مكنتش بستقبل ايميلات كتير علي ايميلي الشخصي فمكنتش بضطر افتحه الا قليل جدا بس اليوم ده كنت زهقان جدا قلت افتح افتش في اي حاجة يمكن الاقي حاجة تضيع الوقت و مود الزهق خصوصا ان اجازتي خلصت ومن بكرة راجع الشغل و دوشته من تاني
فتحت الايميل مفيش جديدة اعلانات و رسايل
فتحت الايميل مفيش جديدة اعلانات و رسايل
و رسايل من التطبيقات المشترك فيها شوية عروض مفيش حاجة مهمة قلت فرصة افضي الميل بقي بس قبل ما ادوس مسح الكل لفت نظري عنوان غريب في النص ايميل باسم mi_ radi و عنوان الرسالة الرواية
رواية ايه ومين مي دي الي فاكره قبل اجازتي اني كنت طبيب تخدير
رواية ايه ومين مي دي الي فاكره قبل اجازتي اني كنت طبيب تخدير
مليش علاقة بالروايات الا اني من وقت للتاني بحب اقراها
فتحت الرسالة بفضول لاقيت رسالة واضحة انها مكتوبة بصغية منفعلة و فيها استياء بتسال ليه لحد دلوقت محدش رد علي روايتها بالقبول او الرفض وانها ملتزمة بعدم ارسال الرواية لدار نشر تانية
فتحت الرسالة بفضول لاقيت رسالة واضحة انها مكتوبة بصغية منفعلة و فيها استياء بتسال ليه لحد دلوقت محدش رد علي روايتها بالقبول او الرفض وانها ملتزمة بعدم ارسال الرواية لدار نشر تانية
لكن الوقت طال والمعرض بيقرب واكدت انه لو تم تجاهل الرد علي الرسالة دي هي هتعتبر ده رفض و تعبت الرسالة لدار نشر تانية
مكنتش محتاج ذكاء عشان اعرف انه ايميل مبعوت غلط ولسه هدوس مسح حاجة قالت لي استني ما تيجي نتسلي
تقمصت الدور و كتبت لها رسالة اعتذار وطلبت منها تبعت الرواية تاني
مكنتش محتاج ذكاء عشان اعرف انه ايميل مبعوت غلط ولسه هدوس مسح حاجة قالت لي استني ما تيجي نتسلي
تقمصت الدور و كتبت لها رسالة اعتذار وطلبت منها تبعت الرواية تاني
لان اكيد في غلطة حصلت و وعدتها برد سريع
وبصراحة كل الي كان في بالي اني هقرأ شوية اتسلي و اضيع الليلة و بكرة ابعت اقولها ان الرسالة راحت للايميل الغلط او حتي اعمل بلوك
بعد ٥ دقايق لاقيتها بعتت رسالة بملف الرواية اكدت انها في انتظار الرد ولو محدش رد بعد ال٣ ايام هتبعت لدار تانية
وبصراحة كل الي كان في بالي اني هقرأ شوية اتسلي و اضيع الليلة و بكرة ابعت اقولها ان الرسالة راحت للايميل الغلط او حتي اعمل بلوك
بعد ٥ دقايق لاقيتها بعتت رسالة بملف الرواية اكدت انها في انتظار الرد ولو محدش رد بعد ال٣ ايام هتبعت لدار تانية
حسيت من طريقتها اماانها صغيرة في السن ومعندهاش خبرة او واحدة مغرورة وبما اني عمري ما سمعت عن كاتبة اسمها مي راضي يبقي الارجح انها من غير خبرة
تعالي ياانسة مي نشوف كاتبة ايه
بداية كدة عنوان الرواية كان السجينة
واضح كدة ان البداية مش مبشرة ايه الاسم القديم ده ما علينا نكمل ونشوف
تعالي ياانسة مي نشوف كاتبة ايه
بداية كدة عنوان الرواية كان السجينة
واضح كدة ان البداية مش مبشرة ايه الاسم القديم ده ما علينا نكمل ونشوف
بدأت اقرا الرواية الاسلوب مش بطال بس الفايل مش متظبط
اخدت الفايل عندي و بدأت اظبط في
