وجه معادنا دلوقتي مع قصة سورة من سور القرآن الكريم..النهاردة هانتكلم عن قصة سيدنا موسي مع بني إسرائيل..وعشان نفهم القصة كلها لازم نجبها من الاول من بداية مولد سيدناموسي..وهاتكون علي أجزاء..هابدأ بإذن الله الجزء الاول..نبدأ القصة..
وهو اسمه موسى بن عمران من ذرية يعقوب عليه السلام
وهو اسمه موسى بن عمران من ذرية يعقوب عليه السلام
وهو أكثر نبي مذكور في القرآن لأن قصته مليانة عِبر، ولأن أحداث أمته تتشابه كثيرا مع أحداث أمة الإسلام، في يوم من الأيام واحد من الفراعنة يُقال إنه رمسيس الثاني شاف رؤيا...شاف إن في نار تخرج من بيت المقدس وتنتشر في مصر بتصيب كل بيوت أهل مصر ماعدا بيوت بني إسرائيل مش بتيجي ناحيتهم،
فقام من النوم خايف...وجمع السحرة والكهنة والوزراء وبدأ يسألهم فقالوا له ده معناه إن في طفل هيتولد من بني إسرائيل وهيكون زوال ملكك على إيده..فطبعا خاف وأمر إن أي طفل يتولد لبني إسرائيل يُقتل على طول الفرعون ده كان أشد الفراعنة قوة وبطش وظلم ...كان مفتري يعني
"إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا"
فبدأ جنود فرعون يمشوا في الشوارع وأول لما يلاقوا طفل ذكر مولود ياخدوه كده ويذبحوه أو يقتلوه ويشوفوا غيره..طبعا حاجة بشعة..لما الملأ بقى شافوا إن أعداد المواليد بدأوا يقلوا ومفيش أطفال ذكور ...لقوا إنه مع الزمن
فبدأ جنود فرعون يمشوا في الشوارع وأول لما يلاقوا طفل ذكر مولود ياخدوه كده ويذبحوه أو يقتلوه ويشوفوا غيره..طبعا حاجة بشعة..لما الملأ بقى شافوا إن أعداد المواليد بدأوا يقلوا ومفيش أطفال ذكور ...لقوا إنه مع الزمن
مش هيلاقوا حد يشتغل عندهم، فقالوا لفرعون كده مش هنلاقي حد يشتغل عندنا وهنضطر إننا إللي نشتغل..فقال خلاص هنقتل الأطفال عام ونسيبهم عام..هنا امرأة من بني إسرائيل تحمل وتولد ذكر ولكن تولده في عام المسامحة، فاطمنت وعدى الموضوع بسلام، وكان الطفل اسمه "هارون".
وبعدها على طول حملت تاني
وبعدها على طول حملت تاني
طيب ميعاد الولادة هيكون في سنة الذبح
تعمل إيه..أخفت الحمل..بقت تلف بطنها بقماش عشان ميبنش عليها حمل، لحد ما جت لحظة الولادة..ولقت المولود ذكر..جنود فرعون ممكن ييجوا في أي لحظة..ولو شافوه هيذبحوه،
في اللحظة دي ربنا أوحى للمرأة دي بحاجة في وجهة نظر البشر تعتبر جنونية..
تعمل إيه..أخفت الحمل..بقت تلف بطنها بقماش عشان ميبنش عليها حمل، لحد ما جت لحظة الولادة..ولقت المولود ذكر..جنود فرعون ممكن ييجوا في أي لحظة..ولو شافوه هيذبحوه،
في اللحظة دي ربنا أوحى للمرأة دي بحاجة في وجهة نظر البشر تعتبر جنونية..
والوحي هنا بمعنى الإلهام فربنا ألهمها إنها تحط ابنها في صندوق وترميه في النيل.
"وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ "فالأم أخذت ابنها الرضيع ورضعته وحطيته في سرير خشبي..تابوت يعني، وحطت التابوت في النيل،
"وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ "فالأم أخذت ابنها الرضيع ورضعته وحطيته في سرير خشبي..تابوت يعني، وحطت التابوت في النيل،
أتى الجنود فتشوا... ملقوش أطفال عندهم سابوهم وراحوا يدوروا على بيت ثاني،في الوقت ده كان التابوت بيتحرك في المية لحد ما وصل عند قصر الفرعون..وخادمات القصر شافوا الصندوق إللي في المية ده وراحوا يشوفوا في إيه...سحبوا الصندوق وبيبصوا لقوا طفل صغير،أخذوا الطفل وراحوا لزوجة فرعون..
