمد شويه وقاله جبت كل ده منين! دانتا مش سهل خالص ياعمر
وضحكوا هما الاتنين،
وفضل الموضوع مع محمد شهور لحد ما عمر قاله
أنا عن نفسى
👇👇
13-زهقت منك وزهقلك،
أروح أنا اكلمهالك وتريح نفسك وتريحنى،
سكت محمد شويه ومش عارف يرد على عمر يقول أييه،
وعدت الأيام وجت ايام الامتحانات ووسط ما محمد قاعد بيذاكر لقى عمر بيرن عليه ويقوله
عندى ليك مفاجأة!
قاله قول وجادلوا مع بعض شويه وعمر هتدينى كام لو قولتلك وهزروا
وقال عمر
👇👇
أروح أنا اكلمهالك وتريح نفسك وتريحنى،
سكت محمد شويه ومش عارف يرد على عمر يقول أييه،
وعدت الأيام وجت ايام الامتحانات ووسط ما محمد قاعد بيذاكر لقى عمر بيرن عليه ويقوله
عندى ليك مفاجأة!
قاله قول وجادلوا مع بعض شويه وعمر هتدينى كام لو قولتلك وهزروا
وقال عمر
👇👇
14-فى زميله لينا فى الفرقة الأولى جايبه امتياز زيك طبعاً السنه اللى فاتت سألتها قالتلى على كام سؤال مهمين واحتمال كبير يجى منهم امتحان الفرقة الأولى،
تأخدهم،
سكت محمد شويه وقاله هعمل بيهم ايه وهو أنا فى الفرقة الأولى،
قاله بقولك اييه أنتا مش فاهم ولا المذاكرة قفلت دماغك خالص
👇👇
تأخدهم،
سكت محمد شويه وقاله هعمل بيهم ايه وهو أنا فى الفرقة الأولى،
قاله بقولك اييه أنتا مش فاهم ولا المذاكرة قفلت دماغك خالص
👇👇
15-وفعلاً ركز محمد شويه وفهم عمر بيقول أييه
وقاله قول الأسئلة،
وكتب محمد وبعد ما خالص قاله خالى بالك من نفسك كويس يامحمد وأتمنى القيك فى أمتحان بكرة بإذن الله وبلاش تهور.
وفعلاً ماترددش لحظة
ولبس ونزل من البيت قبل الفجر بساعة وهوا بيفكر ياتره اللى هعمله صح ولا غلط لحد ما لقى
👇👇
وقاله قول الأسئلة،
وكتب محمد وبعد ما خالص قاله خالى بالك من نفسك كويس يامحمد وأتمنى القيك فى أمتحان بكرة بإذن الله وبلاش تهور.
وفعلاً ماترددش لحظة
ولبس ونزل من البيت قبل الفجر بساعة وهوا بيفكر ياتره اللى هعمله صح ولا غلط لحد ما لقى
👇👇
16-نفسه رجله واخداه ناحيت بيت أسراء وبيفكر هيتصرف أزاى،
وراح فعلا لحد هناك لحد ما وصل أنه مينفعش يطلع طبعاً وفى ٢ حراسة تحت البيت هيسالوه
رايح فين وطالع عند مين،
جاب محمد شنطة صغيرة وحط فيها ورقة الأسئلة ولفها كويس جداً وبقت تقيله وينفع تترمى فى البلكونه،
وفعلاً عمل كده ومشى
👇👇
وراح فعلا لحد هناك لحد ما وصل أنه مينفعش يطلع طبعاً وفى ٢ حراسة تحت البيت هيسالوه
رايح فين وطالع عند مين،
جاب محمد شنطة صغيرة وحط فيها ورقة الأسئلة ولفها كويس جداً وبقت تقيله وينفع تترمى فى البلكونه،
وفعلاً عمل كده ومشى
👇👇
17-بسرعة وهوا خايف جداً من اللى عمله،
ولسه ماخرجش محمد مش الشارع ولقى اللى بينادى عليه من الحراسة وبيقوله له أقف عشان ما تأذيش نفسك،
وقف محمد فعلاً وجاله ورجعه تأنى لحد البيت
وسأله أيه اللى رميته ده؟؟
سكت محمد ومردش عليه وبعد دقائق نزل أخوها وكيل النيابة فى دهشة من الموقف،
👇👇
ولسه ماخرجش محمد مش الشارع ولقى اللى بينادى عليه من الحراسة وبيقوله له أقف عشان ما تأذيش نفسك،
وقف محمد فعلاً وجاله ورجعه تأنى لحد البيت
وسأله أيه اللى رميته ده؟؟
سكت محمد ومردش عليه وبعد دقائق نزل أخوها وكيل النيابة فى دهشة من الموقف،
👇👇
18-وقال للحراسة خلاص أستنى أنا هعرف فى أييه، وسأل محمد نفس السؤال تانى،
جاوب محمد
دى ورقة فيها أسئلة مش حاجة غلط لاسمح الله ولا جواب حب،
ضحك وكيل النيابة وقاله روح دلوقتي عشان عندك أمتحان بعد كام ساعة وهجيلك بكرة بعد الامتحان نكمل كلام.
نكمل بكرة بإذن الله
#قلم_بلا_تأثير
جاوب محمد
دى ورقة فيها أسئلة مش حاجة غلط لاسمح الله ولا جواب حب،
ضحك وكيل النيابة وقاله روح دلوقتي عشان عندك أمتحان بعد كام ساعة وهجيلك بكرة بعد الامتحان نكمل كلام.
نكمل بكرة بإذن الله
#قلم_بلا_تأثير
جاري تحميل الاقتراحات...