كدة شكله احسن
فكرة الرواية لسه مش باينة بس الاسلوب يشد بصراحة
مممم غلطات املائية و نحوية كتير
كان فات حوالي ٣ ساعات علي استقبالي الرواية بعت لها قلتلها الفايل مش متظبط يضايقك اظبطه ردت فورا
اخدت الفايل عندي و بدأت اظبط في
كدة شكله احسن
فكرة الرواية لسه مش باينة بس الاسلوب يشد بصراحة
مممم غلطات املائية و نحوية كتير
كان فات حوالي ٣ ساعات علي استقبالي الرواية بعت لها قلتلها الفايل مش متظبط يضايقك اظبطه ردت فورا
وقالت لا بالعكس
طيب في غلطات املائية تسمحيلي اعدلها
اعتذرت انها كانت بتكتب بسرعة لان الوقت المحدد لاستقبال الروايات كان خلص وخافت تضيع الفرصة
طمنتها ان اصلا في مراجع لغوي بس ده مجرد تعديل اولي
هتعبك
لا خالص
علي فكرة اسلوبك مش بطال بتكتبي من امتي
دي لسة اول رواية
طيب في غلطات املائية تسمحيلي اعدلها
اعتذرت انها كانت بتكتب بسرعة لان الوقت المحدد لاستقبال الروايات كان خلص وخافت تضيع الفرصة
طمنتها ان اصلا في مراجع لغوي بس ده مجرد تعديل اولي
هتعبك
لا خالص
علي فكرة اسلوبك مش بطال بتكتبي من امتي
دي لسة اول رواية
واضح
هو ايه
اسلوبك لسه محتاج يتظبط
مردتش عرفت انها زعلت
عدلت اول جزء من الرواية و ظبطتها وحطيت التاتش بتاعي في كام جملة و كلمة حسيت انهم اقوي وابلغ و بعتلها
شوفي كدة وقولي رايك
ايه ده انت غيرت حاجات مكتوبة
ايوة لو مكنش يضايقك بس محافظ علي روح كتابتك
انا مبحبش حد يعدل عليا
هو ايه
اسلوبك لسه محتاج يتظبط
مردتش عرفت انها زعلت
عدلت اول جزء من الرواية و ظبطتها وحطيت التاتش بتاعي في كام جملة و كلمة حسيت انهم اقوي وابلغ و بعتلها
شوفي كدة وقولي رايك
ايه ده انت غيرت حاجات مكتوبة
ايوة لو مكنش يضايقك بس محافظ علي روح كتابتك
انا مبحبش حد يعدل عليا
طب انا اسف اقري الاول وبعدين احكمي لو معجبكيش نرجعه زي ما كان
غابت شوية و رجعت مغيرة بعد التعديلات علي تعديلي
شوف كدة اظن احلي
فعلا
وكان فعلا احلي من الي كانت كتابه في الاول و ابلغ من تعديلي
سهرت معاها اعدل و اصلح و تعدل ورايا خلصنا حوالي ٢٠ صفحة بس
غابت شوية و رجعت مغيرة بعد التعديلات علي تعديلي
شوف كدة اظن احلي
فعلا
وكان فعلا احلي من الي كانت كتابه في الاول و ابلغ من تعديلي
سهرت معاها اعدل و اصلح و تعدل ورايا خلصنا حوالي ٢٠ صفحة بس
ايه ده الفجر قرب وانا عندي شغل كمان كام ساعة و لسه الرواية في اولها
طب انا مش عارفة اقولك ايه انا مضطر انام عندي شغل بدري ينفع نكمل بكرة
انا اسفة عطلتك خلاص انا هكمل لوحدي
لا ابدا هنكمل سوا ومفيش عطلة هخلص شغل وابعتلك
انت اسمك ايه
سليم
وانا مي
طيب يا مي تصبح علي خير و نكمل
طب انا مش عارفة اقولك ايه انا مضطر انام عندي شغل بدري ينفع نكمل بكرة
انا اسفة عطلتك خلاص انا هكمل لوحدي
لا ابدا هنكمل سوا ومفيش عطلة هخلص شغل وابعتلك
انت اسمك ايه
سليم
وانا مي
طيب يا مي تصبح علي خير و نكمل
نكمل بكرة لو عدلتي حاجة تاني ابعتيها وانا هشوفها اول ما افضي
اتفقنا