عشان يقولوا لها على الطفل وكان اسمها"آسية بنت مزاحم"."فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًا"
في الوقت ده الأم قلقانة وتفكيرها كله مع ابنها إللي مش عارفة مصيره إيه..يا ترى حد لقاه..ياترى غرق في المية..ياترى الجنود شافوه وقتلوه..كان هاين عليها تخرج ..
في الوقت ده الأم قلقانة وتفكيرها كله مع ابنها إللي مش عارفة مصيره إيه..يا ترى حد لقاه..ياترى غرق في المية..ياترى الجنود شافوه وقتلوه..كان هاين عليها تخرج ..
وسط الناس وتسأل عنه من كتر ما هي هتتجنن عليه، لكن ربنا هدأّها وطمأَن قلبها،
"وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغًا إِنْ كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَوْلَا أَنْ رَبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا"
قالت لأخته الكبيرة روحي شوفيه..دوري عليه..
وفعلا طلعت البنت ومشيت على طريق النيل ..
"وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغًا إِنْ كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَوْلَا أَنْ رَبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا"
قالت لأخته الكبيرة روحي شوفيه..دوري عليه..
وفعلا طلعت البنت ومشيت على طريق النيل ..
لحد ما وصلت لقصر الفرعون وهي كانت بتشتغل هناك،فدخلت القصر لقت في حركة غريبة..بدأت تراقب من بعيد من غير ماحد ياخد باله..
"وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ"
سمعت إن الخادمات لقوا طفل رضيع في النيل والطفل عمال يبكي جعان وكل ما واحدة
"وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ"
سمعت إن الخادمات لقوا طفل رضيع في النيل والطفل عمال يبكي جعان وكل ما واحدة
تيجي ترضعه يرفض إنه يرضع منها،فهنا عرفت البنت إن ده أخوها..فدخلت عليهم وقالت لهم:
تحبوا أدلكم على ناس ياخدوا بالهم منه ويرضعوه وهم مش هيقصروا في رعايته؟
فقالوا لها وإنتي عرفتي منين إنهم هيهتموا بيه للدرجة دي..فقالت لهم عشان عايزين يكونوا أصهار الملك وكمان عشان ينتفعوا بالأجرة،
تحبوا أدلكم على ناس ياخدوا بالهم منه ويرضعوه وهم مش هيقصروا في رعايته؟
فقالوا لها وإنتي عرفتي منين إنهم هيهتموا بيه للدرجة دي..فقالت لهم عشان عايزين يكونوا أصهار الملك وكمان عشان ينتفعوا بالأجرة،
فاقتنعوا وقالوا لها تروح تجيب المرأة إللي هي بتتكلم عنها دي.
"وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ"..
طيب ليه الفرعون مقتلش الطفل الصغير دي
لأن زوجته آسية لما شافت الطفل حبته جدا
"وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ"..
طيب ليه الفرعون مقتلش الطفل الصغير دي
لأن زوجته آسية لما شافت الطفل حبته جدا
ولما دخل عليها وشاف الطفل عرف إنه من بني إسرائيل من لون بشرته وملامحه وعرف إنه اتحط في التابوت عشان خافوا عليه من الذبح فأمر إنه يُقتل،فآسية قالت له لأ خليه قرة عين لي ولك..يفرحنا ويسعدنا ويمكن نتبناه
ففرعون قالها قرة عين ليكي إنتي أنا لأ
وكان فرعون بيحب آسية جدا فنزل على رغبتها
ففرعون قالها قرة عين ليكي إنتي أنا لأ
وكان فرعون بيحب آسية جدا فنزل على رغبتها
ووافق إن الطفل لا يُقتل، ويُقال إن آسية سمّت الطفل الصغير ده موسى..طبعا مفيش دليل من القرآن والسنة على الكلام ده لكن المفسرين بيقولوه.
ويقال"موسي"معناه الناجي من الماء والله اعلم..
راحت البنت وجابت المرأة إللي قالت لهم عليها وهي أم موسى عليه السلام،ولما رضعته قَبِل إنه يرضع منها
ويقال"موسي"معناه الناجي من الماء والله اعلم..