صحيح هو اخر معياد لاستلام الرويات امتي
لما تخلصي روايتك بالشكل الي تكوني راضية عنه
كتبت الجملة دي وقفلت مكنتش شايف و محتاج انام
صحيت الصبح متاخر جريت عالمستشفي وريا ٣ عمليات ولازم اكون فايق عندي فضول وشغف
اتفقنا
صحيح هو اخر معياد لاستلام الرويات امتي
لما تخلصي روايتك بالشكل الي تكوني راضية عنه
كتبت الجملة دي وقفلت مكنتش شايف و محتاج انام
صحيت الصبح متاخر جريت عالمستشفي وريا ٣ عمليات ولازم اكون فايق عندي فضول وشغف
افتح الميل بس هقاوم لحد ما اخلص شغل وفعلا خلصت وفتحت لاقيت مي بعتت ١٠ صفحات بنظرة سريعة لاقيت الاسلوب بدأ يتحسن اكتر اتبسطت بيها بتتعلم بسرعة
صباح الخير يامي انا في الشغل هخلص و ابعتلك
ملحوظة شايف تحسن في الاداء
رجعت البيت اكلت تقريبا وانا براجع تعديل مي بتتحسن بس برضة مش اوي
صباح الخير يامي انا في الشغل هخلص و ابعتلك
ملحوظة شايف تحسن في الاداء
رجعت البيت اكلت تقريبا وانا براجع تعديل مي بتتحسن بس برضة مش اوي
واضح ان مي ناقصها خبرة و توجيه بس انا نفسي مش اكتر من قارئ مش هقدر افيدها كفاية
لاقيت ايدي بتروح عالسيرش وبدور في كتب عن فنون الكتابة
لاقيت كتاب اسلوبه سهل و واضح وفي نصايح مهمة و كتاب في البلاغة و اختيار الالفاظ و التكثيف و الحذف و الوصف حلوين الكتابين دول فضلت اقرا فيهم شوية
لاقيت ايدي بتروح عالسيرش وبدور في كتب عن فنون الكتابة
لاقيت كتاب اسلوبه سهل و واضح وفي نصايح مهمة و كتاب في البلاغة و اختيار الالفاظ و التكثيف و الحذف و الوصف حلوين الكتابين دول فضلت اقرا فيهم شوية
و نسيت ارد علي مي نمت من التعب في الشغل و التركيز في القراية
و تاني يوم كان عندي شغل كتير جدا انشغلت في لحد وقت متاخر روحت مفتحتش الايميل بس نمت وانا بقرأ في كتاب فنون كتابة الرواية
استمريت عالحال ده كام يوم شغل مميت و مش لاقي وقت اشوف اخبار مي بس كنت خلصت الكتب الي نزلتها عن
و تاني يوم كان عندي شغل كتير جدا انشغلت في لحد وقت متاخر روحت مفتحتش الايميل بس نمت وانا بقرأ في كتاب فنون كتابة الرواية
استمريت عالحال ده كام يوم شغل مميت و مش لاقي وقت اشوف اخبار مي بس كنت خلصت الكتب الي نزلتها عن
عن الكتابة و استفدت منها جدا
فتحت الميل لاقيت ٧ رسايل منها من بين تعديلات و سؤال و عتاب عن غيابي
اسف جدا مشغول في الشغل اقري الكتب دي هتفيدك جدا انا بعد بكرة عندي راحة عدلي انتي وراجعي وانا مش هعملك حاجة يوم الاجازة غير اني اقرا لك
ملحوظة ابدي بفن الرواية وبعدها كتاب البلاغة
بعت
فتحت الميل لاقيت ٧ رسايل منها من بين تعديلات و سؤال و عتاب عن غيابي
اسف جدا مشغول في الشغل اقري الكتب دي هتفيدك جدا انا بعد بكرة عندي راحة عدلي انتي وراجعي وانا مش هعملك حاجة يوم الاجازة غير اني اقرا لك
ملحوظة ابدي بفن الرواية وبعدها كتاب البلاغة
بعت
ونمت صحيت الصبح فتحت بسرعة لاقيت رد من مي كلمتين وبس
حاضر شكرا
واضح انها زعلانه وحاسة اني بتجاهلها مش مهم بكرة افهمها