راحت البنت وجابت المرأة إللي قالت لهم عليها وهي أم موسى عليه السلام،ولما رضعته قَبِل إنه يرضع منها
فكل إللي في القصر فرحوا إن الطفل بدأ ياكل
وطلبت آسية من المرأة إنها تفضل معاها في القصر عشان تراعي موسى عليه السلام فرفضت وقالت لها إن عندها زوج وأبناء فهي ممكن تاخده عندها في بيتها وترضعه وتراعيه، حاولت آسية تقنعها..مفيش فايدة فوافقت آسية إن موسى عليه السلام يرجع مع المرأة .
وطلبت آسية من المرأة إنها تفضل معاها في القصر عشان تراعي موسى عليه السلام فرفضت وقالت لها إن عندها زوج وأبناء فهي ممكن تاخده عندها في بيتها وترضعه وتراعيه، حاولت آسية تقنعها..مفيش فايدة فوافقت آسية إن موسى عليه السلام يرجع مع المرأة .
إللي هي أمه ومحدش يعرف إنها أمه، وأمرت لها بأجرة زي مرتب شهري كده
"وَقَالَتِ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ قُرَّةُ عَيْنٍ لِي وَلَكَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا"
أخذت أم موسى ابنها ورجعت للبيت وفضل موسى معاها خلال فترة الرضاعة كانت ساعات تجيبه لآسية ..
"وَقَالَتِ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ قُرَّةُ عَيْنٍ لِي وَلَكَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا"
أخذت أم موسى ابنها ورجعت للبيت وفضل موسى معاها خلال فترة الرضاعة كانت ساعات تجيبه لآسية ..
عشان تشوفه،"فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ"وبعد ما عدت السنتين طلبت آسية إن موسى عليه السلام يرجع للقصر عشان يعيش فيه كابن لفرعون وابن ليها وكانت آسية لا تُنجب،
وكانت في يوم من الأيام تلاعب موسى وهو صغير فأعطته لفرعون وحطته في حِجره، فموسى شد فرعون من لحيته بقوة فقال الملأ حواليه إن الطفل ده بيتوعده وه ده الطفل إللي هيكون سبب في زوال ملك فرعون،
فأمر إن موسى يُقتل، فآسية رفضت وقالت نختبره نجيب لؤلؤتين وجمرتين فلو اختار اللؤلؤ اقتلوه
فأمر إن موسى يُقتل، فآسية رفضت وقالت نختبره نجيب لؤلؤتين وجمرتين فلو اختار اللؤلؤ اقتلوه
ولو اختار الجمر يبقى هو لا يعقل وشد لحيته زي ما الأطفال بتلعب،وجابوا اللؤلؤ والجمر، فأخذ جبريل يد موسى عليه السلام ووضعها على الجمرتين،
فموسى أخذ جمرة وحطها في فمه فحرقت لسانه وسببت له لثغة، فقالت آسية لفرعون إنه لا يعقل زي ما شفتم فمحدش يقربله
قصة الجمر واللؤلؤ دي يرويها
فموسى أخذ جمرة وحطها في فمه فحرقت لسانه وسببت له لثغة، فقالت آسية لفرعون إنه لا يعقل زي ما شفتم فمحدش يقربله
قصة الجمر واللؤلؤ دي يرويها
عبد بن عباس رضي الله عنه لما كان بيفسر آية : "وفَتَنّاك فُتُونا"
تربى موسى عليه السلام ونشأ في بيت فرعون، القرآن مقلناش خلال الفترة دي إيه إللي حصل مع موسى عليه السلام، لكن أول ما بلغ مبلغ الشباب بدأ مجرى حياة موسى عليه السلام يتغير،
إيه إللي حصل غير مجرى حياته ؟
تربى موسى عليه السلام ونشأ في بيت فرعون، القرآن مقلناش خلال الفترة دي إيه إللي حصل مع موسى عليه السلام، لكن أول ما بلغ مبلغ الشباب بدأ مجرى حياة موسى عليه السلام يتغير،
إيه إللي حصل غير مجرى حياته ؟
ده إللي هنعرفه الجزء الجاي إن شاء الله..
فاللهم أغفر لنا الزلات وأعفوا عنا وتقبل منا صالح الاعمال وارفع عنا البلاء والوباء وأجعلنا في حفظك ومعيتك يا الله
وصل اللهم وسلم وبارك على نبينا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين..
المصدر..
m.facebook.com
فاللهم أغفر لنا الزلات وأعفوا عنا وتقبل منا صالح الاعمال وارفع عنا البلاء والوباء وأجعلنا في حفظك ومعيتك يا الله
وصل اللهم وسلم وبارك على نبينا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين..
المصدر..
m.facebook.com
جاري تحميل الاقتراحات...