يوم الاجازة صحيت من بدري عملت قهوتي المظبوط وفتحت الايميل و بدات اقرا كانت مي بتعتت حوالي ٥٠ صفحة جديدة
حاضر شكرا
واضح انها زعلانه وحاسة اني بتجاهلها مش مهم بكرة افهمها
يوم الاجازة صحيت من بدري عملت قهوتي المظبوط وفتحت الايميل و بدات اقرا كانت مي بتعتت حوالي ٥٠ صفحة جديدة
دأت اقرا الاسلوب بدأ يتطور كتير و الموهبة بدأت تلمع اكتر لدرجة ان الاحداث بدأت تاخد مجري اكتر عمق ويظهر فيها الصوت الروائي اكتر شطورة يا مي
بعتلها صباح الخير لسه بقرأ في البداية بس التطور باين
مفيش ثواني و كانت ردت
صباح النور ما هو كله بتعبك معايا
مش عايزين مجاملات يلا نكمل
بعتلها صباح الخير لسه بقرأ في البداية بس التطور باين
مفيش ثواني و كانت ردت
صباح النور ما هو كله بتعبك معايا
مش عايزين مجاملات يلا نكمل
يلا نكمل ورانا شغل انتي خلصت ٧٠ صفحة من ٢٧٠ لسه بدري
تفتكر هلحق المعرض
افتكر الرواية هتنجح و ده الاهم
الرواية كانت بتحكي عن بنت اتعرضت لصدمة في سن صغيرة افقدتها النطق وبتحكي معاناتها في صمتها و صعوبة التواصل بينها و بين الي حواليها غير الاثر النفسي الي سابته الصدمة عليها و عدم
تفتكر هلحق المعرض
افتكر الرواية هتنجح و ده الاهم
الرواية كانت بتحكي عن بنت اتعرضت لصدمة في سن صغيرة افقدتها النطق وبتحكي معاناتها في صمتها و صعوبة التواصل بينها و بين الي حواليها غير الاثر النفسي الي سابته الصدمة عليها و عدم
بالامان بين كل الناس الي حواليها
مي
نعم
انا عجباني جدا فكرة روايتك لو اتنفذت صح صديقني هتفرقع جامد
كملت قراية و تعديل انجازنا علي نهاية اليوم حوالي ١٥٠ صفحة
هايل يا مي تقريبا نص الرواية
الجاي الجزء الاصعب
ليه
لاني معترفة اني كنت بكتبه بسرعة جدا عشان الحق
مش مهم هنظبطه
مي
نعم
انا عجباني جدا فكرة روايتك لو اتنفذت صح صديقني هتفرقع جامد
كملت قراية و تعديل انجازنا علي نهاية اليوم حوالي ١٥٠ صفحة
هايل يا مي تقريبا نص الرواية
الجاي الجزء الاصعب
ليه
لاني معترفة اني كنت بكتبه بسرعة جدا عشان الحق
مش مهم هنظبطه
هنظبطه مع بعض انا تعبت جدا وبكرة عندي شغل ينفع اسالك كام سؤال قبل مانام
انتي عندك كام سنة
٢٣
منين
اسكندرية
عشان كدة روحك حلوة
معاكسة
لا حقيقة تصبحي علي خير
انتي عندك كام سنة
٢٣
منين
اسكندرية
عشان كدة روحك حلوة
معاكسة
لا حقيقة تصبحي علي خير
فات شهر ونص كنت بكلم مي كل يوم الرواية قربت تخلص اسلوب مي اتطور جدا لدرجة اني بقيت اقرا جمل مش متخيل انها من كتابتها من شدة عمقها وبلاغتها
قربنا من بعض جدا اقدر اقول بقينا اصحاب لان الكلام بينا مبقاش مقصور بس عالرواية بيقنا نحكي و نرغي بالساعات من غير كلام عن الرواية
قربنا من بعض جدا اقدر اقول بقينا اصحاب لان الكلام بينا مبقاش مقصور بس عالرواية بيقنا نحكي و نرغي بالساعات من غير كلام عن الرواية
بس جت اللحظة الي كنت خايف منها
سليم هو انا هلحق المعرض هو انا ليه كل ما بسالك انت ايه علاقتك بدار النشر بتهرب من كلامي
مبقتش عارف اقولها ايه اقولها اني كدبت عليها وخبيت عنها ولا اسكت طب وبعدين ماهي الرواية مش هتتنشر ويبقي حلم مي مشافش النور وانا السبب لو صارحتها هخسرها اعمل ايه
سليم هو انا هلحق المعرض هو انا ليه كل ما بسالك انت ايه علاقتك بدار النشر بتهرب من كلامي
مبقتش عارف اقولها ايه اقولها اني كدبت عليها وخبيت عنها ولا اسكت طب وبعدين ماهي الرواية مش هتتنشر ويبقي حلم مي مشافش النور وانا السبب لو صارحتها هخسرها اعمل ايه
مي فاضل اد ايه في الرواية
حوالي ٣٠ او ٤٠ صفحة حسب التعديلات الجديدة
طب كملي شغل من سكات وبعدين هجاوب عليكي
كان هدفي في الفترة دي الاقي حل وفعلا بدات ابعت الرواية لكذا دار نشر باسم مي وانا بدور بين معارفي علي حد يساعدني مكنتش ساكت وعايز الاقي حل بسرعة جدا عشان وقتها بس
حوالي ٣٠ او ٤٠ صفحة حسب التعديلات الجديدة
طب كملي شغل من سكات وبعدين هجاوب عليكي
كان هدفي في الفترة دي الاقي حل وفعلا بدات ابعت الرواية لكذا دار نشر باسم مي وانا بدور بين معارفي علي حد يساعدني مكنتش ساكت وعايز الاقي حل بسرعة جدا عشان وقتها بس
بس هقدر اصارح مي بالحقيقة كل يوم بيعدي الامل بيروح مني اكتر اني اقدر انقذ حلم مي و احققه
لحد ما في يوم فتحت الايميل الي عامله باسم مي و ببعت منه لدور النشر ولاقيت رد من دار نشر من اكبر دور النشر في العالم العربي كله
لحد ما في يوم فتحت الايميل الي عامله باسم مي و ببعت منه لدور النشر ولاقيت رد من دار نشر من اكبر دور النشر في العالم العربي كله
استاذة مي ياريت تبعتي العمل كامل علي فايل pdf عملك اجتاز المراجعة الاولية وبصفة مبدائية اتوافق عليه
مبقتش مصدق معقول الدار دي بالذات ممكن توافق علي العمل
يافرج الله مش هقول لمي حاجة دلوقت بس هستعجلها شوية تخلص الباقي اسرع فاضل حوالي ٢٠ صفحة بس اهم ٢٠ صفحة زي ما البداية مهمة
مبقتش مصدق معقول الدار دي بالذات ممكن توافق علي العمل
يافرج الله مش هقول لمي حاجة دلوقت بس هستعجلها شوية تخلص الباقي اسرع فاضل حوالي ٢٠ صفحة بس اهم ٢٠ صفحة زي ما البداية مهمة
ما البداية مهمة النهاية اهم عشان هتعلم و تسيب اثر مع القارئ
بعت لمي ايميل قلتها في قدامك ٤٨ ساعة تخلصي الرواية والا هحط السيخ المحمي في ودنك نفسها
مكنتش مصدق نفسي من الفرحة ومش عايز اخلي مشاعر مي تتاثر بالخبر او انها تبدأ تسال عن القصة من اولها مش وقته خالص
خلصت مي الباقي و بعت
بعت لمي ايميل قلتها في قدامك ٤٨ ساعة تخلصي الرواية والا هحط السيخ المحمي في ودنك نفسها
مكنتش مصدق نفسي من الفرحة ومش عايز اخلي مشاعر مي تتاثر بالخبر او انها تبدأ تسال عن القصة من اولها مش وقته خالص
خلصت مي الباقي و بعت
و بعت الرواية كاملة pdf لدار النشر
الي ردت بسرعة وقالت ان الرد النهائي بالقبول او الرفض هيكون خلاص اسبوع
كان اطول اسبوع عدي عليا من يوم ما عرفت مي و اكتر اسبوع صعب
سليم
نعم
انا عايزة اعترف لك بحاجة
الي ردت بسرعة وقالت ان الرد النهائي بالقبول او الرفض هيكون خلاص اسبوع
كان اطول اسبوع عدي عليا من يوم ما عرفت مي و اكتر اسبوع صعب
سليم
نعم
انا عايزة اعترف لك بحاجة
وانا كمان بس تسمحي تخلي الاعتراف بعد كام يوم
اشمعنا
معلش هتفهمي كل حاجة وقتها
رغم اني كان عندي فضول اعرف اعتراف مي الا اني شفت اني من الاحسن اننا نأجل كل الكلام لبعد رد دار النشر الي لحسن الحظ وصل قبل معياده بالموافقة علي نشر الرواية وانها كمان هتلحق المعرض لانها شبه متكاملة
اشمعنا
معلش هتفهمي كل حاجة وقتها
رغم اني كان عندي فضول اعرف اعتراف مي الا اني شفت اني من الاحسن اننا نأجل كل الكلام لبعد رد دار النشر الي لحسن الحظ وصل قبل معياده بالموافقة علي نشر الرواية وانها كمان هتلحق المعرض لانها شبه متكاملة
اخدت الايميل وبعته زي ما هو لمي مكنتش مصدق ولا مستوعب الفرحة الي انا فرحتها عشانها وعشان كمان دلوقت بس هقدر اصارحها بالسر الي خبيته عنها
بعد ما فاقت مي من حلاوة صدمة رد دار النشر بعت لها رسالة توضح الموقف كله من اوله واعتذرتلها وطلبت منها تسامحني وتغفر لي و انها دلوقت مايشغلهاش
بعد ما فاقت مي من حلاوة صدمة رد دار النشر بعت لها رسالة توضح الموقف كله من اوله واعتذرتلها وطلبت منها تسامحني وتغفر لي و انها دلوقت مايشغلهاش
حاجة غير التحضير لحفل توقيع الرواية في المعرض
ردت مي برسالة قصيرة جدا
كنت حاسة ان في حاجة مش مظبوطة بس انت كفرت عن ذنبك الي انت معملتوش انا الي اسفة ليك
ملحوظة اسيل بطلة حكايتي هي انا بنفس التفاصيل الي قرأتها في الرواية
ردت مي برسالة قصيرة جدا
كنت حاسة ان في حاجة مش مظبوطة بس انت كفرت عن ذنبك الي انت معملتوش انا الي اسفة ليك
ملحوظة اسيل بطلة حكايتي هي انا بنفس التفاصيل الي قرأتها في الرواية
الصدمة شلت تفكيري يعني مي هي الي تعترض لمحاولة تحرش علي ايد حد من قرايبها يعني مي مش بتتكلم مي هي السجينة
فهمت وقتها ليه رفضت نتكلم باي وسيلة اتصال تاني غير الايميل وفهمت ليه اصرت علي اسم السجينة
فهمت وقتها ليه رفضت نتكلم باي وسيلة اتصال تاني غير الايميل وفهمت ليه اصرت علي اسم السجينة
مي تسمحلي افضل جنبك بالصفة الي تختاريها صديق اخ مساعد اي حاجة موافق انا محتاج وجودك في حياتي
بعتلها وانا خايف من الرد بس لما ردت طرت من السعادة
موافقة طبعا
بعتلها وانا خايف من الرد بس لما ردت طرت من السعادة
موافقة طبعا
معرفش ازاي اتعلمت لغة الاشارة بسرعة كدة بس كان لازم اتعملها قبل حفلة التوقيع عشان اساعد مي تتواصل مع معجبينها الي كانوا منبهرين بروعة الرواية رغم حزنها ومتعاطفين جدا مع بطلتها السجينة
نجحت الرواية نجاح منقطع النظير فاق كل توقعتنا باعت نسخ كتير جوة مصر وبراها
نجحت الرواية نجاح منقطع النظير فاق كل توقعتنا باعت نسخ كتير جوة مصر وبراها
لدرجة انها اترجمت للغة الفرنسية و الالمانية و النهاردة مي بتستلم عنها جايزة الدولة في ادب الشباب وانا موجود جنبها بصفتي خطيبها و زوجها المستقبلي ، مترجم لغة الاشارة و مساعدها ، صديقها ، اول و اصدق قرائها
#السجينة
#السجينة
جاري تحميل الاقتراحات...